Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera upp gammal röd solid lack.
-
Galaxy
- Medlem
Polera upp gammal röd solid lack.
Har ett projekt framför mig i sommar i form av en solid röd (färgkod 601) Volvo 244GL -88 som behöver en ordentlig polering för att få bort oxiden och bli blank igen. Har sökt bla här på forumet och Autosmarts Buffer 2000 rekommenderas som oxidlösare. De flesta trådarna är dock några år gamla så en fråga är om det finns fler alternativ numera som gör jobbet lika bra eller rentav bättre?
Jag har tex Pingens Polish & Sealant på hyllan som även ska lösa oxider men är den effektiv nog på en 28år gammal röd matt lack eller används kanske bättre som produkt efter Buffer 2000?
Verkar som att bilen fäller väldigt mycket färgpigment. Testpolerade ca 1x3 cm för hand och putsduken blev helt röd efter bara ett ögonblick. Man undrar ju om det kommer att bli någon färg kvar när man kör med maskin (har oscillerande).
Om och när man sen har polerat så behöver man ju skydda lacken. Är Ultima Paint Guard + lämpligt eller det är rent av bättre med ett lackskydd som Carpro Cquartz eller det blir kanske för bra och något annat vax el dyl passar bättre på en gammal solid lack?
På hyllan finns UPG+ men även underhållsprodukt med skyddande egenskap som Krystal Kleen Purity X, Sicoat och LE Glossboost. Kan de vara lämpliga att toppa med för att förhindra moder natur att bryta ner lacken igen?
Mvh Anders
Jag har tex Pingens Polish & Sealant på hyllan som även ska lösa oxider men är den effektiv nog på en 28år gammal röd matt lack eller används kanske bättre som produkt efter Buffer 2000?
Verkar som att bilen fäller väldigt mycket färgpigment. Testpolerade ca 1x3 cm för hand och putsduken blev helt röd efter bara ett ögonblick. Man undrar ju om det kommer att bli någon färg kvar när man kör med maskin (har oscillerande).
Om och när man sen har polerat så behöver man ju skydda lacken. Är Ultima Paint Guard + lämpligt eller det är rent av bättre med ett lackskydd som Carpro Cquartz eller det blir kanske för bra och något annat vax el dyl passar bättre på en gammal solid lack?
På hyllan finns UPG+ men även underhållsprodukt med skyddande egenskap som Krystal Kleen Purity X, Sicoat och LE Glossboost. Kan de vara lämpliga att toppa med för att förhindra moder natur att bryta ner lacken igen?
Mvh Anders
-
Sandgrens
- Medlem
Re: Polera upp gammal röd solid lack.
Varför det blir rött på duken är för det är en 1-stegslack. Ingen klarlack. Därför oxiderar den lätt, så viktigt med bra skydd!
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...
BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...
BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005
-
deciso
- Trogen Medlem

Visst är buffer 2000 ett medel från förr. Men det är även lacken du ska polera så jag rekommenderar den. Dock föredrar jag roterande maskin till ett sådant jobb. Köp några billiga medium trissor som är 50 mm tjocka. När du polerar en sådan lack kommer trissan bli full av gammal lack fort. Ta en bågfil och kapa av några mm medans maskinen snurrar så är trissan som ny igen. Upprepa med jämna mellanrum.
Ha en duschflaska med vatten o spraya på lacken.
Sen när all oxid är borta efter måååånga timmar så kan man ta ett modernare medel o polera bort dom repor du vill.
Hur ett moderna keramiskt lackskydd fungerar på en sådan lack vet jag inte
Lycka till. Riktigt roligt jobb men tidskrävande
Ha en duschflaska med vatten o spraya på lacken.
Sen när all oxid är borta efter måååånga timmar så kan man ta ett modernare medel o polera bort dom repor du vill.
Hur ett moderna keramiskt lackskydd fungerar på en sådan lack vet jag inte
Lycka till. Riktigt roligt jobb men tidskrävande
-
Sjögren Racing
- Medlem
Eftersom du listar flera lackskydd som du har hemma, så blir min fråga vad du har för polermedel/polish hemma?
