Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
bra avfettningsmedel för foamlance?
-
sandman88
- Medlem
bra avfettningsmedel för foamlance?
Hej.
Tittar lite på ett bra avfettningsmedel för foamlance.
Ska man spola av bilen innan man använder foamlance eller ska det ske på torr bil? Första frågan;)
Läst lite på forumet här men hittar inget direkt om BBV förtvätt arti, bra medel? Eller någon annan ni rekommenderar?
//Andreas
Tittar lite på ett bra avfettningsmedel för foamlance.
Ska man spola av bilen innan man använder foamlance eller ska det ske på torr bil? Första frågan;)
Läst lite på forumet här men hittar inget direkt om BBV förtvätt arti, bra medel? Eller någon annan ni rekommenderar?
//Andreas
-
miken
- Entusiast

Re: bra avfettningsmedel för foamlance?
BBV - Prewash
Orchard Autocare - Cotton Candy Snow Foam
Carchem - Snowfoam
Bilt Hamber AutoFoam - Pre Wash Snowfoam
Dessa medel är mina favoriter och dom alla funkar lika bra!
Rengör grymt bra och skummar mycket samt snälla mot lackskydd om man inte överdoserar.
Satsa på ett alkaliskt medel som är specifikt just för foamlance många använder bara shampoo i sina foamlance men det förstår jag inte varför man använder vitsen med foamlance är ju att bilen ska bli så ren som möjligt innan man går på med tvättsvapen/tvätthandsken och det blir den inte med bara shampoo
Skummet gör ju att medlet kan ligga kvar längre på lacken innan det dunstar bort så smutsen hinner lösa upp sig längre det är ju det som är tanken med en foamlance inte bara att det ska skumma mycket för att det är kul
Carchem - Snowfoam
Dessa medel är mina favoriter och dom alla funkar lika bra!
Rengör grymt bra och skummar mycket samt snälla mot lackskydd om man inte överdoserar.
Satsa på ett alkaliskt medel som är specifikt just för foamlance många använder bara shampoo i sina foamlance men det förstår jag inte varför man använder vitsen med foamlance är ju att bilen ska bli så ren som möjligt innan man går på med tvättsvapen/tvätthandsken och det blir den inte med bara shampoo
Skummet gör ju att medlet kan ligga kvar längre på lacken innan det dunstar bort så smutsen hinner lösa upp sig längre det är ju det som är tanken med en foamlance inte bara att det ska skumma mycket för att det är kul
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
henkek
- Trogen Medlem

Jag kör me krystal kleen traffic. Den tycker jag funkar riktigt bra
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
- Funk
- Moderator

BBV:s prewash är väldigt bra. Den står sig mycket väl jämfört med det mesta.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Lundberg
- Trogen Medlem

Krystal kleen blizzard force, en alkalisk avfettande snowfoam som luktar riktigt behagligt 
// Jack
-
Loweann
- Medlem
Hm, kör man hellre BBV prewash än BBV arti green?
Brukar spola av de värsta smutsen innan jag skummar på BBV arti green
Brukar spola av de värsta smutsen innan jag skummar på BBV arti green
-
deje
- Medlem
BBV - Prewash
Carchem - Snowfoam
Vad gör dessa medel bättre än t.e.x hd-grön med lite schampo ?
Är lite sugen att köpa någon av de ovannämnda medlen , men har ju dunk vis med hd-grön så om det inte är någon större skillnad kan man ju köpa någonting annat roligt för pengarna!?
Carchem - Snowfoam
Är lite sugen att köpa någon av de ovannämnda medlen , men har ju dunk vis med hd-grön så om det inte är någon större skillnad kan man ju köpa någonting annat roligt för pengarna!?
deje
- progge
- Moderator

HD grön fungerar lika bra, så kör på det.deje skrev:BBV - Prewash
Carchem - Snowfoam
Olika medel men samma funktion, lösa trafik film och all möjlig skit på lacken.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Funk
- Moderator

Blandar man HD-grön med lite schampo så blir det mer skum..
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Perra83
- Entusiast

