Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Laga stenskott .
-
MrMerkel
- Medlem
Laga stenskott .
Behöver laga lite stenskott och ett litet märke på min mitsubishi , så nu undrar jag vad ni lagar med vad är bäst för sånt och vart beställs det från .
- korvis
- Trogen Medlem

Re: Laga stenskott .
Många gillar Chipex, men det har jag själv inte testat än...
-
MrMerkel
- Medlem
Testade chipex på min förra bil , kommer inte ihåg hur det var riktigt men det är såklart ett alternativ.
- Manor
- Moderator

Jag testade med ett vanligt lackstift på min Mitsubishi. Fyller jag i ordentligt och efterkör med våtslipning och polering så blir det nästan osynligt förutom att nyansen blir lite för mörk. Fyller jag i utan att efterslipa så är nyansen korrekt men lagningen blir lite ojämn. I vilket fall som helst så blir det många gånger bättre än ursprungligt stenskott. Min Mitsubishi är vit och maken till känslig lack har jag aldrig varit med om. Jag hade stenskott lite här och där, och i varje skada så var det som om en flisa av lacken hade slagits ur
.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- progge
- Moderator

Upplever samma sak på båda mina Mitsubishi.Manor skrev:Jag testade med ett vanligt lackstift på min Mitsubishi. Fyller jag i ordentligt och efterkör med våtslipning och polering så blir det nästan osynligt förutom att nyansen blir lite för mörk. Fyller jag i utan att efterslipa så är nyansen korrekt men lagningen blir lite ojämn. I vilket fall som helst så blir det många gånger bättre än ursprungligt stenskott. Min Mitsubishi är vit och maken till känslig lack har jag aldrig varit med om. Jag hade stenskott lite här och där, och i varje skada så var det som om en flisa av lacken hade slagits ur.
De lägger sprängsten på vägarna tror jag, vassa rackare hittar man i däckens mönster.
Chipex är lite svår på metalliclack, man måste dutta i färgen. Blir oftast lite mörkare som du nämner.
Men mycket lätt att lägga i och torka bort överflödet.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Gloss
- Medlem
Orginallack och nål, lägger på mkt...sen när det torkar brukar det bli bra.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart.
Volvo V60. Svart.
-
deje
- Medlem
Hej,
Är det någon som vet vilket kit den svenska sidan säljer , går man i på Chipex UK ,så finns det ju flera olika kit, där man kan välja lite olika storlekar på färgmängden , men ännu viktigare hur lång hållbarheten är ,varierar tydligen med de olika kiten .från ett år upp till 4år.
Tänkte beställa ,men numret dem anger på den svenska sidan verkar inte fungera ,och det är ju ett engelsk nummer så hur svensk är den då!
Är det någon som vet vilket kit den svenska sidan säljer , går man i på Chipex UK ,så finns det ju flera olika kit, där man kan välja lite olika storlekar på färgmängden , men ännu viktigare hur lång hållbarheten är ,varierar tydligen med de olika kiten .från ett år upp till 4år.
Tänkte beställa ,men numret dem anger på den svenska sidan verkar inte fungera ,och det är ju ett engelsk nummer så hur svensk är den då!
deje
-
deje
- Medlem
Har nu testa Chipex på några stenskott . fyra små stenskott i fronten och två på motorhuven även de ganska små .
De i fronten lyckades jag riktigt bra med , är närmast spårlöst borta , de på motorhuven däremot blev så dåligt att jag bestämde att tar bort allt igen och gör ett nytt försök imorgon ,var lite för trött tro jag ,blir lätt slarvigt då ,.
Detta var på en solid vit färg ,kan eventuellt vara lättare att få till det då? Kan jag få till resten av stenskotten som dem fyra i fronten så blir det 5 stjärnor av 5 möjliga !
Tur jag köpte den stora flaskan med färg , då det första jag gör är att spilla ut 1/3 av färgen.
De i fronten lyckades jag riktigt bra med , är närmast spårlöst borta , de på motorhuven däremot blev så dåligt att jag bestämde att tar bort allt igen och gör ett nytt försök imorgon ,var lite för trött tro jag ,blir lätt slarvigt då ,.
Detta var på en solid vit färg ,kan eventuellt vara lättare att få till det då? Kan jag få till resten av stenskotten som dem fyra i fronten så blir det 5 stjärnor av 5 möjliga !
Tur jag köpte den stora flaskan med färg , då det första jag gör är att spilla ut 1/3 av färgen.
deje
-
Wolfram
- Medlem
Standox bas och standox kristall 2k klarlack, duttar i bas med en mini mini mini-pensel, och täcker sen över så det blir en liten bula med 2k klarlack.
Bara att slipa/polera ner efteråt och det blir tåligt mot avfettning och annat kem, precis som oriignallacken.
Bara att slipa/polera ner efteråt och det blir tåligt mot avfettning och annat kem, precis som oriignallacken.