Kanske har du något som fungerar bra redan hemma på hyllan, och inte behöver köpa tex Buffer 2000.
Som tidigare sagt så kommer det gå åt mycket trissor/microfiberdukar.
Men, röda bilar utan klarlack är roligt, för det blir en sån enorm skillnad
Kanske har du något som fungerar bra redan hemma på hyllan, och inte behöver köpa tex Buffer 2000.
Som tidigare sagt så kommer det gå åt mycket trissor/microfiberdukar.
Men, röda bilar utan klarlack är roligt, för det blir en sån enorm skillnad
-
Galaxy
- Medlem
Förutom Polish & Sealant har jag Meguiars Ultimate Polish som är en finstegs polish och Menzerna rubbing S300 som är en grovrubbing. Känns för snällt eller för grovt det som finns hemma. Vill gärna göra ett ordentligt grundjobb och oxiden vore bra att jobba bort först utan att ha medel som tar för hårt på lackskiktet samtidigt. Då känns nog Buffer 2000 som en bra produkt men var allt nyfiken om det fanns någon mer likvärdig produkt. Sedan kommer man behöva jaga en del repor och då blir det omgång 2 i så fall med annat medel.
Men det är ju det där med att lägga all tid som krävs för att jobba upp ett resultat som varar. Man kan ju klart dela upp bilen i omgångar men inte utan att det vore bekvämt att ha lämnat bort till någon som kan och gör grovjobbet åt en men det hade nog kostat en del.
Tjocka polerrondeller på 50mm hittar jag bara på ett fåtal ställen men det låter som en god ide att kunna förnya ytan så det biter när man kör. Får prova med min oscillerande Carwise.
Men visst blir det kul att jobba med poleringen när lacken lyser upp och blir röd igen
/Anders
Men det är ju det där med att lägga all tid som krävs för att jobba upp ett resultat som varar. Man kan ju klart dela upp bilen i omgångar men inte utan att det vore bekvämt att ha lämnat bort till någon som kan och gör grovjobbet åt en men det hade nog kostat en del.
Tjocka polerrondeller på 50mm hittar jag bara på ett fåtal ställen men det låter som en god ide att kunna förnya ytan så det biter när man kör. Får prova med min oscillerande Carwise.
Men visst blir det kul att jobba med poleringen när lacken lyser upp och blir röd igen
/Anders
- korvis
- Trogen Medlem

Bilder på detta projekt hade varit kul å se 
-
Sjögren Racing
- Medlem
Polish & Sealant ska ju vara en oxidlösare enligt Pingens, jag hade gett det en chans och kört av en panel tills det inte hade lämnat röd oxid i trissan/microfiberduken mer för för att se hur väl det löser oxiden.
-
Galaxy
- Medlem
Jag funderade med lite på det i första inlägget om Pingens Polish & Sealant kunde vara något och det kanske skulle kunna fungera. Men man undrar ju om lacken kommer att sluta fälla färg i trissa och microfiberdukar eller man får nöja sig när det ser blankt ut utan flammighet och att det inte fäller färgpigment i så stor utsträckning?
Summerar lite snabbt att Polish & Sealant kan kanske fungera och annars får Buffer 2000 inhandlas.
Då återstår frågan vad man lägger som skydd på lacken? Om jag kör en testpanel eller om man för orkens och tidens skull delar upp polerandet i omgångar så får väl varje klar yta ha ett ytskydd så snart man är klar. Har Carpro Essence som jag inte provat men om man avslutade varje yta med ett varv Essence som ska lägga skikt av SiO2 Quartz skydd så kunde det kanske vara en skyddande grund att lägga annat ovanpå men vad? Förslag på skydd och hur det ska göras så rätt som möjligt på denna gamla solida lack mottages tacksamt
Bilder på projektet kommer, får bli en projekttråd.
