Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Däck/fälgtips inför sommaren
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Däck/fälgtips inför sommaren
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter gällande däck/fälgar i denna tråd....
Här kommer litet tips.....
Läckande däck/fälg....
Ta en sprayflaska fyll den med vatten och några droppar diskmedel....ta loss hjulet från bilen....spraya hela hjulet och undersök....lättast att se stället som läcker är efter några minuter när det mesta av skummet har torkat utom på stället som läcker, där är nu en liten pyramid av bubblande skumm....vanliga läckage ställen är runt ventilen och där en slagvikt sitter...uteslut ej läckande fälg om du har lättmetallsfälgar....ovanligt men det händer...
Ovala fälgar/däck.....genom slag eller separation av däck....
Hissa bilen.... ta fram t.ex. en plasthink eller äldre drickaback....och sedan ett rör eller dylikt....snurra hjulet och kolla så att mönstret inte hoppar ovanligt mycket...kolla hela mönsterbredden.....
Fälgens ovalitet....kolla insidan genom att placera röret mot fälgens yttre del...fälghorn och snurra hjulet...tar röret i på vissa ställen så har fälgen råkat ut för ett genomslag....det går att rikta själv om man tar tid på sig...bara att släppa ur 50% av lufttrycket....lägga fälgen på något underlag som inte skadar den.....och är genomslaget på baksidan så är det bara att ställa sig på fälgen kl 9:00 och 15:00 och sedan slå med en gummiklubba ett rejält slag....sedan kolla...slå...kolla...slå...kolla...osv....mät ofta mellan slagen....
Varför ser mitt däck ut som en tvättbräda på sidorna
Då är däcket "tomkört"...manglat.....däcket har körts utan luft...räcker med några 100m....inne i däcket så finns det svart gummi som påminner om blomjord....detta är gummi som lossnat från däckets innersida....och däcket är då förbrukat....
Jag har köpt nya däck på en däckfirma här i stan....men jag är inte alls nöjd med dom...hur gör jag....
Ofta kan det bli så illa att man köper dyra fälgar och extremt billiga däck....pengarna liksom räckte inte till däcken..
Men nu ser man efteråt att detta var väldigt dumt.....för detta funkar inte...man orkar inte köra med obalans varje dag....
Då gör man så här....man åker tillbaka till däckfirman...man påtalar problemet, och är det en bra firma så kommer dom att erbjuda att man köper ett annat däck med bättre klass....och lägger emellan lite pengar...kunden skall vara nöjd innan det är klart....ingen däckfirma vill ha missnöjda kunder....
Här kommer ett till tips....
Gummiventilen på fälgen skall bytas när man byter däck !!
Inte så kul om man monterar nytt däck för 1500kr och efter någon vecka så brister gummiventilen för den var uttorkad....och man tomkör däcket....ingen ide att bråka med gummifirman om detta....se till att informera däckmontören att han byter ut alla gummiventiler på fälgarna...sedan kan man se fram emot ett problemfritt åkande med dom nya däcken....köper man nya däck så brukar en del däckfirmor bjuda på nya gummiventiler....men det gäller att säga till...även däckverkstaden har ett egenintresse att luften stannar kvar i däcket....reklamationer är inte så bra....
Och ett till tips....
Vad finns det för balansvikter ??
Jo det finns lite olika....slagvikter finns det några olika modeller....men jag tror inte vi går in på detta...utan vi går genast till klistervikter.....det finns vanliga klistervikter "silvergrå" och det finns även kromade för den som vill ha det bästa...ett tips kan vara att rengöra fälgen på insidan riktigt noga från bromsdamm innan man lämnar iväg för balansering med fälgrent eller avfettning....då är det lättare för däckmontören när han skall rengöra där klistervikten skall sitta med kemisk ren bensin....och klistervikten sitter bättre....däckmontören kan nämligen vara rätt jäktad...och har ni förarbetat så funkar det bättre....inte kul att behöva åka tillbaka med en hjul som har tappat vikterna....
Hur köper jag rätt fabrikat ??
Det finns massor av olika fabrikt på marknaden idag....allt från botten på lågbudgetdäck till det bästa Bridgestone/Michelin....
Gå inte på däckhandlarens snack över lågbudgetdäcken...att han sålt flera 1000tals och ingen har klagat....
