Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Menzerna

Poleringssätt och produktval.
marcus
Entusiast
Entusiast

Re: Menzerna

Inlägg av marcus » 21 mar 2010 21:49

Funkytear skrev:Ska erkänna att jag aldrig använt lammull, känner att jag inte riktigt är där ännu. Håller på att hitta trissor som jag trivs med, en djungel bara det.
Power cutten kan jag faktiskt hålla med om att den inte är optimal i mitt tycke. Tycker den är lite torr och svårbedömd i avverkningen, eller hur man ska säga..
Lammull har tyvärr fått ett ganska dåligt rykte, men det var när man använda väldigt grova lammullstrissor med medel som var lite "old school" då klippte det väldigt mycket, dvs det var enklare att bränna hål på lacken och man fick även städa en hel del då dessa kombinationer ofta gav väldigt svåra hologram. Dagens moderna lammullstrissor har faktiskt stora fördelar som t.ex. de går mkt svalare och ger bra klipp med inte allt för skarpa medel.

Slutsats: var inte rädd för att använda lammull, de är oftast säkrare att använda än hårda skummtrissor.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 21 mar 2010 22:31

marcus skrev:
Funkytear skrev:Ska erkänna att jag aldrig använt lammull, känner att jag inte riktigt är där ännu. Håller på att hitta trissor som jag trivs med, en djungel bara det.
Power cutten kan jag faktiskt hålla med om att den inte är optimal i mitt tycke. Tycker den är lite torr och svårbedömd i avverkningen, eller hur man ska säga..
Lammull har tyvärr fått ett ganska dåligt rykte, men det var när man använda väldigt grova lammullstrissor med medel som var lite "old school" då klippte det väldigt mycket, dvs det var enklare att bränna hål på lacken och man fick även städa en hel del då dessa kombinationer ofta gav väldigt svåra hologram. Dagens moderna lammullstrissor har faktiskt stora fördelar som t.ex. de går mkt svalare och ger bra klipp med inte allt för skarpa medel.

Slutsats: var inte rädd för att använda lammull, de är oftast säkrare att använda än hårda skummtrissor.
Tack för dom orden. Ska nog ta och prova köra lite på firmabilen( 8-) ) med lammtrissa jag fick till maskinen. Se hur det känns.
Något jag skulle vilja skaffa är en mätare som kollar tjockleken på lacken. Är det någon som kan rekommendera nå´n speciell i den lägre prisklassen?
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 21 mar 2010 23:14

Här är ett par som många använder:
http://www.worldoftest.com/positest-dft.htm

http://www.paintdetective.com/

Den senare är väldigt vanligt förekommande. Om den är bra eller ej vet jag dock inte :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 21 mar 2010 23:17

Problemet med "billiga" lackmätare är att dom inte funkar på plast och komposit, utan bara på plåtdelarna.

Sen är det egentligen en ganska onödig pryl då man inte kan veta hur mycket som är klarlack, färg och grund i värdet man får.

Jag har en men det är mest för att se hur mycket olika medel och metoder avverkar, då har man ju ett före och efter-värde. Ska dock tilläggas att jag klarar mig alldeles utmärkt utan den. :)

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 21 mar 2010 23:29

Torlejf skrev: Jag har en men det är mest för att se hur mycket olika medel och metoder avverkar, då har man ju ett före och efter-värde. Ska dock tilläggas att jag klarar mig alldeles utmärkt utan den. :)

Mvh. David.
Håller med, men det finns andra fördelar också. T ex. kan man ju enkelt se om en panel är omlackad nån gång eller om bilen är hårt polerad tidigare. Det kan vara en nog så viktig pekpinne :) Antar man att klarlacken utgör 20% av total skikttjockleken är man ju ganska safe när man väl står där och polerar.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 22 mar 2010 00:19

När jag polerade en kompis svart metallic BMW Z4 tyckte jag att den blev jätteblank efter två ordentliga rundor med Power Finish. Men jag ville prova Super Finish, så jag körde på med ett varv SF efter. Riktigt stor skillnad i glans kan jag säga! :shock:
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 22 mar 2010 07:10

Nu blev det här lite of topic, men dom fördelarna ni räknar upp är precis det jag tänker på.
Kolla om något är omlackat
Kolla avverkningen
Blir nog till och börja spara lite kulor till en sån här manick.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Skriv svar