/Anders
Summerar lite snabbt att Polish & Sealant kan kanske fungera och annars får Buffer 2000 inhandlas.
Då återstår frågan vad man lägger som skydd på lacken? Om jag kör en testpanel eller om man för orkens och tidens skull delar upp polerandet i omgångar så får väl varje klar yta ha ett ytskydd så snart man är klar. Har Carpro Essence som jag inte provat men om man avslutade varje yta med ett varv Essence som ska lägga skikt av SiO2 Quartz skydd så kunde det kanske vara en skyddande grund att lägga annat ovanpå men vad? Förslag på skydd och hur det ska göras så rätt som möjligt på denna gamla solida lack mottages tacksamt
/Anders
-
deciso
- Trogen Medlem

Dom tjocka 50 mm trissorna gillar inte oscillerande maskiner. Slagen äts upp av trissan så att säga. Den blir varm och smälter inifrån. Vet inte om det gäller alla men jag har råkat ut för det
Som skydd på min egen röda 740 -89 använder jag Autosmart mirror image. Väldigt lättarbetat och ger bra glans. Finns även i halvliters flaskor men kallas då polish med hårdvax
Som skydd på min egen röda 740 -89 använder jag Autosmart mirror image. Väldigt lättarbetat och ger bra glans. Finns även i halvliters flaskor men kallas då polish med hårdvax
-
popp
- Entusiast

Jag använde Master Sealant på min fars gamla röda Volvo 740 -88 och det blev kanon bra och det höll länge också.Galaxy skrev:Jag funderade med lite på det i första inlägget om Pingens Polish & Sealant kunde vara något och det kanske skulle kunna fungera. Men man undrar ju om lacken kommer att sluta fälla färg i trissa och microfiberdukar eller man får nöja sig när det ser blankt ut utan flammighet och att det inte fäller färgpigment i så stor utsträckning?
Då återstår frågan vad man lägger som skydd på lacken? Om jag kör en testpanel eller om man för orkens och tidens skull delar upp polerandet i omgångar så får väl varje klar yta ha ett ytskydd så snart man är klar. Har Carpro Essence som jag inte provat men om man avslutade varje yta med ett varv Essence som ska lägga skikt av SiO2 Quartz skydd så kunde det kanske vara en skyddande grund att lägga annat ovanpå men vad? Förslag på skydd och hur det ska göras så rätt som möjligt på denna gamla solida lack mottages tacksamt![]()
/Anders
viewtopic.php?f=13&t=7204&hilit=+volvo
- jeensa
- Medlem
Oxiderad lack behöver inte så grovt medel, oxid lossnar lätt även med finare polish. Denna mazda är rustad med finpolish och roterande maskin då ja tog bort oxiden sedan fixades glansen med samma polish men på mftrissa + rupes maskin.
Mvh jens
http://i595.photobucket.com/albums/tt39 ... 911381.jpg
http://i595.photobucket.com/albums/tt39 ... 25f229.jpg
Mvh jens
http://i595.photobucket.com/albums/tt39 ... 911381.jpg
http://i595.photobucket.com/albums/tt39 ... 25f229.jpg
-
Galaxy
- Medlem
Låter bra att oxiden inte behöver så kraftfulla medel men vet att det gärna kommer tillbaka men det är kanske om man trots allt inte varit tillräckligt noga och kört länge nog eller om ytan varit utan något skydd som vax eller Master Sealant som även då provats med gott resultat av Popp. En årlig polering kanske dock ändå krävs fortsättningsvis men att en finpolish och finare trissa gör jobbet då.
Har en kompis som har en roterande som man kanske kunde lånat om det vore det bästa och effektivaste för att få bort oxiden men den är av modell stor "vinkelslip" så en tung maskin men alla horisontella ytor går nog bra när man slipper hålla upp maskinen.
Sen finns det smala små utrymmen på en 240 som vid dropplisterna och under framlysena där man blir hänvisad till att ta för hand men man får väl träna upp armstyrkan och köra på
Värst på sedanerna är kanske ändå ventillationsuttagen under bakrutelisten, där når pilligheten sin klimax tror jag
Tackar för alla svar och ideer.
