Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Spraya HD Grön med högtryckstvätten?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Masten
Medlem

Spraya HD Grön med högtryckstvätten?

Inlägg av Masten » 05 apr 2010 01:02

Jag fyllde år igår (woohoo!) och fick då en finfin Kärcher K 3.91 högtryckstvätt av mina föräldrar :)
Denna har likt många andra högtryckstvättar en behållare avsedd för tvättmedel, och min fråga är om man kan blanda i HD Grön direkt i den och sedan duscha bilen? Kan högtryckstvätten ta skada av det? :?
Senast redigerad av 6 Masten, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Re: Spraya HD Grön med högtryckstvätten?

Inlägg av nyberg » 05 apr 2010 07:34

en kärcher jag har haft komer ejihåg modell namn, då rekomenderade dom att man inte gjorde det,
det torkade ut fettet i motorn sen ville dom inte slå på mer då var man tvungen fetta upp dom igen.
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Spraya HD Grön med högtryckstvätten?

Inlägg av Nisse » 05 apr 2010 11:05

Förra sommaren supportade jag en äldre man som inte läst instruktionsboken till sin nya Nilfisk P160 en högtryckstvätt för 7000kr....han hade tömt i petrokemisk avfettning i tanken som är inbygd på den modellen...och det kan ni nog tänka er hur det slutade...

Har man en kopp ute på lansen så är detta system mindre känsligt....här är det inget problem att köra t.ex. Strovels HD Grön...

Har man inbygd tank så skall man vara mer försiktig....då använder man en separat kempåläggare 1½-2L....t.ex. Lågtrycksspruta Heavy Duty (Delta Tec 2) viton tätningar

Allmänt råd är att använda specialanpassade kemikalier för högtryckstvättar.....eller vanligt bilschampo...en del schampon kan vara för tjocka så man får blanda ut dom.... ;)

Så här skriver Strovels....
Strovels Alfanol® HD Grön kan användas vid manuell tvättning. Och pålägges med lågtrycksspruta. Eller dosering genom högtryckstvättens kemtank.

Bäst är att läsa igenom instruktionsboken för just det fabrikat/modell man har...

Kanske någon på forumet har inbygd tank och kört HD grön under längre tid och har erfarenhet gällande detta....
MVH Nisse

Bild

Skriv svar