Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Billig roterande med mindre trissor?
- Tantrum
- Administratör

Billig roterande med mindre trissor?
Har funderat ett tag på att införskaffa en roterande maskin. Att köpa en riktig kvalitetsmaskin är i dagsläget helt uteslutet dock. Det lutar därför åt nån ETC-Tools, Best, Meec eller liknande. Dvs. under 500 kr.
Efter vad jag läst och hört är de billigare maskinerna sällan riktigt bra. De är för klena, låter för mycket och är otrevliga i största allmänhet. Det är iofs. inte så konstigt. Riktig varvtalsregulator osv. driver ju priset uppåt. Främst är det väl avsaknaden av kraft som folk tycks klaga på.
Men vad jag undrar är om någon har testat dessa budgetmaskiner med mindre trissor än dem som följer med, alternativt mindre än 150mm?
Alla som har fällt ett utlåtande tycks ha kört med antingen 180 eller 150mm trissa.
Det känns som att en mindre trissa, 125 mm eller mindre, borde funka bättre sålänge man inte använder för grova medel?
Nån som har testat?
Efter vad jag läst och hört är de billigare maskinerna sällan riktigt bra. De är för klena, låter för mycket och är otrevliga i största allmänhet. Det är iofs. inte så konstigt. Riktig varvtalsregulator osv. driver ju priset uppåt. Främst är det väl avsaknaden av kraft som folk tycks klaga på.
Men vad jag undrar är om någon har testat dessa budgetmaskiner med mindre trissor än dem som följer med, alternativt mindre än 150mm?
Alla som har fällt ett utlåtande tycks ha kört med antingen 180 eller 150mm trissa.
Det känns som att en mindre trissa, 125 mm eller mindre, borde funka bättre sålänge man inte använder för grova medel?
Nån som har testat?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
marcus
- Entusiast

Re: Billig roterande med mindre trissor?
Köp en sådan som ser ut som en Makita-kopia, har för mig att de fungerar tillfredsställande.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Var runt på alla butiker i byn, dvs. Rusta, Jula, ÖB, Mekonomen osv, och klämde på deras billiga maskiner. Till utseendet, vikt och allmän känsla är alla maskiner identiska.marcus skrev:Köp en sådan som ser ut som en Makita-kopia, har för mig att de fungerar tillfredsställande.
Har för mig att jag nån gång läst att ETC maskinen är den som är en ren kopia på nån Makitamaskin. Du vet inte mer precis vilken som är en Makitakopia?
Riktiga kvalitetsmaskiner är väl alltid att föredra. Kanske ska släppa begäret tillfälligt och köpa en riktig när tillfälle gesExtreme skrev:
Jag rekommendera inte dom billigare maskinerna,
har testat dessa, med både stora och små rodeller, man får gå upp i så högt varvatal när man polerar bara för att maskinen skall orka med
men så fort du belastar maskinen så sjunker den avservert i varvatal, mycket lättare att bränna lacken,
med dessa maskiner.
Köp då hellre en något beg kvalitets maskin Flex eller Markita, Festol, har haft dessa hur länge som helst har aldrig haft några problem,
köper du en budget maskin kommer du inte att bli nöjd.
MVH
Extreme
...like a boss.
-
MAX
Kommer du till garagträffen nu i februari så kan jag ta med en meectools roterande från jula som du får testa om du vill ,är ju inte den bästa men då kan du samtidigt jämföra med en någon bättre roterande maskin och se om det inte är bättre att vänta ett tag och lägga pengarna på en dyrare maskin brukar löna sej i längden.max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
marcus
- Entusiast

Jag kan bara hålla med Extreme, spara ihop en tusenlapp till och köp en kvalitetsmaskin.
Läs den här tråden, där finns det en hel del matnyttigt
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic ... hlight=etc
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Sitter med den uppe just nu faktiskt. Hade glömt bort var jag läste baramarcus skrev:Jag kan bara hålla med Extreme, spara ihop en tusenlapp till och köp en kvalitetsmaskin.
Men tack för tipset!
...like a boss.
- Tomas88
- Medlem
Jag har biltemas dubbelpolermaskin.
Har inte hunnit testa den så mycket så jag kan inte komma med någon djupare analys men jag tycker den funkar bra.
Jag skulle kunna ta med den till träffen om du är intresserad av att testa.
Har inte hunnit testa den så mycket så jag kan inte komma med någon djupare analys men jag tycker den funkar bra.
Jag skulle kunna ta med den till träffen om du är intresserad av att testa.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
Kör: Volvo C30 T5.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Använder du maskinen några gånger varje år så tror jag säkert att du klarar dig med en lågbudget maskin för 500kr...både biltema, Micro och Jula har några maskiner som säkert funkar...Tantrum skrev:Har funderat ett tag på att införskaffa en roterande maskin. Att köpa en riktig kvalitetsmaskin är i dagsläget helt uteslutet dock. Det lutar därför åt nån ETC-Tools, Best, Meec eller liknande. Dvs. under 500 kr.
Nån som har testat?
Men använder du maskinen flitigt så skall du höja kraven lite..men då höjs även priset...2500kr får du en fin maskin för idag...
Biltema, Classes, Rustas, dubbelmaskiner runt 500kr finns det faktisk stora bilrekonder som använder flitigt...t.ex. Perma bilvård i Dalarna med 10-15 anställda har kört med dessa...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Biltemas oscillerande med dubbla huvuden har jag redan 
Men jag vill ha nåt som avverkar snabbare och kraftigare. Tycker roterande ger annan finish också.
Sen är det meckigt att komma åt kring backspeglar och på kofångarna med en dubbeloscillerande.
Nån som har koll på maskinerna som kostar en eller ett par hundringar mer än de billigaste? Typ Einhell och Ferm?
Men jag vill ha nåt som avverkar snabbare och kraftigare. Tycker roterande ger annan finish också.
Sen är det meckigt att komma åt kring backspeglar och på kofångarna med en dubbeloscillerande.
Nån som har koll på maskinerna som kostar en eller ett par hundringar mer än de billigaste? Typ Einhell och Ferm?
...like a boss.
- Tantrum
- Administratör

