Ok nu fanns det tydligen intresse för hur jag kör tvätten på kort tid, detta arbetssätt har jag tagit från Tefcar i Strömstad, skall vara utarbetat för att tvätta snabbt och rent.
1,Börjar med att lägga på fälgrent,kör från förarsidan och runt bilen så när man gjort det är man tillbaka till vä fram, allså vä fram bak hög bak hö fram. klar.
2,Kallavfettning, samma runda som med fälgrent, lägger på avfettningen trösklar upp till list hela bakdelen upp till tak.
3,Insektsbort, front speglar ruta
4,Alkalie avfettning, från vä fram som alla steg, hjulhus under bilen, dörrar uppöver bilen allså hela bilen med alkalie bagage tanklock.
Om motortvätt lägg alkalie undet huv, spola sista steg i första avspolning.
5,Borsta fälgar
6,Avspolning, jag brukar börja spola vänster bak och arbeta mig runt bilen framåt allså vä bak , vä fram huv, hö fram höger bak, taket och sist bagagen.
Spola nerefrån och upp, hjulhus fälgar dörrspringor/bagage tanklock, allså med dörrar stängda.
7, Lägger på mer insektsmedel fälgrent, sedan tvätta med svamp, tak, speglar, rutor, huv, sidor,dörröppning, sparklist sparklisten kan du ta med en diskborste, bagage , under huv kanter, fälgar.
8,Avspolning, nu skall slangen/högtrycksmunstycket ligga kvar där du lämnade det vid första avspolningen allså bak, börja spola uppifrån och ner allså tak bagage sidor, dörrspringor/bagage springa huv fälgar arbeta dig tillbaka till vä bak,tvätt klar.
9,Avtorkning, torka med skrapa uppifrån och ner tak rutor sidor huv,bagage arbeta dig runt bilen från vä till höger,
skinna bilen med sämskskinn/våffelduk el dyl, använd en som du inte använder till annat till att torka i dörrar bagage och under huvkant.
10,Klar!

allt som allt så skall tvätten ta ca 30 min, avtorkning max 10-15 min så tvätten skall gå på undet en timme med torr bil, om man jobbar på så hinner man allt på en halvtimme men då får man inte söla med tiden,
11,Gör allt klart för tvätt innnan du sätter igång blanda shampo , lägg skinn i blött blanda alkalie,
Gäller bara att träna på detta så går det fortare tog mig några dager på tefcar så satt det och tiden som gick åt minskade rejält.
Det detta går ut på är att inte springa fram och tilbaka under tvätt utan att jobba sig runt bilen det spar man tid och slitage på kroppen på
Långt blev detta hoppas ni förstår annar frånga eller om nån har synpunkter på det
Gotta er nu rejält i solen denna härliga dag
Magnus