Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lagligt med polering m.m som hobby?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Lagligt med polering m.m som hobby?

Inlägg av Ante_Bmw » 31 okt 2009 21:51

Ja ni förstår säkert alla min fråga...

Detta är en väldigt dyr hobby om man ej alls får ta betalt för jobben man gör åt andra för man kan ju inte heller gnida sönder lacken på sin egna bil, + att man vill ju testa olika årsmodeller och olika färger eftersom alla lacker är olika...

Sen kommer vi väl även till de att det finns en uppsjö produkter och är man intresserad vill man ju testa det mesta (Som jag ;) )

Detta är nog en nyttig tråd för flera bilvårdsälskare här....Kan vi kanske plocka fram lite vettig information vad som gäller och hur man bör göra när man har detta som hobby?

Men då om man tar betalt för poleringarna så man själv får betalt för alla medel och tillbehör man köper för detta så är det då svartjobb eller hobby?

Kanske någon som kan skattefrågor el juridik?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Lagligt med polering m.m som hobby?

Inlägg av Ante_Bmw » 31 okt 2009 21:54

Hittade denna sida med lite vettig info men jag förstår inte riktigt ändå,

http://startaeget.ifokus.se/Articles/Re ... fa3ed3966b

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 31 okt 2009 22:07

Skatteverket om hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/download/18. ... /34409.pdf
Spara kvitton och för bok över allt du gör för andra och notera det sedan i deklarationen. Överskott från hobbyverksamhet skall skattas och dessutom skall man betala egenavgifter, totalt ca 60% per krona. Överstiger omsättningen 30 000 kronor ska du betala moms.
Det är väl det viktigaste :)

Men har man kvitto på 15 olika lackskydd och 50 olika polermedel kan man polera många bilar innan det blir nåt överskott :D
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 31 okt 2009 22:16

Visst jag håller med dig där Tantrum men är det rätt ?

Jag har ju även köpt många medel jag inte gillat som bara ligger.... Har dom ett "lagervärde" då elr :O

Just nu vill jag ju ha en Tornade magic och när jag ligger " plus" så ska jag köpa en sån... Mycket för att jag vill ha en privat och de är ju min hobby... Men alltså när man sålt för över 30" så måste man betala moms....

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 31 okt 2009 22:25

Skatteverkat far nog inte med osanning ;)

Om du har ett underskott får man inte "kvitta" underskottet förrän efter fem år. Spara därför alla kvitton på bilvårdsprylar och liknande. Det kan nog ligga kvar som ett underskott, eller "lagervärde" då :)

Angående momsen vette tusan om man momsar på allt över 30' eller om man börjar betala moms på kronan över 30'...
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 31 okt 2009 22:44

Finns ju även exempel på konstnärlig verksamhet :mrgreen: och vad är mer konstnärligt än att blänka till en bil bara att köra momsfritt :P (bakas in i priset) så att säga samt så är man inte skyldig att moms registera sig förrän omsättningen överstiger 300,000kr.
Men då att man varken får dra av moms för utgifter samt att den ingående momsen(inbakade) läggs på den vanliga inkomsten om jag fattat rätt. :mrgreen:

Men då är ju frågan hur gör man om man exempelvis ska utföra ett jobb åt ett företag som vill ha momsen redovisad på kvittot :?:
ska man då behöva momsregistrera sig för ett enstaka jobb :twisted:

finns lite att läsa på den här tråden samt säkert mycket annat mat-nyttigt på det där forumet :P
Men i slutändan så är ett personligt besök hos skatte-myndigheterna att föredra då det trots allt är dom som är proffsen i det här fallet ;)

http://bokfoering.se/forum/index.php?PH ... 185#msg185

mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 02 nov 2009 20:49

Förr var det något med att man inte skulle skriva kvitton över 999:- så slapp man ta upp det i deklarationen. Undrar om det inte gick som arvode då.............
Om jag sålde en bil åt en firma så fick jag provision/arvode på köpesumman o om provisionen/arvodet låg under 1000:- så slapp både jag o firman ta upp det till beskattning.

Jag minns säkert helt fel, men jag körde stenhårt med det då.....för över 25 år sedan måste jag väl tillägga..... ;)
Det är väl 25 år preskribtionstid på skattegrejer? Eller är det 10 år?
I s f var det över 10 år sedan jag gjorde så...... :oops:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 02 nov 2009 23:44

Polerade/lackskyddade en Opel, sedan så fick jag 8 mm2 ved hemkört, hur olagligt är inte det :? .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 03 nov 2009 00:09

Jag har helt fått för mig att bara den inte uppfyller dom 3 riktlinjerna, Varaktighet, Självständighet & Vinstsyfte skall det räknas som Hobbyverksamhet och beskattas som tjänst,

Men dom flesta verkar tycka det är svartjobb , Hellst firmor som jobbar med detta,

Jag får inte polera annat än min bil för firman i stan är lack på att jag "tar deras kunder"...

Känns lite pissigt för jag älskar det jag gör och kommer tyvärr inte ha råd att testa och lära mig alla medel och maskiner jag vill om jag inte gör någon annans bil, Fast jag hade haft råd så får man väl ändå inte göra jobb gratis heller.... Konstigt land vi lever i

Göran

Inlägg av Göran » 03 nov 2009 06:58

Har min inte a-kassa kan man egenanställa sig i C-företaget.
Cforetaget.se
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 03 nov 2009 09:22

Göran skrev:Har min inte a-kassa kan man egenanställa sig i C-företaget.
Cforetaget.se
Då TOTALT skattar man bort ca 80% av de du tar betalt + att du använder egeninköpta maskiner och medel så är nog ingen bra idé de där,

SKV borde ha någon tjänst så man kan "anmäla in sin hobby" så den finns på papper hos dom så det inte blir bråk om svartjobb m.m direkt någon ser att man får betalt

Göran

Inlägg av Göran » 03 nov 2009 16:00

Du får tillbaka momsen på allt, är inte det att fördra?

Cherlis Söderberg i "Lyxfällan" förespråkar ofta att man ska bolagisera sin privatekonomi för att få en signifikant tillväxt.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 03 nov 2009 20:14

Göran skrev:Du får tillbaka momsen på allt, är inte det att fördra?

Cherlis Söderberg i "Lyxfällan" förespråkar ofta att man ska bolagisera sin privatekonomi för att få en signifikant tillväxt.

Jag måste väl först ha "innestående" pengar på deras konto för att kunna ta fakturan den vägen, Men visst kan det vara en lösning men det är ju synd för det ska ej vara så bökigt, + Att jag är ensamstående och arbetslös och A-kassan gillar nog ej såna här anställningar

Göran

Inlägg av Göran » 03 nov 2009 20:18

Precis, har du a-kassa får du inte vara anställd. Då får du helt enkelt söka jobb under åtta timmar om dagen. Och ev.praktisera.

Men jag tycker absolut att du ska söka jobb som rekondare eller lackerare. Oavsett om man kan yrket så måste man börja någonstans. ;)

Men, det innebär kanske att man måste flytta.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 04 nov 2009 09:19

Jag har faktiskt sökt några som varit utannonserade,

Jag skall kontakta kassan och höra om jag får vara anställd på detta vis kvällstid och helger då jag nu är på aktivitet åt F-kassan...Fortsätter då som vanligt annars :P

Skriv svar