Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skit i vattenslangen

Allt utvändigt arbete och produktval.
Loweann
Medlem

Skit i vattenslangen

Inlägg av Loweann » 20 dec 2015 20:27

Hej

Är det fler här inne som fått skit inne i sin vattenslang? Blir som en brun hinna invändigt i min vattenslang. Satte på ett vattenfilter från biltema för jag tröttnade på att få massa bruna fläckar på bilen under tvättning. Och de samlas mer och mer bruna flagor där i, som bruna rost fläckar. Vad kan det vara?

Vi borrade för bergvärme och fick tillgång till vatten där nere, så kör med bergvatten kopplad till en hydrofor med vattenslangen kopplad. Kanske är rost i hydroforen?

mvh

Loweann
Medlem

Re: Skit i vattenslangen

Inlägg av Loweann » 21 dec 2015 19:49

IMG_0372.JPG
Såhär ser en spann vatten ut...
IMG_0371.JPG
Såhär ser det ut på filtret jag satt på utgående vattenslang, filter från biltema.

Ingen som fått liknande problem? Riktigt störigt

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem

Inlägg av Former recond » 21 dec 2015 21:31

Det ser ju inte ut att vara rost... Mer avlagringar. Kan bli sådär när vattnet står i en slang/tub en längre tid.

Loweann
Medlem

Inlägg av Loweann » 21 dec 2015 21:36

hm okej! Ja slangen blir aldrig tom utan bara ihop snurrad sen ner i källaren (20 grader varmt) där står även vår hydropress. Körde i klorin i den idag, och så kom all denna sörjan i hinken. Brukar komma ett par fläckar på bilen bara.

det jag oroar mig för är att jag skall köpa en högtrycktvätt, så vill jag klart inte den skall ta skada av detta vattnet..

Loweann
Medlem

Inlägg av Loweann » 21 dec 2015 23:53

Former recond skrev:Det ser ju inte ut att vara rost... Mer avlagringar. Kan bli sådär när vattnet står i en slang/tub en längre tid.

Provade ny slang, fick inte något skräp i hinken.. Hoppas det har o göra med min slarviga förvaring av vattenslang! Tack för ditt svar

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 22 dec 2015 09:56

Fuktig slang och varm förvaringsmiljö, då går det fort att få lite påväxt i slangen. Får du slangen ren är det nog inte problem att köra vidare med den. Se bara till att lyfta ena änden och sedan lyfta vidare längs slangen så den töms ordentligt. Skaffar du högtryck så skulle jag köra med ett litet filter vid inloppet på den, även de minsta partiklar kan sätta igen munstycket
// Jack

Loweann
Medlem

Inlägg av Loweann » 25 dec 2015 21:35

Lundberg skrev:Fuktig slang och varm förvaringsmiljö, då går det fort att få lite påväxt i slangen. Får du slangen ren är det nog inte problem att köra vidare med den. Se bara till att lyfta ena änden och sedan lyfta vidare längs slangen så den töms ordentligt. Skaffar du högtryck så skulle jag köra med ett litet filter vid inloppet på den, även de minsta partiklar kan sätta igen munstycket
Har en fin mojäng som jag kopplar till en vattenkran för att göra vattenbyte i mitt akvarium, så den lär jag använda till att tömma slangen på vatten framöver :jeps

Beställde en ny slang, men körde på en 3/4 istället för en 1/2. Vattenmängden ökade nästan med det dubbla :D

Sitter även och blir fundersam på vad ni andra kör med för storlek på era vattenslangar och kopplingar in till era högtryckstvättar?
Tvätten jag har sikte på kräver 12 liter i minuten. 20 meter 1/2 slang sprutade ur sig 16 liter i minuten, men ville va på säkra sidan så valde 3/4 :)

Skriv svar