Jag fick låna en ny Opel i samband med årets service, och jag blev helt förundrad...det kändes premium och framförallt inredning och finesser var riktigt snygga och rikliga. Till saken hör att en fullmatad "värsting" med 260hk och 8-växlad automat...samt allt man kan kryssa i landar på beskedliga 380.000:- vilket är 50.000:- mindre än jag gav för min Subaru Outback 2011.
Jag vet dock ingenting om Opel. Jag känner inte en kotte som äger en Opel, och det enda jag vet går tillbaka till Ascona, Kadett och Manta tiden...och det är läääänge sedan.
Hur är kvaliten på deras motorer och elektronik? VW eller Audi är ju kvalitetsmässigt rejält tveksamma med rasade motorer pga kamkedjor samt att vissa drar kopiösa mänder olja. Prislappen i jämförelse med Opeln är också +150.000:-...och det är det inte värt. BMW och Mercedes är än dyrare, och en Volvo V90 är även den rejält mycket dyrare...och kanske inte så spännande
Jag har kört japanskt sedan 1999 och aldrig haft ett fel som tvingat mig till verkstad...annat än en luftmassemätare på turbo Subarun efter 12000 mil. Jag tog mig dock till verkstaden för egen maskin.
Jag vill inte nu hamna i ett köp som ger mig magsår med strulande mekanik och elektronik och iom att Opel nu är "franskt" så blir man än oroligare. Nu känner väl de flesta på samma sätt, och Opel har aldrig ens varit i närheten som alternativ tidigare...men det gör ju att prislappen känns riktigt smakfull.
Så, vad vet ni on Opel. Bra och dåligt. Hur är lackkvaliten (som ju är ganska usel på japanare för att generalisera)?