Fast inte lika mycket skum som cotton candy.
Det bästa är när man har nåstan alla sorter på hyllan då kan man variera lite.
Arti green/HD grön blir fin med antingen Arti+ el Chemical Guys Honeydew Snow Foam.
Det bästa är när man har nåstan alla sorter på hyllan då kan man variera lite.
Arti green/HD grön blir fin med antingen Arti+ el Chemical Guys Honeydew Snow Foam.
- Funk
- Moderator

Just HD-grön plus Arti + måste ha ett hedersomnämnande för prisvärdhet.
Annars är BBV:s prewash ett bra alternative, och bara den kommer igen I butiken så är den riktigt bra fast med lite mindre skum.
Vinnare är ju annars Cotton Candy, det är helt sjukt vilket tjockt skum den ger....men även om den är dryg så är den lite dyr IMO.
/Thomas
Annars är BBV:s prewash ett bra alternative, och bara den kommer igen I butiken så är den riktigt bra fast med lite mindre skum.
Vinnare är ju annars Cotton Candy, det är helt sjukt vilket tjockt skum den ger....men även om den är dryg så är den lite dyr IMO.
/Thomas
-
deje
- Medlem
Jag tackar för alla bra synpunkter , kommer köra slut på min HD-grön innan jag testar nått nytt.
Kör för närvarande med Arti+ o Chemical Guys Honeydew Snow Foam. till min HD-grön .
Kör för närvarande med Arti+ o Chemical Guys Honeydew Snow Foam. till min HD-grön .
deje
- Lundberg
- Trogen Medlem

Ett väldans tjockt skum likt cotton candy är trevligt men jag föredrar själv en lite rinnigare blandning som drar av skiten från bilen.. inte för lös men har man raklöddertjockt så känns det inte lika effektivt.
// Jack
- Perra83
- Entusiast

Både ja och nej. Ja gillar när skummet ligger kvar och löser upp flugor och smuts på lacken.
Är den rinnig är risken att det blir lite tunt på sina ställen och att det torkar där och ger fläckar.
Är den rinnig är risken att det blir lite tunt på sina ställen och att det torkar där och ger fläckar.
-
deje
- Medlem
Såg den här bilden , han påstår att det endast har använts Bilt Hamber Auto-foam och högtryckstvätt för att åstadkomma detta resultat , när jag använder HD-grön t.ex. sitter trafikfilmen fortfarande kvar trots intensiv avsköljning med högtryck.
Blir nu sugen att testa men jag vill gärna höra med er , får ni av trafikfilmen utan att " röra" lacken så att säga , och vad använder ni då , skriv gärna vilken produkt och också vilken utspädning ni använder er av i så fall?
Blir nu sugen att testa men jag vill gärna höra med er , får ni av trafikfilmen utan att " röra" lacken så att säga , och vad använder ni då , skriv gärna vilken produkt och också vilken utspädning ni använder er av i så fall?
deje
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Det han spolat bort är ju vägdammet. Är garanterat trafikfilm kvr som dock inte syns pga färgen. Är bilen riktigt skitig med vägfiöm spelar det ingen roll vilken förtvätt man skummar på, åtminstone inte de jag testat.
-
vaxfrasse
- Medlem
Min erfarenhet är att det inte går att spola bort trafikfilmen. Jag har inte lyckats under min tid som jag varit intresserad av bilvård, dvs. sen -02. Den måste svampas bort är min sanning.
Kanske nån annan tycker annat.
- progge
- Moderator

Måste instämma med förgående talare.
Man måste röra runt i skiten, för att få rent
Mvh Progge
- Perra83
- Entusiast

Därför som det inte skadar att skumma på ett par gånger och spola av innan tvätt om bilen är riktigt grisig.
-
deje
- Medlem
vaxfrasse skrev:Min erfarenhet är att det inte går att spola bort trafikfilmen. Jag har inte lyckats under min tid som jag varit intresserad av bilvård, dvs. sen -02. Den måste svampas bort är min sanning.
Detta är min erfarenhet också , men så stöter man på vissa som påstår att bilen blir så ren att de kan dra en vit bomullspad på lacken och bomullspaden förblir i det närmaste klinisk ren.progge skrev:Måste instämma med förgående talare.
Som här t.ex ( notera att denna film finns med på waxdogs information om Bilt Hamber auto foam)
https://www.youtube.com/watch?v=GhJya2R9JNE
Senast redigerad av 1 deje, redigerad totalt 22 gånger.
deje