Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Röd V50 behöver råd inför polering

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
ante_ante
Ny Medlem

Röd V50 behöver råd inför polering

Inlägg av ante_ante » 15 jun 2010 15:26

Halloj alla glada. Nu va det dags att försöka ge bilen en ny look men behöver er hjälp på traven. Vet inte riktigt vad för medel & polerrondell man kan tänkas behöva för denna typ av solid röd lack. Finns väl inga direkt större repor men tvättrepor finns det ju allt. Maskinen är en bruksbo. Har kollat lite på detta paket http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-370.aspx och vad tror ni om det? Vilket medel är bäst att börja med och rondell osv? Eller ni kanske har andra tips.
Kommer lite bilder på bilen iallafall.

" Inte tvättad bil =) "
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Där ser ni hur min skrutt ser ut, som hoppas få en bättre glans i sommar :)
Senast redigerad av 4 ante_ante, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Röd V50 behöver råd inför polering

Inlägg av jujimbo » 15 jun 2010 17:55

Ett bra paket tycker jag,det du behöver mer är maskeringstejp,och vinylmedel till lister och däck så får du ett bra slutresultat med fin yta på allt på utsidan.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

ante_ante
Ny Medlem

Inlägg av ante_ante » 15 jun 2010 18:17

Okey vilket medel och rondell börjar man med? Antar att man kanske inte behöver dom röda rondellerna eller? Hur vore det om man köpte till lila rondeller och börja med? Det är ju trots allt volvolack :)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 jun 2010 18:20

Maskera in all olackad plast...Kör med Gula rondeller 100X25....sedan börjar du med Menzerna Power finish (medelrubbing)...när du tycker att du fått ett fint resultat, torka bort allt medel...byt till nya rondeller...gå över till Menzerna final finish (fin rubbing)....

Tänk på att inte sätta någon tid på när jobbet skall vara klart...ta god tid på dig...tänk på att volvo har rätt hårda lacker...så räkna med att en del repor kan vara svåra att få bort...

Optipad 100mm rondeller ger extra bra avverkning...ger din maskin lite extra krut...

Torka bort finrubbingen....använd gärna isopropanol för att rengöra innan du lägger det slutliga lackskyddet...Menzerna Power Lock Polymer Sealant ger en otrolig hög glans...och är lättjobbat...

Tänk på att du behöver lite microfiber (torkdukar) för att torka bort polermedel.....

Behandla alla olackade plastdetaljer med Concept Vista....

Lycka till !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

ante_ante
Ny Medlem

Inlägg av ante_ante » 15 jun 2010 18:41

Den informationen tackar jag för. Invänta snart en order inom dom närmsta dagarna från mig :)
Behöver ett nytt schampoo också, vad bör man välja? Kört med Ultima schampoo tidigare.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 jun 2010 19:31

ante_ante skrev:Den informationen tackar jag för. Invänta snart en order inom dom närmsta dagarna från mig :)
Behöver ett nytt schampoo också, vad bör man välja? Kört med Ultima schampoo tidigare.
Concept är väldigt duktiga på bilschampo....det har fler upptäckt på forumet... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 15 jun 2010 20:42

Concept är väldigt duktiga på bilschampo....det har fler upptäckt på forumet... ;)

kan jag intyga gillar deras scshampoo skarpt.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

ante_ante
Ny Medlem

Inlägg av ante_ante » 19 jun 2010 14:15

Nu har jag varit ute och testat dom nya grejerna lite. Har dock några funderingar.

1. Stått å harvat ett tag nu men det känns inte som att dom gula trissorna räcker till, när jag körde på min blåa opel så gick färg över till trissorna men inte nu, behöver jag mig hårdare tro? Lila ?

2. Polermomentet. Tar 3 klickar på vardera trissa och duttar ut det över en yta på max 1x1m. Sen låter jag maskin gå över ytan utan tryck för att sprida medlet lite, sen börjar jag trycka. Men jag får inte så att medlet riktigt försvinner , blir mer som rosor överallt.

3. Lägger jag ut Menzerna final finish exakt som medel rubbingen i första steget ?

Förslag?

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 19 jun 2010 15:00

1. Att du fick färg i trissorna innebar att Opeln inte var klarlackad. Volvon är klarlackad, så där får du ingen färg i trissorna. Och får du det har du polerat igenom klarlacken :) Det är iofs. osannolikt med de produkter och maskiner du använder.
Tycker du att avverkningen är för svag kan du testa att köra med ett par hårdare trissor. Där passar de lila bra. De är också väldigt allround i övrigt, så det kan vara ett bra köp ändå.

2. Antar att du polerar med Menzernas produkter. Dem är det svårt att polera så att de försvinner. Under bästa förutsättningar skall återstoden av de flesta Menzernamedel vara en oljig hinna, men det är rätt jobbigt att polera så hårt med oscillerande maskin. Kör ut polermedlet rejält länge och väl bara.

3. Ja, ungefär. Jag brukar inte lägga lika mycket tryck på maskinen i sista polersteget men i övrigt är det samma.

Kör hårt :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

ante_ante
Ny Medlem

Inlägg av ante_ante » 19 jun 2010 16:13

Då ska jag beställa mig lila trissor. Lahega 13 är det bra som grund polish? Samma appliceringsmetod som merzerna ?

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 19 jun 2010 21:35

Ante_ ante

Samma avverkning på Menz PF och Lahega 13 , min åsikt.
Om du köpte det där paketet från BBV, så använd Optipad till PF´n i första steget och
gula till SF´n. Som tidigare nämt så är volvolacken STENHÅRD.
Sen tycker jag att du använder för lite medel om du tar 3 "ärtor" på vardera trissan till 1*1m.
Max halva huven på den röda bilen skulle nog jag ha kört med den mängden.

Lahegamedlen skulle du köpt från början, menzmedlen KAN vara svåra att hantera.

Lycka till
mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

ante_ante
Ny Medlem

Inlägg av ante_ante » 20 jun 2010 18:01

Tack åter igen för tipsen. Dock har jag inga optipads men det ska beställas tillsammans med lite lahega13. Måste prövas iallafall. En annan sak jag tänkte på , hur gör jag rent trissorna enklast? Tvättmaskin ,grader?

Skriv svar