Jag gjorde faktiskt slag i saken och köpte Julas Makitakopia igår.
De säljer den för 299:- så det var ingen större kostnad. Av en händelse fick jag lite presentkort på posten, och av de butiker som ligger i närheten kunde dessa bara utnyttjas på Jula. Ingen sorg över eventuell dålig funktionalitet således
Slog dessutom till på en 73mm stödrondell. I ett tillfälle av klarsynthet tänkte jag spara pengar genom att använda de trissor jag kört på min cyklokopia till den roterande.
Total kostnad för hela kalaset blev därmed 211:- Det är väl en okej summa för att testa nåt nytt?
De säljer den för 299:- så det var ingen större kostnad. Av en händelse fick jag lite presentkort på posten, och av de butiker som ligger i närheten kunde dessa bara utnyttjas på Jula. Ingen sorg över eventuell dålig funktionalitet således
Slog dessutom till på en 73mm stödrondell. I ett tillfälle av klarsynthet tänkte jag spara pengar genom att använda de trissor jag kört på min cyklokopia till den roterande.
Total kostnad för hela kalaset blev därmed 211:- Det är väl en okej summa för att testa nåt nytt?
...like a boss.
- rkoo
- Trogen Medlem

Återkom gärna med synpunkter när du testat den. Startade ju själv en tråd förut om billiga roterande men den ledde inte direkt någon vart...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Skall återkomma med lite kommentarer.
Plockade isär växelhuset idag. Där var det i allfall rikligt med fett. Drivaxelns splines såg dock lite kantstötta ut. Kan ju återkomma med med bilder också
Plockade isär växelhuset idag. Där var det i allfall rikligt med fett. Drivaxelns splines såg dock lite kantstötta ut. Kan ju återkomma med med bilder också
...like a boss.
- Tantrum
- Administratör

Då ska vi se...
Testade maskinen på en svart Golf IV igår. Både med original 180mm "lammull" och 100mm skumtrissor på min nya 73mm stödrondell.
Inledningsvis kan jag berätta att min maskin har 6 lägen, där endast 3 fungerar. Läge 1 och 2 drar inte ens runt trissan på tomgång, om man inte gasar med startknappen. Då smäller den igång och dör sedan.
På läge 2,5 går det att få snurr på den, dock inte så mycket att den orkar dra runt om trissan ligger mot lacken.
När man väl får startat maskinen håller den varvet om man inte pressar för mycket.
På läge 3 är den så svag att den roterar väldigt sakta, varför det läget funkade fint att starta och sprida medlet på. Men den varvar liksom upp efter hand.
På läge 4-5 var det mindre problem. Där upplever jag maskinen som ganska stark, även om man pressar den rejält. Läge 5 och uppåt gav samma resultat, med lite mer oväsen bara.
Avseende buller kan jag säga att den var förvånansvärt "tyst". Trodde den skulle leva om mer än den gjorde. Men maskinen för visst oväsen, oavsett vilket.
Om man som jag tänkt att göra punktinsatser med maskinen funkar den bra. Funkar fint att gå över t ex. huven med lammull eller gå över lite större dörrupslag och repor. Men jag hade kanske inte velat polera en hel bil med den
Ett tips är att kapa ned original strödtrissa eller köpa en mindre. Maskinen är för svag för 180mm. Annars funkar den fint!
Testade maskinen på en svart Golf IV igår. Både med original 180mm "lammull" och 100mm skumtrissor på min nya 73mm stödrondell.
Inledningsvis kan jag berätta att min maskin har 6 lägen, där endast 3 fungerar. Läge 1 och 2 drar inte ens runt trissan på tomgång, om man inte gasar med startknappen. Då smäller den igång och dör sedan.
På läge 2,5 går det att få snurr på den, dock inte så mycket att den orkar dra runt om trissan ligger mot lacken.
När man väl får startat maskinen håller den varvet om man inte pressar för mycket.
På läge 3 är den så svag att den roterar väldigt sakta, varför det läget funkade fint att starta och sprida medlet på. Men den varvar liksom upp efter hand.
På läge 4-5 var det mindre problem. Där upplever jag maskinen som ganska stark, även om man pressar den rejält. Läge 5 och uppåt gav samma resultat, med lite mer oväsen bara.
Avseende buller kan jag säga att den var förvånansvärt "tyst". Trodde den skulle leva om mer än den gjorde. Men maskinen för visst oväsen, oavsett vilket.
Om man som jag tänkt att göra punktinsatser med maskinen funkar den bra. Funkar fint att gå över t ex. huven med lammull eller gå över lite större dörrupslag och repor. Men jag hade kanske inte velat polera en hel bil med den
Ett tips är att kapa ned original strödtrissa eller köpa en mindre. Maskinen är för svag för 180mm. Annars funkar den fint!
...like a boss.