Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Snabba upp rekonden?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Snabba upp rekonden?

Inlägg av Funkytear » 09 mar 2010 21:25

Undrar lite vad man kan göra för att korta ner tiden på en polering. När jag gör en bil så tar det oftast två heldagar. Nu är jag väl lite av en pedant men när tiden är knapp så skulle man vilja skynda på processen lite.
Så här gör jag:
Avfettning av hela bilen
Schampo tvätt
Lera vid behov
schampo igen
Kör fälgarna
Torka av bilen
Börjar med en cleaner, oftast Dodo`s Lime Prime. Roterande maskin
Polerar sen med menzerna power gloss om behov finns
Går annars direkt på menzerna super finish
Avslutar sedan med ett väl valt vax, typ Dodo´s Supernatural
Smörjer upp lister och däck
Vaxar fälgarna.

Och där har vi två dagar, tycker inte jag kan hoppa över något steg men är det något som ni reagerar över eller tips på hur man kan göra något steg lite snabbare. Andra typer av produkter?
Ös på med förslag annars blir min fru den garage änka hon befarar :evil:
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Torlejf

Re: Snabba upp rekonden?

Inlägg av Torlejf » 09 mar 2010 21:43

Dodo Juice Lime Prime ska du köra efter alla polermedel om du nödvändigtvis vill köra den, att rengöra lacken på kemisk väg är meningslöst innan du kör med polermedel.

Jag använder Lime Prime dom gånger få jag vill lägga på ett nytt lager vax på bruksbilen, annars använder jag det aldrig.

Alla andra steg går ju liksom inte att ta bort, det är övning som gäller och tids nog så lär du dig polera snabbare men med samma resultat.

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 09 mar 2010 22:40

Det ska ta tid att putsa bilen :D
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 09 mar 2010 23:11

Det du kan spara tid på är väl tvätt, för mig tar det ca 30 min att tvätta bilen och torka den en liten stund till men det är gjort på under en timme,

Har fått in en bra snits på tvätt efter praktiken på tefcar :jeps tid är ju pengar när man jobbar med recond.

När jag kört polering på bilar så har det tagit mellan 6-8 h för trestegs jobb, två polermedel och lackskydd.
Detta med tvätt av bil inräktat maskering lister/speglar plast avtorkning av medel mellan varje steg.

Hur lång tid tar varje polersteg för dig? inget steg när jag polerar tar mer än max 2 h om ens det.

Jag kanske kör för lite?
Men jag försöker hålla ett högt tempo när jag kör polering så mag brukar bli rejält svett är som ett långpass på gymmet :)

Hälsning
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 09 mar 2010 23:25

Får nog erkänna att jag tar nog ca. 2-3 timmar på mig att tvätta bilen inkl. fälgar. När jag polerar så kan jag ju inte föra maskinen för snabbt framåt, får ju jobba in medlet? Så tidsmässigt varierar det beroende på lackskicket.
Lime prime är ju en cleaner och pre wax på samma gång så om lacken är oxiderad så tycker jag den funkar bra innan polering.
Det där med att vara svettig känner man igen, på sommaren står man i badbyxor i garaget 8-)
Skulle vilja gå vid sidan av en professionell rekondare en gång för att se hur han jobbar och för att se om man lägger ribban för högt när det gäller "polarens" bil.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 09 mar 2010 23:47

Först vill jag bara säga att tiden inte bör vara en faktor att ta hänsyn till. Det tar tid om det ska göras bra :)

Men om du ändå vill snabba upp jobbet lite ;) :

Rutin gör såklart ganska mycket.

Tvätten kan du spara väldigt mycket på om du lägger 2-3 timmar. Vidare hade jag definitivt skippat Lime Prime innan polering. Det är helt överflödigt, särskilt som du också clayar.

Beroende på hur du kör medlen kanske du kan justera lite där också. Ofta kan man t ex. öka hastigheten rejält på maskinen. Sen tjänar man en del på att inte nöta i onödan på samma ställe. Ska man polera i två steg är det ingen vits att köra de sista två minuterna per "område" för att bryta ned första medlet extra mycket, om man ändå ska köra ett finare medel i steg två.

Att sätta ribban lite lägre för sig själv är också ofta bra. Det är lätt att man nästan knäcker sig. Man blir ju inte proffs på två-tre jobb. Tyvärr :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 09 mar 2010 23:51

Funkytear skrev:Får nog erkänna att jag tar nog ca. 2-3 timmar på mig att tvätta bilen inkl. fälgar. När jag polerar så kan jag ju inte föra maskinen för snabbt framåt, får ju jobba in medlet? Så tidsmässigt varierar det beroende på lackskicket.
Lime prime är ju en cleaner och pre wax på samma gång så om lacken är oxiderad så tycker jag den funkar bra innan polering.
Det där med att vara svettig känner man igen, på sommaren står man i badbyxor i garaget 8-)
Skulle vilja gå vid sidan av en professionell rekondare en gång för att se hur han jobbar och för att se om man lägger ribban för högt när det gäller "polarens" bil.
Lime Prime plockar ingen oxid, den polerar i bästa fall bara upp oxiden. Förmodlingen lyckas du plocka bort oxiden med dom andra produkterna du använder, dock märker du inte det just då.

Som sagt, det är gjort för att användas innan du lägger på vax. Inte innan du polerar.

Mvh. David.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 09 mar 2010 23:59

Torlejf, förklara gärna vad som händer när man polerar upp oxid?
...like a boss.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 10 mar 2010 00:12

Tantrum skrev:Torlejf, förklara gärna vad som händer när man polerar upp oxid?
Har du aldrig upplevt att du fått bort all oxid och två veckor senare är den tillbaka?

Du kan få en oxiderad bil riktigt fin på rätt kort tid ibland, dock kan oxiden ändå vara kvar.
I sånna lägen kan man fråga sig varför Autosmart kommer sluta tillverka Buffer 2000.
Oxid kan bli blank så att säga, det är vad jag har upplevt iaf.

Men iaf, jag har haft Lime Prime på hyllan bra länge nu och att använda den innan polering med grövre medel, som förövrigt de flesta medel är, är det ingen mening med. Slöseri med tid och medel.

Oxiddiskussionen kan vi ta i en annan tråd nån dag. :)

Mvh. David.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 01:49

Jag skickar gärna beskrivning på hur jag tvättar,hör av dig i så fall, är en del tråkigt text som nog inte så många vill läsa på forumet.

hälsningar
Magnus

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 10 mar 2010 07:01

Torlejf: Då förstår jag hur du menar. Tanken var inte att starta en diskussion i ämnet, men att det ändå var en relevant fråga eftersom det är ett steg i onödan :) Jag ville bara förstå varför du anser att det är onödigt. Jag visste inte själv heller nämligen :jeps

jujimbo: Det finns alltid folk som vill läsa. Klart du ska lägga upp din tvättrutin :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 10 mar 2010 07:54

Lime prime har jag använt som ett steg innan vaxningen, men nu senast när jag skulle polera upp frugans röda golf som inte var vacker :( . Nyinköpt med oxiderad lack . Så körde jag med diverse cleaners för att dels få bort skiten i lacken och att få bort en del av oxiden. Inget funkade tillfredsställande utom just lime prime som jag av en slump provade.
Men om det nu är så att den kommer se likadan ut om två veckor ja, det återstår att se.

Jag vet att jag är lite "anal" när det gäller tvättningen. Tror det är där jag kan spara tid, jujimbo skicka gärna din beskrivning antingen här eller via pm.
Det här med att öka hastigheten på maskinen kommer nog med självförtroendet. Brukar ligga på 4:an av 6 möjliga på min metabo. Storleken på trissorna är 150mm och neråt. Den mindre trissan kör jag alltid på full speed.
Nej nu måste jag till jobbet får fortsätta ikväll :brumm

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 12:57

Ok nu fanns det tydligen intresse för hur jag kör tvätten på kort tid, detta arbetssätt har jag tagit från Tefcar i Strömstad, skall vara utarbetat för att tvätta snabbt och rent.