En ganska enkel regel är att köpa däck man känner igen på namnet....Michelin...Nokian...Hankook...Goodyear...Dunlop...Bridgestone....Gislaved...Toyo...Fulda..mm..mm..mm...
Köpa lågbudget...ja då blir det svårare....då får man kolla med någon annan som köpt dom...just i lågbudgetklassen så finns det allt från det sämsta skiten som är rent livsfarligt att åka på...till däck som håller enormt hög klass....problemet är bara att man inte vet riktigt vad som är vad...skillnden är hårfin gällande bra och dåligt...och det är ju väldigt tråkigt att ha köpt däck för 3000kr som har ståplatta på morgonen och som alltid gör så hela bilen vibrerar under färd.....spårkänslig och rent livsfarlig när det regnar och blir vattensamlingar....och grannen har också köpt t.ex. 4 Hankook för samma pengar och är extremt nöjd....ja man känner sig väldigt lurad....
En annan sak är ekonomin...fattas den där 1000lappen för att ni skall få bra däck istället för dåligt...så se till på något sett att pengarna ändå kommer fram....delbetala 4 räntefritt...eller ta ett lån på er bank med låg ränta...
Lite...så där är det ju när man säger.....tillverkat av Goodyear....vad kan poängen vara med detta ?
Kan man sälja på andra marknader...och av andra kedjor ?
Varför vill i så fall inte Goodyear ha sitt namn på sidan ?
Dessa däckfabriker är så enormt stora idag...så dom tillverkar säkert en 50-60 olika varumärken.....lågprisdäcket "Keldo"....samma stomme som ett lågpris Goodyear....och även ett lågpris alt från Sava och Kumho....säljs kanske även som lågpris alt på Amerikanska markanden med Firestone logga på sidan....
Däck är lika svårt att köpa som elektronikvaror idag....eller en Dalahäst....bli inte förvånad om det står "Made in Taiwan" under den...
Här kommer litet tips.....
Läckande däck/fälg....
Ta en sprayflaska fyll den med vatten och några droppar diskmedel....ta loss hjulet från bilen....spraya hela hjulet och undersök....lättast att se stället som läcker är efter några minuter när det mesta av skummet har torkat utom på stället som läcker, där är nu en liten pyramid av bubblande skumm....vanliga läckage ställen är runt ventilen och där en slagvikt sitter...uteslut ej läckande fälg om du har lättmetallsfälgar....ovanligt men det händer...
Ovala fälgar/däck.....genom slag eller separation av däck....
Hissa bilen.... ta fram t.ex. en plasthink eller äldre drickaback....och sedan ett rör eller dylikt....snurra hjulet och kolla så att mönstret inte hoppar ovanligt mycket...kolla hela mönsterbredden.....
Fälgens ovalitet....kolla insidan genom att placera röret mot fälgens yttre del...fälghorn och snurra hjulet...tar röret i på vissa ställen så har fälgen råkat ut för ett genomslag....det går att rikta själv om man tar tid på sig...bara att släppa ur 50% av lufttrycket....lägga fälgen på något underlag som inte skadar den.....och är genomslaget på baksidan så är det bara att ställa sig på fälgen kl 9:00 och 15:00 och sedan slå med en gummiklubba ett rejält slag....sedan kolla...slå...kolla...slå...kolla...osv....mät ofta mellan slagen....
Varför ser mitt däck ut som en tvättbräda på sidorna
Då är däcket "tomkört"...manglat.....däcket har körts utan luft...räcker med några 100m....inne i däcket så finns det svart gummi som påminner om blomjord....detta är gummi som lossnat från däckets innersida....och däcket är då förbrukat....
Jag har köpt nya däck på en däckfirma här i stan....men jag är inte alls nöjd med dom...hur gör jag....
Ofta kan det bli så illa att man köper dyra fälgar och extremt billiga däck....pengarna liksom räckte inte till däcken..
Men nu ser man efteråt att detta var väldigt dumt.....för detta funkar inte...man orkar inte köra med obalans varje dag....
Då gör man så här....man åker tillbaka till däckfirman...man påtalar problemet, och är det en bra firma så kommer dom att erbjuda att man köper ett annat däck med bättre klass....och lägger emellan lite pengar...kunden skall vara nöjd innan det är klart....ingen däckfirma vill ha missnöjda kunder....
Här kommer ett till tips....
Gummiventilen på fälgen skall bytas när man byter däck !!
