Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa småbil/snålbil?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Bästa småbil/snålbil?

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2010 21:12

Jag går så smått i bilköpartankar och riktar främst in mig på snåla bilar. En miljödiesel hade helt klart varit att föredra, men det är inte nödvändigt. Själva anledningen till att jag ens funderar på en snål bil är att det antagligen kommer bli en del långpendling framöver och då känns det omotiverat att ligga på runt 0,8 l/mil när man kan komma ned betydligt med en annan bil. Tanken är att försöka hitta en två- eller treårsbil till rätt pris.

De faktorer jag värdesätter högst är följande, med hänsyn till bilens storlek naturligtvis:
- Förbrukning
- Bullernivå
- Utrustningsnivå
- Prestanda

Skoda Fabia ligger rätt bra till, även om den saknar nästan allt vad flärd och lull-lull heter. De är rätt billiga och kommer i miljöbilsutförande. Som ett annat, lite trevligare alternativ, finns även Volkswagen Polo. De är inte direkt billiga, men är betydligt mer ombonade och finns även dem som miljöbil. Och när jag ändå överväger Polon tänker jag att man lika gärna kan gå upp ett par steg i storlek och komfort, men kanske inte i pris, och överväga en Skoda Octavia med snåldiesel.
Dessutom finns ju alla dessa halvbilliga Cittror och Peugeotar i olika storlekar och med olika motorer. Jag har dock lite svårt att se mig själv i en Citroen C3 t ex.
Aygo/C1/107 är också ett halvt tänkbart alternativ. Dock är de väl små. Särskilt om man ska frakta en cykel.

Så, finns det några råd? Jag känner mig lite rådvill :)

Tackar på förhand!
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Kontakt:

Re: Bästa småbil/snålbil?

Inlägg av _norrland_ » 17 maj 2010 21:36

Vad har du för smärtgräns när det gäller pris?
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2010 21:42

Det glömde jag såklart skriva. Säg max 150', även om det är flexibelt.
...like a boss.

Benighted
Medlem

Inlägg av Benighted » 17 maj 2010 21:48

Personligen så rekommenderar jag en Skoda Octavia varmt, har blivit väldigt positivt överraskad av min som jag var lite avogt inställd till i början. Tror det är svårt att hitta mer bil för pengarna, även om de har blivit mycket dyrare (och lyxigare) de senaste åren... Men den är lagom stor, välgenomtänkt och byggd med solid VAG teknologi. Och chassit är ju faktiskt samma som golfen. bara att man utnyttjar utrymmet bakom bakdäcken till nåt ;)

Fabian är lite trist i min smak och det ska ju ändå vara trevligt att köra bil :)

En C3:a är ju trevlig i.o.f.s. men har samma problem som du, kan inte se mig i en, så jag kommer nog behålla Octavian för en överskådlig framtid då den fungerar klockrent...
Senast redigerad av 1 Benighted, redigerad totalt 14 gånger.
/Jani

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2010 21:52

Kör en Octavia idag :) Dock med 1,6 liters bensinare som lämnar en del att önska i prestandaväg. En miljödiesel är väl såklart ingen raket den heller, men brukar passar min körstil rätt bra. Jag kör ofta ganska fort, men behöver inte så mycket omkörningsprestanda.
...like a boss.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 17 maj 2010 22:18

Inte funderar på att kolla på diesel bilar från italien? Dvs alfa romeo fiat lancia, oftast så sjunker alla italienska bilar fort i värde från ny pris så en bil som ligger i det ålders spannet du söker kostade en del ny och hade då förmodligen ett bra utrustningspaket valt som ny.