1,Börjar med att lägga på fälgrent,kör från förarsidan och runt bilen så när man gjort det är man tillbaka till vä fram, allså vä fram bak hög bak hö fram. klar.

2,Kallavfettning, samma runda som med fälgrent, lägger på avfettningen trösklar upp till list hela bakdelen upp till tak.

3,Insektsbort, front speglar ruta

4,Alkalie avfettning, från vä fram som alla steg, hjulhus under bilen, dörrar uppöver bilen allså hela bilen med alkalie bagage tanklock.
Om motortvätt lägg alkalie undet huv, spola sista steg i första avspolning.

5,Borsta fälgar

6,Avspolning, jag brukar börja spola vänster bak och arbeta mig runt bilen framåt allså vä bak , vä fram huv, hö fram höger bak, taket och sist bagagen.
Spola nerefrån och upp, hjulhus fälgar dörrspringor/bagage tanklock, allså med dörrar stängda.

7, Lägger på mer insektsmedel fälgrent, sedan tvätta med svamp, tak, speglar, rutor, huv, sidor,dörröppning, sparklist sparklisten kan du ta med en diskborste, bagage , under huv kanter, fälgar.

8,Avspolning, nu skall slangen/högtrycksmunstycket ligga kvar där du lämnade det vid första avspolningen allså bak, börja spola uppifrån och ner allså tak bagage sidor, dörrspringor/bagage springa huv fälgar arbeta dig tillbaka till vä bak,tvätt klar.

9,Avtorkning, torka med skrapa uppifrån och ner tak rutor sidor huv,bagage arbeta dig runt bilen från vä till höger,
skinna bilen med sämskskinn/våffelduk el dyl, använd en som du inte använder till annat till att torka i dörrar bagage och under huvkant.

10,Klar! :D allt som allt så skall tvätten ta ca 30 min, avtorkning max 10-15 min så tvätten skall gå på undet en timme med torr bil, om man jobbar på så hinner man allt på en halvtimme men då får man inte söla med tiden,

11,Gör allt klart för tvätt innnan du sätter igång blanda shampo , lägg skinn i blött blanda alkalie,

Gäller bara att träna på detta så går det fortare tog mig några dager på tefcar så satt det och tiden som gick åt minskade rejält.

Det detta går ut på är att inte springa fram och tilbaka under tvätt utan att jobba sig runt bilen det spar man tid och slitage på kroppen på :nicka

Långt blev detta hoppas ni förstår annar frånga eller om nån har synpunkter på det ;)

Gotta er nu rejält i solen denna härliga dag
Magnus

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 mar 2010 13:47

diskborste
AAAAHHH !! Den använder jag helst inte ens till fälgar, om dom inte är extremt dåligt skötta....
Inget styvare än en målarpensel använder jag....

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 14:09

Ok, Funk, men sparklisten brukar ju vara rätt smutsig och oftast av plast så den tar nog ingen skada av diskborsten, sen så finns det ju olika hårdhet på borsten på diskborstar gäller ju att hitta nån som inte är så hård,gäller ju att ha en borste/pensel som är tillräkligt styv för att skrubba loss smutsen.

Tror nog inte jag är den enda på forumet som använder diskborte til vissa delar vid biltvätt ;)

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 10 mar 2010 20:13

Tackar jujimbo :jeps
Kan ju säga direkt att jag måste skärpa mig med avfettningen, jobba mer metodiskt. Du kör alltså kall avfettning från lister ner och sen alkalie över resten av bilen. Kan du rekommendera någon bra alkalie? HD Grön är något jag tänkt inhandla, är detta ett bra medel om man spär ut det?