Inte så kul om man monterar nytt däck för 1500kr och efter någon vecka så brister gummiventilen för den var uttorkad....och man tomkör däcket....ingen ide att bråka med gummifirman om detta....se till att informera däckmontören att han byter ut alla gummiventiler på fälgarna...sedan kan man se fram emot ett problemfritt åkande med dom nya däcken....köper man nya däck så brukar en del däckfirmor bjuda på nya gummiventiler....men det gäller att säga till...även däckverkstaden har ett egenintresse att luften stannar kvar i däcket....reklamationer är inte så bra....
Och ett till tips....
Vad finns det för balansvikter ??
Jo det finns lite olika....slagvikter finns det några olika modeller....men jag tror inte vi går in på detta...utan vi går genast till klistervikter.....det finns vanliga klistervikter "silvergrå" och det finns även kromade för den som vill ha det bästa...ett tips kan vara att rengöra fälgen på insidan riktigt noga från bromsdamm innan man lämnar iväg för balansering med fälgrent eller avfettning....då är det lättare för däckmontören när han skall rengöra där klistervikten skall sitta med kemisk ren bensin....och klistervikten sitter bättre....däckmontören kan nämligen vara rätt jäktad...och har ni förarbetat så funkar det bättre....inte kul att behöva åka tillbaka med en hjul som har tappat vikterna....
Hur köper jag rätt fabrikat ??
Det finns massor av olika fabrikt på marknaden idag....allt från botten på lågbudgetdäck till det bästa Bridgestone/Michelin....
Gå inte på däckhandlarens snack över lågbudgetdäcken...att han sålt flera 1000tals och ingen har klagat....
En ganska enkel regel är att köpa däck man känner igen på namnet....Michelin...Nokian...Hankook...Goodyear...Dunlop...Bridgestone....Gislaved...Toyo...Fulda..mm..mm..mm...
Köpa lågbudget...ja då blir det svårare....då får man kolla med någon annan som köpt dom...just i lågbudgetklassen så finns det allt från det sämsta skiten som är rent livsfarligt att åka på...till däck som håller enormt hög klass....problemet är bara att man inte vet riktigt vad som är vad...skillnden är hårfin gällande bra och dåligt...och det är ju väldigt tråkigt att ha köpt däck för 3000kr som har ståplatta på morgonen och som alltid gör så hela bilen vibrerar under färd.....spårkänslig och rent livsfarlig när det regnar och blir vattensamlingar....och grannen har också köpt t.ex. 4 Hankook för samma pengar och är extremt nöjd....ja man känner sig väldigt lurad....
En annan sak är ekonomin...fattas den där 1000lappen för att ni skall få bra däck istället för dåligt...så se till på något sett att pengarna ändå kommer fram....delbetala 4 räntefritt...eller ta ett lån på er bank med låg ränta...
Lite...så där är det ju när man säger.....tillverkat av Goodyear....vad kan poängen vara med detta ?
Kan man sälja på andra marknader...och av andra kedjor ?
Varför vill i så fall inte Goodyear ha sitt namn på sidan ?
Dessa däckfabriker är så enormt stora idag...så dom tillverkar säkert en 50-60 olika varumärken.....lågprisdäcket "Keldo"....samma stomme som ett lågpris Goodyear....och även ett lågpris alt från Sava och Kumho....säljs kanske även som lågpris alt på Amerikanska markanden med Firestone logga på sidan....
Däck är lika svårt att köpa som elektronikvaror idag....eller en Dalahäst....bli inte förvånad om det står "Made in Taiwan" under den...
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
- bustorp
- Trogen Medlem

Re: Däck/fälgtips inför sommaren
Vad har du för tankar om däcken på däckonline.se, Nisse?
Då tänker jag framför allt på ickemärkesdäcken från Asien t ex Falken, LingLong, Star Performer o NanKang?
Vad gäller när de är E och DOT-märkta, är det ett kvalitetsbevis?
Falken har jag fått för mig är ett riktigt bra däck som många blivit nöjda med.......
Då tänker jag framför allt på ickemärkesdäcken från Asien t ex Falken, LingLong, Star Performer o NanKang?
Vad gäller när de är E och DOT-märkta, är det ett kvalitetsbevis?
Falken har jag fått för mig är ett riktigt bra däck som många blivit nöjda med.......