Tänkte på typ alfa romeo 147, mito´n eller 159 dom finns ju med flera olika storlek på motorn är samma typ av motor på alla tre bilmärkerna då det ju är fiat som äger alla ;)

Den här alfa 147 kanske http://www.blocket.se/lund/Alfa_Romeo_1 ... w=3&last=1
eller en 159 sw då får du nog plats med cykeln http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_ ... ?ca=15&w=3
Eller en 1 år gammal MiTo http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro ... ?ca=15&w=3

Fiat är ju lite billigare men jag tycker inte dom ser lika snygga ut http://www.blocket.se/halland/Fiat_Brav ... ?ca=15&w=3

Eller en helt ny fiat miljödiesel http://www.blocket.se/blekinge/Fiat_Pun ... ?ca=15&w=3

Blev mycket länkar du får rensa bort det är för mycket,blev lite mycket italiensk åxå :lol:

Ha det gött
Magnus
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2010 22:32

Fiat är grymma på dieslar! Men jag inbillar mig att en italienare är omöjlig att bli av med när jag tröttnat på den? Alfa gör grymt läckra bilar, men det är just andra/tredjehandsvärdet som avskräcker.
...like a boss.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 17 maj 2010 22:51

Men en italienare tröttnar du aldrig på ;)
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Benighted
Medlem

Inlägg av Benighted » 17 maj 2010 22:53

Sedär en man med god smak ;)

Kör man fort och mycket motorväg så är ju bilar mindre än Octavia och C3 lite för små för min smak, jag blir snabbt trött och ansträngd av ljud och vibrationer i dem när man kommer över 100, så jag skulle ju avråda i.a.f. ifrån Agyo/C1/107:an, provkörde dessa när jag letade småbil för nåt år sen och det var inte trevligt i högre farter. C3 med miljödiseln är en trevlig bil att köra helt klart, men design och andra saker (gillar inte höga bilar) gör mig personligen lite avtänd.. Jag kan ju säga att min jakt på en miljöbil i 120-150' kr klassen så blev valet att stanna med Octavian efter att provkört ett tiotal olika modeller. Så skulle min gå sönder idag så skulle jag sannolikt köpa en ny Octavia med miljödiesel bara för att man får så grymt mycket för pengarna...

Peugeot är ju rätt trevliga bilar med tycker jag personligen, 207:an och 308:an finns väl med miljödiesel har jag för mig?

Vill man ha en liten liten bil som är trevlig att köra så är det många som gillar Fiat 500, har inte provkört den men verkar ha mycket mer komfort än Agyo/C1/107...
/Jani

Benighted
Medlem

Inlägg av Benighted » 17 maj 2010 22:58

Gillar italiensk design, men det finns ju ett skäl för det dåliga andrahandsvärdet, kvalitetsproblem :(
/Jani

pake
Medlem

Inlägg av pake » 18 maj 2010 06:43

Benighted skrev:Gillar italiensk design, men det finns ju ett skäl för det dåliga andrahandsvärdet, kvalitetsproblem :(
Nyare Fiat och Alfa modeller har nog inte mer kvalitetsproblem än andra bilar men ryktet lever kvar och påverkar naturligtvis andrahandsvärdet.

Audi A3 TDI är ändå mitt tips på en bra, ekonomisk och rolig mindre bil. Köpte en -03a förra året när frugan började pendla 15 mil/dag. Vilken kvalité det är på dessa bilar, trots ett antal år på nacken och 20' mil på mätaren känns bilen fortfarande nästan ny och för 150' får du en nyare än den jag köpte.
:brumm
Kolla Audin här: http://www.garaget.org/?car=153749
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
JesperNilsson
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av JesperNilsson » 18 maj 2010 09:16

Mazda d� :)
Senast redigerad av 1 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 maj 2010 11:28

JesperNilsson skrev:Mazda d� :)
Mazda är förvånansvärt dyra i inköp...
Vår familj gillar ju Skoda Fabia, och tycker det blir mycket bil för pengarna under Skodas kampanjer. En kombi med Elegancepaket är inte direkt snålt utrustad och brukar kunna köpas för 130-140k. Dock är deras miljödieslar ganska dyra, samt att det är svårt att kombinera tillbehör... Polon är fin annars, men en aning dyr kanske.

Jag tycker de nya Kia Ceed och Huyndai i30 verkar trevliga, men har inte så mycket erfarenhet att jag kan direkt uttala mig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar