Hej!
Är i processen av börja titta på ny bil, som kommer beställas inom ett par månader - Och har funderat på detta med "klar bh/clear bra" utan tex 3M eller liknande. Då stenskott är min värsta fiende
Verkar vara betydligt mer populärt hos britterna och jänkarna än här i sverige, och trots sökningar hittar jag inte särskilt mycket ang detta i sverige.
Finns även färdigskurna delar att köpa från usa, så hittar jag inget i sverige blir det nog att beställa sånt.
1: Går det att få tag på material här i sverige?
2: Någon som har erfarenhet av att "installera" detta på er egna bilar. Svårighetsgrad?
Gör detta helst själv, kommer antagligen endast läggas på huv, backspeglar och möjligtvis lampglasen - Relativt enkla ytor, så jag tror nog att jag ska kunna klara av det på egen hand (Hatar att lämna iväg bilen...)
Lite filmer på det jag menar:
Den filmen "Topaz Detailing" kör med är en "självhelande" film, som reparerar repor när den utsätts för värme. Tror det är 3M som gör den
Ingen aning hur man embedar youtubelänkar, tydligen funkade inte det som jag gjorde. Tips?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
3M Clear Bra / Klar foliering etc
- doggelol
- Ny Medlem
3M Clear Bra / Klar foliering etc
Senast redigerad av 1 doggelol, redigerad totalt 3 gånger.
- Hej
- Medlem
Re: 3M Clear Bra / Klar foliering etc
Ogillar också stenskott, men har ingen erfarenhet om 3M Clear Bra tyvärr.
Däremot när det gäller youtube-filmerna är det bara själva "koden" till filmen som du ska infoga mellan klamrarna - i ditt fall mIxWvpT9CXw.
Då ser det ut såhär:
Däremot när det gäller youtube-filmerna är det bara själva "koden" till filmen som du ska infoga mellan klamrarna - i ditt fall mIxWvpT9CXw.
Då ser det ut såhär:
- doggelol
- Ny Medlem
Jag undviker att åka motorvägen och kör en väg som tar ca 15min längre till jobbet varje dag, och har därför i princip helt undvikt stenskott under mina ca 3000 mil med bilen (De jag har fått har jag fått av andra orsaker, min förra bil hade väl 100 stenskott efter 2 års konstant motorvägsåkande fram/tillbaka från jobb) - Men skulle ändå vara skönt med en clear bra för att vara på den säkra sidan.Hej skrev:Ogillar också stenskott, men har ingen erfarenhet om 3M Clear Bra tyvärr.
Då ser det ut såhär:
Jag editar och lägger in länkarna korrekt, tack!
-
Gråben
- Trogen Medlem

Det finns en uppsjö av märken och firmor som gör detta, vad är det för färg på bilen?
Är bilen vit så blir det svårare av egenerfarenhet, minsta lilla smutspartikel syns. Sen får man även tänka på hur man sträcker och jobbar med filmen men det är sånt som ger sig
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är bilen vit så blir det svårare av egenerfarenhet, minsta lilla smutspartikel syns. Sen får man även tänka på hur man sträcker och jobbar med filmen men det är sånt som ger sig
- doggelol
- Ny Medlem
Bilen finns inte ännu, men efter att ha haft en svart bil i två år kommer jag med största sannorlikhet att beställa en silvrig, då pedant-genen i mig inte klarar av att ha en svart bil längre, och kommer nog aldrig mer att köpa en.Gråben skrev:Det finns en uppsjö av märken och firmor som gör detta, vad är det för färg på bilen?
Så silver it is!
Jag förstår att det kan vara lite mekigt, men är relaitvt händig, så kanske blir så att jag beställer färdigskurna, som man inte behöver sträcka, utan som är ca 4mm bredare/längre än den ytan man lägger det på, så man kan vika det runt kanten, lite som de gör med foliering. Lite sträckning behövs säkerligen, men bra mycket lättare när filmen redan är gjord för panelen den ska appliceras på.
Är lite tveksam till att låta en firma göra det, då jag har sett alldeles för många alldeles för dyra bilar som oseriösa firmor lagt detta på och skurit genom filmen ned i lacken.