Manor skrev:Jag tvättar hemma under den varmare delen av året.
En granne har klagat på "att jag stör", men inget runt miljön. Övriga grannar störs inte så jag har tvättat vidare

.
verkar ju bara vara att hoppas då

, Hittade detta på nässjö affärsverksamhet.
Först under avlopp:
"Biltvätt
Det bästa för miljön är att tvätta bilen vid anläggningar som renar och återanvänder tvättvattnet. På så sätt kommer inga lösningsmedel och oljerester till avloppsverk.
Tvättar du bilen hemma, så använd miljövänliga rengöringsmedel. Står bilen på gatan så rinner tvättvattnet ut i dagvattenledningen och ibland direkt ut i närmaste vattendrag. Placera därför bilen på en plats där vattnet kan filtreras genom jordlagret när du tvättar den."
Här står ju faktiskt inget om att du inte får (Y)
Går du sedan in på "biltvätt":
"Visste du att tvättvattnet innehåller bland annat däckpartiklar, olje- och bränslerester, vägmaterial och giftiga tungmetaller? Inte något vi vill släppa rakt ut i naturen...
Vad kan jag göra?
Tvätta helst din bil i en biltvätt. Om du tvättar bilen på garageuppfarten, gatan eller på andra hårda ytor, rinner tvättvattnet ner i dagvattenbrunnar och vidare i dagvattensystemet för att till sist hamna i närmaste vattendrag, kanske i sjön där du brukar ta ditt sommardopp.
Ett annat alternativ är att använda "gör-det-själv-hallar". Använd miljömärkta produkter när du tvättar bilen, ett enkelt och bra sätt att hjälpa miljön! I undantagsfall, är ett alternativ att spola av bilen från lera, grus och damm, på gräsmatta eller grusplan. Låt i sådana fall inte vattnet rinna ut i dagvattenbrunn.
... allt för miljöns skull!"
Hur För hundra gubbar ska man tolka dessa människor...
Direkt från nässjö kommuns hemsida:
"Nya riktlinjer för fordonstvätt i Jönköpings län
I mars 2015 antog samhällsplaneringsnämnden i Nässjö kommun nya riktlinjer för tillsyn av fordonstvättar. Riktlinjerna är gemensamma för hela Jönköpings län och är en del i att uppnå de miljökvalitetsmål som är fastställda av Sveriges riksdag, framför allt målen Levande Sjöar och Vattendrag samt Giftfri Miljö. Genom länsgemensamma riktlinjer bedöms fordonstvättar likartat i alla länets kommuner.
Följande ska inte godtas enligt riktlinjerna, vare sig för privatfordon eller för yrkesfordon:
Tvätt på gata, asfalterad parkeringsyta eller dylikt, så att avrinning kan ske orenat till dagvattenbrunn, dike eller dylikt.
Tvätt i garage utan oljeavskiljare.
- See more at:
http://www.nassjo.se/Kommuninvaanare/Mi ... 4LOE2.dpuf"
Vilket jag antar betyder att står jag på grusplanen(grovgrus) bredvid garaget så är det lugnt?