Inledningsvis kan man nämna att schampot är parfymerat och har en lite spexig färg. Jag tycker det luktar gott, men smaken varierar ju naturligvis. Personligen tycker jag inte att doften gör ett bra schampo, men det är ju alltid positivt om det luktar angenämt.
Läste lite om schampot innan jag använde det och folk tycks gilla det. Förutom för dess rengörande förmåga, även för dess kraftiga skum och doften.
Provet var på ca. 5-6 cl (?) vilket räckte gott till 10 liter vatten.
Jag tycker mycket skum är ganska jobbigt att ha i tvätthinkarna, så jag brukar slå i schampot i fylld hink och sedan dra i lite vatten för att blanda till det. Testade dock att dra på vatten i hinken när jag var färdig vilket skapade en mustig skumkrona!
Bilen avfettades med kall- och alkalisk avfettning i vanlig ordning och spolades därefter av nogsamt.
Första intrycket av schampot var den låga friktionen, klart mindre än jag tidigare upplevt. Tvättade en annan bil dagen innan, då med Sonax glansschampo, och skillnaden var ganska stor. Även trots att jag i regel överdoserar schampo något.
I övrigt var det inte mycket att anmärka på
Avslutade med att svampa av/skvätta ned fälgarna.
Efter sedvanlig avspolning och torkning åkte jag hem.
Väl där syntes skillnaden mot tidigare schampon jag använt. Bilen såg verkligen ren ut. Även fälgarna. Och blank var den. Nu vet jag inte om schampot har några glanstillsatser eller så. Men resultatet var definitivt annorlunda. Till det bättre.
Jag upplevde att schampot rengjorde mycket bra, bättre än Turtle Zip, Sonax Glansshampo, OK/Q8:s schampo med och utan vax, Biltemas Vaxsschampo mfl. Sen var friktionen mindre och det luktade godare
Om handsken kan sägas att den fyller sin funktion mycket bra. Den binder betydligt mer vatten än en svamp, vilket jag tycker är positivt. Dessutom gör den porösa ytan att eventuella partiklar inte ligger på ytan på samma sätt som på en svamp. Hansken har djup "lugg" och är gjort i riktigt skinn, vilket jag också upplever som positivt. Jag gillar att använda prylar som känns lite mer premium än andra. Även om funktionen är ungefär den samma