Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Insektsborttagning vs vax?
-
Glooie
- Medlem
Insektsborttagning vs vax?
Hur aggressivt är insektborttagning mot vax? Ska man undvika dylika medel om man har "vanligt" vax på bilen? Eller tar det inte vaxet? Kanske inte aktuellt än, men sommaren kommer fortare än man tror... 
-
peta
- Medlem
Re: Insektsborttagning vs vax?
Härligt med optimister ...
Fast jag undrar det också, även om fokus ligger på saltblandad skit för tillfället.
Fast jag undrar det också, även om fokus ligger på saltblandad skit för tillfället.
-
henkek
- Trogen Medlem

Jag skulle ta lite apc snällt blandat. De funkar mot insekter. Men har dem suttit på ett tag o torkat in då får man gå på med starkare blandning
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

En insektsborttagning är med all säkerhet en alkalisk produkt, med andra ord detsamma som en apc. Båda kommer nöta på ett carnaubavax om det är vad du har på bilen. Är det däremot något syntetiskt skydd kommer det förmodligen hålla bättre.
Om du är rädd om vaxet och inte vill spraya rengöringsmedel på bilen kan du testa att blöta en mikrofiberduk i vatten, alternativt en quick detailer, och lägga duken ovanpå området som ska behandlas och sedan spola av/svampa etc.
Om du är rädd om vaxet och inte vill spraya rengöringsmedel på bilen kan du testa att blöta en mikrofiberduk i vatten, alternativt en quick detailer, och lägga duken ovanpå området som ska behandlas och sedan spola av/svampa etc.
- SonOfThunder
- Medlem
Denna använder jag mot insekter:
http://www.bollnasbilvard.se/4743-orcha ... results=17
Ska vara Lps safe i blandning 1:5 enl tillverkaren.
http://www.bollnasbilvard.se/4743-orcha ... results=17
Ska vara Lps safe i blandning 1:5 enl tillverkaren.
-
MB77
- Medlem
Kan man inte använda claytowel till insekterna?
Förlvrigt en väldigt bra produkt [emoji106] alla bör ha en.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Förlvrigt en väldigt bra produkt [emoji106] alla bör ha en.
-
jonkegtx
- Entusiast

Det känns väl lite som att skjuta mygg med kanonKan man inte använda claytowel till insekterna?
Förlvrigt en väldigt bra produkt alla bör ha en.
En Claytowel skulle jag använda innan polering.
- e_king
- Entusiast

Kem är bra om man använder och späder rätt. Alkaliskt medel brukar fungera bra mot insekter i fronten. Det finns mer eller skonsamma alkaliska. En del fräter mer på enklare lackskydd, även i vekar spänningar. En del kräver lite mer noggrann tvätt för att få bort allt från ytan. Beror lite på hur kinkig man är själv också.
Jag föredrar de som är framtagna för fordonstvätt.
Fördigblandat blir alltid dyrare så har man en vanlig alkalie redan så spännande man den istället för att köpa en insektsborttagare.
/Fredrik
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Fördigblandat blir alltid dyrare så har man en vanlig alkalie redan så spännande man den istället för att köpa en insektsborttagare.
/Fredrik
Skickat från min D6603 via Tapatalk
-
MB77
- Medlem
Haha ja visst kan det vara så [emoji3]. Tänkte mest för att slippa att använda kem för att få bort skiten.jonkegtx skrev:Det känns väl lite som att skjuta mygg med kanonKan man inte använda claytowel till insekterna?
Förlvrigt en väldigt bra produkt alla bör ha en.
En Claytowel skulle jag använda innan polering.
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Rätt utspädd kem är betydligt mer skonsamt mot ditt vax än en claytowel. Den ska du helst bara använda om du vet att du ska polera efteråt då den väldigt lätt skapar mikrorepor.