Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Dags för nya sommardäck

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 dec 2009 09:59

Just dessa har jag inte testat, men jag har kört på ett par andra av Hankooks "sportigare" varianter under åren och varit nöjd både med pris och prestanda.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Inlägg av Göran » 27 dec 2009 10:06

Vart går de att köpa Hasse? :)
Snyggt mönster!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 27 dec 2009 13:38

kan rekommendera Toyo proxies t1R dessa kör jag med på celican och är nästintill omöjliga att få släppa när man vill de :D

fast ja tror hankook däcken är bra i sin prisklass.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

pake
Medlem

Inlägg av pake » 27 dec 2009 14:18

Hej
Tror du hittade däcken på nordendäck.se, beställde nyligen nya vinterdäck därifrån, bättre priser än t o m däckonline :D

När det gäller sommardäck är även engelska camskill.co.uk ett bra alternativ, stor sortering och låga priser. De har nya Vredestein Ultrac Cento för ungefär samma pengar som Hankook däcket och är kanske ett alternativ för dig :ugeek:

Har bara några mils erfarenhet av Hankook däcket, satt halvslitna sådana på Porschens orginalfälgar (16") och det var HALT! (blev direkt utbytta mot Bridgestone S-02). Har inte provat Ultrac Cento men Vredesteins gamla Ultrac vet jag många som också varit nöjda med. Kör själv deras Ultrac Sessanta på 18" fälgarna nu, vilket är ett superdäck både på torrt och i väta (så bra att jag även kör slalom tävlingarna på dem) :jeps
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 dec 2009 15:19

När jag jobbade med däck så tillhörde Hankook B-ligan....slutade 97 sedan har Hankook jobbat sig upp och är idag ett fabrikat att verkligen räkna med.... ;)

Kör själv samma dim på båda bilarna som du har Hasse...det sitter Hankook Ventus K-107 på 855an och Goodyear Excellence på V70...Men vid nästa byte blir det Hankook på båda.... ;)

Tidigare när jag jobbade med detta så körde jag alltid Michelin....men då var det bara att gå ut på lagret och hämta...Men idag när jag får stå för kulorna själv så blir det som sagt Hankook... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 27 dec 2009 16:27

nordendäck har ja väldigt dåliga vibbar av . ja beställde fälgar med däck därifrån . fick dom påkrängda o ballanserade. dock när dom kom hem till mej via bussgods så hade alla vikterna släppt. nordendäck hade inte torkat bort Skydds fettet som låg i fälgen . tog däcken till en kompis som jobbar på däckfirma . 3 däck gick bra fjärde däcket höll vi på med lääääänge. efter mycke om o men så visade det sig vara kordsläpp i däcket . kontaktade nordendäck och skickade bild på skadan (hade blivit en bubbla i sidan på däcket. dom påstod att jag åsakat det själv (ja hade kört bilen på rakan utanför däckfirman ) efter flera turer visade det sig att dom vägrade byta ut däcket . och i samma stund lovade jag dom att jag aldrig ska prata något gott om dom . vilket jag inte heller kommer göra .
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 dec 2009 20:38

Du har inte funderat på att gå över till 215/45 17 ?? :roll:
Vilket stämmer bättre med rullomkrets, det finns mer att välja på, priserna är bättre....

205/45 17 är en kvarleva från 854/855 T.....lite ovanlig dim.... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 27 dec 2009 20:59

Ja har annars r-däck med dimension 235x40x17 ;-)
!! MORTIL !!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 dec 2009 21:16

När jag kollat lite bättre så är det Hankook OPTIMO K415 215/45 ZR17 91W XL 4PR..som sitter på tantens 855...

Bild

Bild
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 27 dec 2009 21:23

Snygga sulor Nisse!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 27 dec 2009 21:29

Nisse skrev:Du har inte funderat på att gå över till 215/45 17 ?? :roll:
Vilket stämmer bättre med rullomkrets, det finns mer att välja på, priserna är bättre....