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
Göran
Star Performer är min absoluta favorit alla kategorier! 
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

För min del är nog Nankang S2 i alla fall det sämsta däck jag någonsin kommit i kontakt med....
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- bustorp
- Trogen Medlem

Vattenplaningen måste bero på mönstret, antar jag.
Alla asiater kopierar märkesdäckens mönster så då kan man knappast skylla på tillverkaren.
Falken har jag bara hört gott om, så även NanKang. Lite mjuka sa en kompis, men ett jäkla fäste.
Jag vet inte om det stämmer, men jag tänkte handla upp mig på en omgång asiater till BMW:n.
Den går ju bara 150-200 mil/år så däcken håller ju i a f 10 år om de inte spricker innan.
Känns bättre att billiga asiater torkar o spricker än att findäck gör det.
Vad säger du, Nisse.............duger LingLong?
Alla asiater kopierar märkesdäckens mönster så då kan man knappast skylla på tillverkaren.
Falken har jag bara hört gott om, så även NanKang. Lite mjuka sa en kompis, men ett jäkla fäste.
Jag vet inte om det stämmer, men jag tänkte handla upp mig på en omgång asiater till BMW:n.
Den går ju bara 150-200 mil/år så däcken håller ju i a f 10 år om de inte spricker innan.
Känns bättre att billiga asiater torkar o spricker än att findäck gör det.
Vad säger du, Nisse.............duger LingLong?
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
peterv
- Medlem
Mycket bra inlägg dä där 
Senast redigerad av 1 peterv, redigerad totalt 14 gånger.
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
En del asiatiska lågprisdäck har någon skum gummiblandning som gör dom väldigt hala när det blir blött, eller hade för några år sen iaf. Det kan vara det folk uppfattat som vattenplaning.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja gummit kan variera....naturgummi och syntetgummi...och gummiblandningarna kan variera enormt...mycket mil men lite hala när det är blött på vägen...få mil men grepp även när det är blött på vägen..osv..drew skrev:En del asiatiska lågprisdäck har någon skum gummiblandning som gör dom väldigt hala när det blir blött, eller hade för några år sen iaf. Det kan vara det folk uppfattat som vattenplaning.
LingLong - Nankang.mm låter inget vidare...däremot Hankook...men det kan ha hänt mycket sedan jag jobbade med detta...Men bara för det finns E och DOT märkning så betyder inte detta att dom är bra...Ja handla hos däckonline.se men köp inte det billigaste skiten....dom där 800-1000kr du tror du sparar kommer ge dig många otrevliga mil....köp gärna lågpris..men av god kvalité...
E5 02052 är ECE-märke för godkännande i Europa.
DOT-märke innebär att däcket klarar amerikanska krav och de 3 sista siffrorna anger när däcket har tillverkats t ex 122<=vecka 12 1992. DOT-märkningen åberopas vid eventuell reklamation. < efter däckmärkningen anger att däcket är byggt på 90-talet.
554 1 = Intern märkning.
Dessutom finns fabrikat och typbeteckning på alla däck.> * Gäller endast i USA.
Här finns det mer ang däckkod..
http://www.vanadisgummi.se/dackmarkning.htm
- bustorp
- Trogen Medlem

OK, det är kanske en mindre risk att ta när man testar asiatiska saker.
O visst tusan kan man få skitdäck som man får leva med i några år, det är sant.
BMW har kinkiga framvagnar så balansen måste vara 100%.
Jag hade ett par Hankook för ett tag sedan. Lade jag dem bak så driftade jag friskt när det precis hade regnat lite.
Lade jag dem fram så kasade hela bilen i svängarna. Men på torrt väglag så var de hyfsade + att de höll länge. Men på ljudnivåns bekostnad.
De lät en del o jag åker hellre tyst/mjukt även om däcket slits fortare.
Nu ligger de på en båttrailer, där passar de perfekt.
Man får räkna med att tappa lite av det extra som gör ett Michelin till ett Michelin, men för halva kostnaden så kör jag lika bekvämt OM jag hittar rätt snik-däck.
Eftersom jag håller mig till relativt sansade profiler (50-55) så slipper jag också de allra stötigaste däcken.