Jag tror att jag är nervös för att det ska vara skit kvar på bilen när jag börjar polera. Det är nog därför jag lägger ner så mycket tid och vatten på just tvätten.
Ska spara din guide och plugga in den så den sitter
Tack igen.
En annan fundering jag har är det här med byte av trissor och storlekar på dessa. Kör ni så mycket ni kan med en storlek och sen backa för att köra dom ställena där det är trångt med en mindre trissa.
Nu kör jag till exempel en baklucka med en "stor" trissa där det är stora partier sen byter jag till mindre för att komma åt där det är mindre partier. Sen byta för att sen byta osv.osv :|

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 20:46

Hej

H-D grön tycker jag funkar jättebra.
Annars så Har smartab en som skall vara bra tror den heter xl4
Sedan så har agrol några åxå, Deras heter monsun finns i två varianter och granngården finns ju på dom flesta orter,

När jag kör tvätt så lägger jag kallavfettning upp till list sedan så lägger jag alkalie över kallavfettningen kör allså hela bilen med alkalie.

det jag lärt mig är att kallavfettning fört sedan alkalie då den innehåller vatten, sedan så tar dom ju olika typer av smuts ;)
Sen så vill man ite ha in kallavfettingen in i dörren då den ju löser upp fett/olja och då kan man få problem med elhissar lås etc.

Om du tvättar på detta sätt så skall det inte finnas smuts kvar på bilen, annars så hade nog inte Tefcar centret kört på detta sätt.

Trissor får någon annan svara på.

Lycka til nu med tvättarna, och det är bara träning träning och åter träning så sitter det :jeps :best

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 10 mar 2010 21:09

Förutom smörjmedlet till elfönstermekanismen löser också kallavfettning ev. rostskydd i dörrarna på ett ganska bra sätt :)

Kan bara hålla med angående Hd Grön. Spädd 1:10 löser den nästan allt, 1:40 är lagom på en riktigt smutsig bil. Kanonmedel.

Angående trissor tycker jag personligen att det är enklast att vara metodisk och polera färdigt varje panel. Det innebär dels att jag eventuellt byter till en mindre trissa för att komma åt eller kanske tom. handjagar och dels att jag kör klart alla polersteg på varje panel innan jag går vidare. Då har man hela tiden en referens på resultatet nära inpå dessutom.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 10 mar 2010 23:12

Tantrum skrev: Angående trissor tycker jag personligen att det är enklast att vara metodisk och polera färdigt varje panel. Det innebär dels att jag eventuellt byter till en mindre trissa för att komma åt eller kanske tom. handjagar och dels att jag kör klart alla polersteg på varje panel innan jag går vidare. Då har man hela tiden en referens på resultatet nära inpå dessutom.
Det är precis så jag jobbar i nuläget. Tycker själv att det funkar bra men det är lite trixigt att hålla reda på alla trissorna.

Kan tillägga att jag vände på ordningen på sista sidan på bilen. Istället för att börja med Lime Prime så började jag med Menzerna Power Finnish för att sen avsluta med Lime prime. Får se när bilen kommer ut i dags ljuset om det är någon skillnad.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 11 mar 2010 23:38

Torlejf skrev:
Funkytear skrev:Får nog erkänna att jag tar nog ca. 2-3 timmar på mig att tvätta bilen inkl. fälgar. När jag polerar så kan jag ju inte föra maskinen för snabbt framåt, får ju jobba in medlet? Så tidsmässigt varierar det beroende på lackskicket.
Lime Prime plockar ingen oxid, den polerar i bästa fall bara upp oxiden. Förmodlingen lyckas du plocka bort oxiden med dom andra produkterna du använder, dock märker du inte det just då.

Som sagt, det är gjort för att användas innan du lägger på vax. Inte innan du polerar.

Mvh. David.
Nu har jag gjort golfen färdig, jäkla slit. Nu ska vi se vilken sida som blev bäst. Jag körde med lime prime och sen power finish på ena sidan sen skrev du att den inte plockar oxid och då bytte jag på andra sidan till PG först och sen LP. Jag ändrade inget annat än ordningen, använde samma hastighet och tryck på trissan.
Ska rulla ut bilen imorgon och se om man kan se någon skillnad, ska sedan vänta med spänning några veckor för att se om det blir sämre på någon av sidorna.
Kan redan nu gissa vilken sida som kräver ompolering 8-)
Jag förstår givetvis att ingen av dessa två produkter är någon riktig oxid plockare men om man nu inte hade något annat på hyllan så...(Vågade inte gå på med Power Gloss)

Skriv svar