205/45 17 är en kvarleva från 854/855 T.....lite ovanlig dim.... ;)
Bra idé, komforten blir faktiskt bättre med 215/45 då det blir lite mer gummi mellan fälg och asfalt. Bättre priser också då det är en vanligare dimension, ca 875.-/st hos Camskill inkl.frakt (men jag skulle ändå lägga på ett par hundringar och välja Vredestein).

pake
Medlem

Inlägg av pake » 28 dec 2009 14:08

mortil skrev:Ja har annars r-däck med dimension 235x40x17 ;-)
Hade R-däck, Pirelli Pzero C, på 18" fälgarna första säsongen 235/35 fram och 285/30 bak. Det kan jag inte rekommendera på en familjebil. Mycket högt vägljud, överröstade även min ganska öppet vädrade V8a, hala i väta och kallt väder och ca 1000 mils livslängd. För extremt för mig, så då blev det UHP-däck (Ultra High Performance) Vredestein Ultrac Sessanta istället med dimension 225/40 fram och 265/35 bak.

Men på bana med en motorstark bil finns inget bättre än R-däck :brumm

Dålig mobilbild men här syns skillnaderna mellan däcken(Pirelli längst bort) båda monterade på 18x10 fälgar.
Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 28 dec 2009 16:53

pake skrev:
mortil skrev:Ja har annars r-däck med dimension 235x40x17 ;-)
Hade R-däck, Pirelli Pzero C, på 18" fälgarna första säsongen 235/35 fram och 285/30 bak. Det kan jag inte rekommendera på en familjebil. Mycket högt vägljud, överröstade även min ganska öppet vädrade V8a, hala i väta och kallt väder och ca 1000 mils livslängd. För extremt för mig, så då blev det UHP-däck (Ultra High Performance) Vredestein Ultrac Sessanta istället med dimension 225/40 fram och 265/35 bak.

Men på bana med en motorstark bil finns inget bättre än R-däck :brumm

Dålig mobilbild men här syns skillnaderna mellan däcken(Pirelli längst bort) båda monterade på 18x10 fälgar.
Bild
vet att de är dåligt fästa :D men de är väl ungefär dom nackdelarna du sa om R däck som ja upplevt med hankook däck ;) men som sagt . sjukt bra på bana .

proxies tillhör väl också UHP däck.. mig vetligen då dom är steget innan toyo R888
!! MORTIL !!

pake
Medlem

Inlägg av pake » 29 dec 2009 01:52

mortil skrev: proxies tillhör väl också UHP däck.. mig vetligen då dom är steget innan toyo R888
Proxies T1-R är ett UHP-däck, sitter på många Porschar.

Hankook Ventus V12 (också UHP) verkar vara ett nytt däck med utpräglade våtgreppsegenskaper, är säkert mycket bättre än de jag råkade ha på.

Hankook har också ett nytt spännande däck som är ett "nästan" r-däck. Hankook RS2, ska var utvecklat från deras r-däck RSS men med mer gatanpassad gummiblandning.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 29 dec 2009 10:53

Hasse skrev:Om man ska tro http://www.dacktest.com där folk skriver in sina egna erfarenheter, är Hankook Ventus V12 snäppet bättre än Hankook RS2, speciellt vad det gäller våtgrepp och ljudnivå inne i bilen. Nu tror jag att just ljudnivån är väldigt svårt att jämföra då dom flesta byter från ett slitet däck till ett nytt, men det är en egenskap som jag sätter ganska högt.
Vidare verkar det som om att RS2 däcken går upp några hundralappar i pris, men lite svårt att säga beroende på att jag har bara hittat en hittills som säljer RS2 däcket.

Pake: jag kikade runt på camskill.co.uk och visst är det lite lägre priser men det rör sig bara om en hundring eller två, frågan är vad som händer vid en reklamation, då går väl förtjänsten i tunnan kan jag tänka.

Letandet fortsätter, än så länge är det ju en lite stund kvar till våren. :|
För normal "sportig" körning är Ventus V12 antagligen ett bättre val, just våtgrepp och ljudnivå är ju viktiga egenskaper hos ett däck på en bil man använder dagligen. Men RS2 däcket gjorde mig lite intresserad av Hankook ;)

Mina erfarenheter kring däck är att man blir nöjd med ett däck som passar till bilen och hur man använder den. Exempelvis var jag inte nöjd med r-däck på Porschen eftersom jag inte kör den på ett sånt sätt att de behövs, det räcker med sk. UHP-däck för mig. På Audin (A3 diesel) sitter Bridgestone Potenza RE050A (vilket är ett avancerat UHP-däck för snabba sportbilar), när de är slut (vilket snart är fallet :( ) kommer det bli ett enklare däck till den bilen som ger fler mil och lägre däckbuller.