/Anders
Har en kompis som har en roterande som man kanske kunde lånat om det vore det bästa och effektivaste för att få bort oxiden men den är av modell stor "vinkelslip" så en tung maskin men alla horisontella ytor går nog bra när man slipper hålla upp maskinen.
Sen finns det smala små utrymmen på en 240 som vid dropplisterna och under framlysena där man blir hänvisad till att ta för hand men man får väl träna upp armstyrkan och köra på
Värst på sedanerna är kanske ändå ventillationsuttagen under bakrutelisten, där når pilligheten sin klimax tror jag
Tackar för alla svar och ideer.
/Anders
- Lemerok
- Entusiast

Jag har också polerat några bilar med mycket oxid, utan att köra speciella medel.
En gång med vanliga polermedel och en gång med just Polish & Sealant, vart bra båda gångerna.
Var dock inte ute efter repfritt, utan just få bort oxiden och endel repor.
En gång med vanliga polermedel och en gång med just Polish & Sealant, vart bra båda gångerna.
Var dock inte ute efter repfritt, utan just få bort oxiden och endel repor.
-
Galaxy
- Medlem
Körde och visade Volvo 240n för Speedyglans bilvård för att höra vad de skulle ha för en "grundpolering" dvs så att jag kommer ha en bil att mer kunna koncentrera mig på detaljpolering i så fall med det stora gjort. Borde göra det själv men det är ett rejält jobb och många timmar att få upp lystern i lacken själv så tänkte sätta detta i relation till ett pris. De kom fram till 1800kr för att polera upp den utvändigt. De kunde lägga ett vax eller så hade de lackskyddspaket där de lägger på Kronotec Infinity innehållande Glassplexin som även Glare lackskydd innehåller. Då skulle priset bli 4500kr för polering och lackskydd och det skulle hålla upp till 5 år utan efterbehandling säger de.....
Det blir lite för bra att lägga men de 1800kr tål att fundera på. Kunde hämtat bilen och lagt på lackskydd själv direkt efter spritning. Får ju nog nästan ändå räkna med att den mår bra av en årlig lättare polering för att hålla sig riktigt fin över tid. Vad de skulle polera med för medel i så fall blev det inget svar på. De fick väl testa sig fram till vad som gav bra resultat och de garanterade ett fint slutresultat trots att en sådan här ålderstigen nedgången lack inte var så vanligt förekommande hos dem.
Referens var att de anlitas av flertalet bilfirmor i stan för polering och recond av bilar, bla Hedin bil som säljer Mercedes.
Ska fundera lite.
Känner mig lite delad till att "fuska" och lämna bort en stor del av poleringen men med jobb och barn så behöver man ta någon genväg ibland för att det inte ska kännas för mycket utan där finns tid att ta hand om resten av bilen och sen finns ju andra bilen med i familjen som ska sitt omhändertagande....
/Anders
Det blir lite för bra att lägga men de 1800kr tål att fundera på. Kunde hämtat bilen och lagt på lackskydd själv direkt efter spritning. Får ju nog nästan ändå räkna med att den mår bra av en årlig lättare polering för att hålla sig riktigt fin över tid. Vad de skulle polera med för medel i så fall blev det inget svar på. De fick väl testa sig fram till vad som gav bra resultat och de garanterade ett fint slutresultat trots att en sådan här ålderstigen nedgången lack inte var så vanligt förekommande hos dem.
Referens var att de anlitas av flertalet bilfirmor i stan för polering och recond av bilar, bla Hedin bil som säljer Mercedes.
Ska fundera lite.
Känner mig lite delad till att "fuska" och lämna bort en stor del av poleringen men med jobb och barn så behöver man ta någon genväg ibland för att det inte ska kännas för mycket utan där finns tid att ta hand om resten av bilen och sen finns ju andra bilen med i familjen som ska sitt omhändertagande....
/Anders