Man kan se det såhär också, o nu spånar jag fritt:
Om man förvandlar prisskillnad/kvalitetsskillnad mellan däck till prisskillnad/kvalitetsskillnad mellan vaxer så tar jag gärna risken.........billiga vaxer BEHÖVER inte vara mycket sämre än dyra, fast det ibland kan tyckas att det ska vara så.
LingLong på er allihop........

O visst tusan kan man få skitdäck som man får leva med i några år, det är sant.
Jag hade ett par Hankook för ett tag sedan. Lade jag dem bak så driftade jag friskt när det precis hade regnat lite.
Lade jag dem fram så kasade hela bilen i svängarna. Men på torrt väglag så var de hyfsade + att de höll länge. Men på ljudnivåns bekostnad.
De lät en del o jag åker hellre tyst/mjukt även om däcket slits fortare.
Nu ligger de på en båttrailer, där passar de perfekt.
Man får räkna med att tappa lite av det extra som gör ett Michelin till ett Michelin, men för halva kostnaden så kör jag lika bekvämt OM jag hittar rätt snik-däck.
Eftersom jag håller mig till relativt sansade profiler (50-55) så slipper jag också de allra stötigaste däcken.
Man kan se det såhär också, o nu spånar jag fritt:
Om man förvandlar prisskillnad/kvalitetsskillnad mellan däck till prisskillnad/kvalitetsskillnad mellan vaxer så tar jag gärna risken.........billiga vaxer BEHÖVER inte vara mycket sämre än dyra, fast det ibland kan tyckas att det ska vara så.
LingLong på er allihop........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Är du helt säker Bustörparn att det inte var en fälg som var defekt när du skiftade fram och bak.....Hankook var då jag jobbade med däck ingen höjdare...men idag är det mest pang för pengarna....lågt pris och mycket bra kvalité...naturligtvis finns det bättre kvalité...men då kostar det...och det är inte värt för mig som vardagsbilist...1150kr för ett Hankook 1650kr för ett Michelin....jag får bättre stomme på det senare...men jag kommer betydligt billigare undan per/mil...då jag räknar att jag får ut mer mil på Hankook däcket....jag behöver inte ha det greppet som Michelindäcket har, om jag kör som folk...däremot när det gäller vinterdäck så är det högsta kvalité som gäller... 
- bustorp
- Trogen Medlem

Men en dålig fälg skapar väl inte "Hankook-halka" oavsett var den sitter?
Däremot oljudet kan jag förstå..............
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Funk
- Moderator

De budgetdäck jag testat de senaste 2-3 åren är Nankang S2, Kingstar K104 och Duro DP800. Både Nankang och Kingstar var precis värdelösa, fast på olika områden... Nankang var livsfarligt i vått väglag och Kingstar var bullrigt och mycket trögrullat, samt inte så bra i vått, men betydligt bättre än Nankang. Just nu har jag Duro på bilen, och dom är faktiskt riktigt bra både på vått och torrt och rullar bra, lite bullriga kanske... Jag gav ca. 750:- styck för mina 225/40-18 klart på bil så det måste jag säga vara prisvärt.
I mellanprisklassen så tycker jag gott Hankooks däck fungerar bra, har testat ett par olika modeller med gott resultat, speciellt K105 var ett trevligt allrounddäck..
/Thomas
I mellanprisklassen så tycker jag gott Hankooks däck fungerar bra, har testat ett par olika modeller med gott resultat, speciellt K105 var ett trevligt allrounddäck..
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja så går det när man skummar över lite snabbt....jag får nog läsa lite bättre...bustorp skrev:Men en dålig fälg skapar väl inte "Hankook-halka" oavsett var den sitter?
Jag hade ett par Hankook för ett tag sedan.
Det här med däck och känsla är så olika....möjligen är det mindre risk att det släpper med ett par dyra Michelin vid en omkörning i 200km/t och ösregn med en bakhjulsdriven BMW...och det finns väl en risk att det skulle hända med en uppsättning Hankook...men så kör inte jag....
-
JowMbla
- Medlem
Köpte Goodyear Exellence 225/45 17 till Volvon på däckonline för 1060:-/st inkl frakt detta var samma däck som satt på bilen när jag köpte den så jag vet hur dom funkar, kollade samtidigt pris på samma däck hos en bil/däckfirma och tror jag skulle få betala runt 1900:- då. Iof pålagt men det är ändå för stor skillnad, nu har jag tur som får hjälp att lägga om däcken men annars kan ju det vara ett problem då däckhandlare ogärna byter däcken som dom själva inte får sälja viket jag kan förstå.