Min slutsats är att det bästa däcket är det däck som passar bäst för dig själv, dina krav och hur du använder det. :ugeek:

Shareware
Medlem

Inlägg av Shareware » 29 dec 2009 13:23

Har åkt på ett par Hankook som satt på vid köp och lite annat med på samma bil så jag får slänga in ett inlägg.

1.Hankook Ventus sport k-107. Har varken gott eller ont att säga om dessa mer än att det verkade vara lång livslängd på dom. De tappade formen i slutet och gick inte att balansera men det får väl anses vara ok då de var i princip slut och hade gått många år. Många taxi kör med Hankook då de anses vara prisvärda. K-107 levde dock inte upp till nedanstående däck enligt mina erfarenheter men V12 borde vara bättre.

2.Good year Eagle F1 assymetric (ej att förväxlas med gamla F1) de hade ett grepp som var helt overkligt. Tyvärr overkligt dålig livslängd också vilket gjorde att det bara blev ett par bak. Dessutom hände det då och då att dessa däck råkade ut för Flat spot vilket innebär att de blir platta på ytan som ligger an mot gatan om bilen står något dygn och speciellt om vädret växlar. Detta kör man ut efter ett litet tag men skapar vibrationer och ljud i början innan däcken blir varma. Men greppet var outstanding trots allt:)!

3.Nu sitter det på fyra Michelin PS2 (sommartid)och det är nog de bästa däck jag haft och också dyraste. De har samma grepp som Good year men högre komfort och bättre livslängd. Att de sitter OEM på de flesta tillverkares värstingmodeller måste ju betyda något. Bra däck eller bara bra marknadsföring? Kanske lite båda! Jag är i alla fall otroligt nöjd med dem då de håller otroligt hög kvalitet inom alla områden hittills.

Vill man få lite koll på däck så rekommenderar jag Tirerack.com framför dacktest,com då det oftast är mycket mer detaljerade beskrivningar och man kan sortera omdömen efter körstil och bilmärken m.m. Testen/omdömena görs av både proffs och konsumenter på den sidan. Ytterligare ett plus är att det räcker med att kunna engelska och inte fem språk för att få ut något vettigt av det. Här är en länk som visar en matris över omdömen från Tirerack som jag använt vid mina däckköp:: http://www.tirerack.com/tires/surveyres ... sp?type=MP

Själv är jag lite sugen på att testa ett par Yokohama nästa gång men jag skulle inte bli förvånad om det bler ytterligare ett par PS2:or!

Lycka till med däcksvalet!
Senast redigerad av 1 Shareware, redigerad totalt 14 gånger.

P.Hellberg

Inlägg av P.Hellberg » 29 dec 2009 13:32

Helt rätt pake ! En annan sak man måste tänka på är om däcken passar bilen .. Har du en tung bil och för mjuk blandning i däcken så kommer dom garanterat slitas mycket snabbare..
Och om bilen är för lätt för däcken så kommer däcken aldrig upp i temperatur mer än om du pressar bana en varm sommardag. Då är egenskaperna hos däcken bortkastade och därmed pengarna. Exempel är våran subaru sti .. Där är Proxies T-1R helrätt för gata.. medans dom blir lite väl mjuka på bana .. där hade ett par 888 varit mycket bättre. Men om det hade varit en vanlig subaru som inte kommer i närheten av banan eller ens inspererad körning så är tom T-1R onödiga.
Senast redigerad av 1 P.Hellberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 11 jan 2010 00:40

Lite sent kanske. Men jag har Hankook Ventus.....xxx nånting på mina sommarfälgar.
Har också 205-45 17"
Har iofs inget annat i samma dimension att jämföra med men för mig så har det fungerat bra den säsongen jag kört med dem.
Fick betala 1100 kr/däck inkl montering och balansering.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Adde666

Inlägg av Adde666 » 11 jan 2010 10:17

Jag beställde 4 nya Falken FK452 till mina 20" kromfälgar. får se hur dom är ;)
Senast redigerad av 1 Adde666, redigerad totalt 14 gånger.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 11 jan 2010 16:31

Mycket bra tråd det här. Måste själv införskaffa nya däck inför sommarn...215-60 16"....hade Bridgestone innan men efter lite mindre än 6000mil är det dags att byta...är det normalt? Jag har iofs kört ca 4900 mil på kassa amerikanska vägar :lol:

Funderar på ett par Michelin...men de är rätt dyra..
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar