Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
Loweann
- Medlem
Hej
Efter tvätt med högtrycken och man har ca 15 m slang ute, är det någon fara om man kopplar bort slangen ifrån vattenkranen och sen kör med högtrycken tills den inte sprutar mer vatten, så slangen töms och även tvätten på vatten? Någon fara med det?
Tvätten är en kränzle 2175

-
Manor
- Moderator

Jag tror att det är ok. Jag gjorde precis så med min gamla Alto och den klarade åtminstone av det.
Med min Kränzle så tycker jag inte att det verkar fungera att tömma slangen på detta sätt, så efter något försök så har jag struntat i det.
Huvudsaken är att det inte läcker/droppar vatten från slangen, och det har det inte gjort.
mvh Manor
Loweann
- Medlem
Aha okej! Jag får testa nästa gång! Men man kan inte torrköra en kränzle va? Men tömma dom på vatten kan vara bra om de finns risk för minusgrader?
-
Manor
- Moderator

Loweann skrev:Aha okej! Jag får testa nästa gång! Men man kan inte torrköra en kränzle va? Men tömma dom på vatten kan vara bra om de finns risk för minusgrader?
Den ska nog inte utsättas för minusgrader...det är väl inte helt möjligt att få ut allt vatten om man inte fysiskt skruvar upp den? Det är alltså vad jag tror, så min Kränzle står inne i huset under vintern.
mvh Manor
Perra83
- Entusiast

Glömde att ta in min 1152 nu i vinter..... får se om den frusit sönder. Ibland kör ja ur lite vatten utan tillkopplat vatten och den har inte protesterat eller låtit konstigt.
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Klart att pumpen går att köra "torr" en kort stund.
Om ni av någon anledning måste ha tvätten i minusgrader går det alltid att köra igenom en skvätt vatten/glykol i lämplig blandning så det inte ligger rent vatten kvar i pumpen.
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
-
Loweann
- Medlem
Norrhyttan skrev:Klart att pumpen går att köra "torr" en kort stund.
Om ni av någon anledning måste ha tvätten i minusgrader går det alltid att köra igenom en skvätt vatten/glykol i lämplig blandning så det inte ligger rent vatten kvar i pumpen.
Okej! Min tvätt tar jag ner i källaren var gång, och där är de en 20+ grader.
Men hade även min vattenslang där nere förr, och lyckades fylla hela slangen med alger/mög pga att jag inte tömde slangen på vatten under förvaringen. Känns skönt om man kan tömma sin vattenslang med högtrycktvätten.
Undrade därför om det var någon fara att köra med tvätten igång tills den inte sprutar mer vatten?

-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

Slangen blir nog inte helt tom av det. Är det inte enklast att tömma slangen genom att helt enkelt hälla ut vattnet ur den?
Vad var det jag sa!
-
Loweann
- Medlem
Norrhyttan skrev:Slangen blir nog inte helt tom av det. Är det inte enklast att tömma slangen genom att helt enkelt hälla ut vattnet ur den?
skitdrygt att jobba med en 15m+ kabel i denna kylan haha