Senast redigerad av 1 JowMbla, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Jag älskar att generalisera Jill.... 
Vill bara få fram att det kan vara mycket liten skillnad på priset.....men stor skillnad på kvalité....helt klart bra att ta referenser från någon annan innan köp....Jasså du kör på Falken du Jill ?
M5 kanske ??
Vill bara få fram att det kan vara mycket liten skillnad på priset.....men stor skillnad på kvalité....helt klart bra att ta referenser från någon annan innan köp....Jasså du kör på Falken du Jill ?
M5 kanske ??
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja dom som köpt verkar vara nöjda....
http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife ... index.html
http://www.dacktest.com/pkw_sommerreife ... index.html
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja en del däckfirmor har straffavgift som ligger på dubbla pengarna....Men man hänvisar till prislistan 300-400kr mont/balans per/hjul är inte ovanligt....1200-1600kr skäms inte däckhandlaren att ta ut för att klämma på 4 däck...även om fälgarna var lösa...JowMbla skrev:Köpte Goodyear Exellence 225/45 17 till Volvon på däckonline för 1060:-/st inkl frakt detta var samma däck som satt på bilen när jag köpte den så jag vet hur dom funkar, kollade samtidigt pris på samma däck hos en bil/däckfirma och tror jag skulle få betala runt 1900:- då. Iof pålagt men det är ändå för stor skillnad, nu har jag tur som får hjälp att lägga om däcken men annars kan ju det vara ett problem då däckhandlare ogärna byter däcken som dom själva inte får sälja viket jag kan förstå.
En del lokala däckhandlare är "jäkligt" förbannade på internet handlarna....händer att dom till och med vägrar befatta sig med monteringsjobbet...
-
JowMbla
- Medlem
Det värsta med dessa horribla priser på montering är att det blir fortfarande billigare att köpa däcken på nätet!!! 
Senast redigerad av 1 JowMbla, redigerad totalt 14 gånger.
- bustorp
- Trogen Medlem

Man kan ju ifrågasätta deras seriositet när de vägrar att befatta sig med däcken ö h t för att de inte sålt dem själva. Tjurskalligt + att de tappar delvis sitt rykte, om de nu hade något gott sådant innan.Nisse skrev:Ja en del däckfirmor har straffavgift som ligger på dubbla pengarna....Men man hänvisar till prislistan 300-400kr mont/balans per/hjul är inte ovanligt....1200-1600kr skäms inte däckhandlaren att ta ut för att klämma på 4 däck...även om fälgarna var lösa...![]()
En del lokala däckhandlare är "jäkligt" förbannade på internet handlarna....händer att dom till och med vägrar befatta sig med monteringsjobbet...
En kund som blivit nekad detta kommer aldrig mer tillbaka utan går till den som lägger om åt honom.
Även när/om kunden behöver nya däck igen så går man självklart till den man fått hjälp av tidigare.
Att firman däremot tar en extra peng för omläggningen när man inte sålt däcken kan vara vettigt.
Man får ju oftast ta hand om skrotet som satt på o det kostar att bli av med stommarna.
Runt 200 spänn/hjul inkl. balans men EXKL. vikter (de är dyra som attan numera) tar man om man vill ha kunden tillbaka. Ytterligare en femtilapp/hjul om de ska av o på en bil dessutom.
Det ger ett timpris som de inte ska klaga på...........
Det är precis som att gå till verkstaden o ha egen olja med sig. Klart den ska bytas, men det kostar en tvåhundring för jobbet inkl. att ta hand om den gamla oljan o filtret.
Personligen lägger jag om o balanserar själv.
LingLong........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
nyberg
- Entusiast

dom billigaste däcken brukar vara kass när det blir halt,
har testat nankang och dom var kassa i blött väder,
kompisen har kört nå linglong eller liknande och dom bullrade och var riktigt kass i blött väder,
dom flesta verkar dock hålla många mil,
hårt gummi = långa mil, = kass vid kallt och vatten `???????
har testat nankang och dom var kassa i blött väder,
kompisen har kört nå linglong eller liknande och dom bullrade och var riktigt kass i blött väder,
dom flesta verkar dock hålla många mil,
hårt gummi = långa mil, = kass vid kallt och vatten `???????
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport