Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Garanti Ärende??
-
rekaren
- Medlem
Garanti Ärende??
Hur funkar det hos er när man handlar av er, typ maskiner osv,,,, som kanske måste in på garanti??
Betalar ni frakten i detta läge?
Vet att det finns webbshoppar som gör detta o andra som inte gör det. Men hur är det hos eran shop?
Vet att det finns webbshoppar som gör detta o andra som inte gör det. Men hur är det hos eran shop?
Senast redigerad av 1 rekaren, redigerad totalt 14 gånger.
- raffe
- Medlem
- raffe
- Medlem
Re: Garanti Ärende??
Alltså min gnisslar... därav min fråga i en annan tråd. kan vara min tinnitus i.o.f.s samt det lossnade svarta flan av plasten i fästplattan härom månaden..
Senast redigerad av 1 raffe, redigerad totalt 14 gånger.
- raffe
- Medlem
10 bilar som jag hunnit borde väl ändå 4000:- klara ?.
-
rekaren
- Medlem
Kan hålla med er, men nu håller vi oss vid tråden och låter bbv svara innan vi flyter i väg!
Och efter deras svar så e tråden fri tycker jag, eller?
Svara inte inte nu färrän bbv har sagt sitt...
Och efter deras svar så e tråden fri tycker jag, eller?
Svara inte inte nu färrän bbv har sagt sitt...
-
rekaren
- Medlem
Och vad säger ni Nisse o gänget om detta?
Eller så kommer Jill svara när hon vet, eller hur!
Eller så kommer Jill svara när hon vet, eller hur!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Om man behöver åberopa garanti gällande en vara så börjar man att kontakta inköpsstället. Detta för att klargöra och eliminera fel som kan bero på handhavande fel osv.
Vid garantiärenden bekostar kunden normalt frakten till inköpsstället alt serviceverkstaden, Frakten tillbaka till kunden bekostas av inköpsstället eller serviceverkstaden.
Ett skriftligt meddelande som beskriver felet och kopia på kvitto eller liknade handling som styrker inköpsdatum skall bifogas.
Kan också komplettera med att det är Flex Powertools som avgör garantirätten. Men vid gränsfall har man märkt att dom hellre friar än fäller…
Anders (Limban) är mer insatt i detta....
Vid garantiärenden bekostar kunden normalt frakten till inköpsstället alt serviceverkstaden, Frakten tillbaka till kunden bekostas av inköpsstället eller serviceverkstaden.
Ett skriftligt meddelande som beskriver felet och kopia på kvitto eller liknade handling som styrker inköpsdatum skall bifogas.
Kan också komplettera med att det är Flex Powertools som avgör garantirätten. Men vid gränsfall har man märkt att dom hellre friar än fäller…
Anders (Limban) är mer insatt i detta....
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
- Marxus
- Medlem
Infliker lite... Jag har personligen aldrig behövt betala returfrakt vid garantiärende efter att ha beställt en vara på Internet. Alltid fått en retursedel postad först.
Senast redigerad av 1 Marxus, redigerad totalt 14 gånger.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
nyberg
- Entusiast

vanligast är att man betalar frakten till inköps ställe, och dom betalar frakten tillbaka,
är ju inte så att du får bensin pengar av elgiganten om du måste åka tillbaka med en vara.
är ju inte så att du får bensin pengar av elgiganten om du måste åka tillbaka med en vara.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Marxus
- Medlem
LIte off men... Av Media Markt fick vi presentkort på milkostnaden dit. De hade även stått för frakten dit av varan om vi inte hade möjlighet att åka dit med den.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Är det verkligen garantiärenden du menar nu Marxus ?
Inte så att det är reklamationsärenden ?
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
- Marxus
- Medlem
I vårat fall var det reklamation... En kompis som köpte en mediaspelare (Popcorn Hour A-110 för den som är intresserad) på Media Markt i Sundsvall fick dock retursedel skickad till sig vid garantiärende. Men nog om detta nu.Nisse skrev:Är det verkligen garantiärenden du menar nu Marxus ?
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

Garanti är frivilligt både för tillverkare och försäljningsställe...DU som kund kan alltid välja vilken du åberopar
Bäst är alltid att åberopa konsumentköpslagen och reklamera varan (fel anses vara ursprungliga om dom uppkommit inom 6mån, men man har 3år på sig att reklamera)
Där står det nämligen
"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."
Bäst är alltid att åberopa konsumentköpslagen och reklamera varan (fel anses vara ursprungliga om dom uppkommit inom 6mån, men man har 3år på sig att reklamera)
Där står det nämligen
"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."
Senast redigerad av 1 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gånger.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Vill inflika med att alla våra fabrikörer eller leverantörer av maskiner har olika villkor, ex Nilfisk som har service ställen över hela Världen vill att kunden själv lämnar in varan på service anläggningen och förklarar felet eller problemet och visar upp kvitto på inköp.rekaren skrev:Hur funkar det hos er när man handlar av er, typ maskiner osv,,,, som kanske måste in på garanti??
Då bedömer dom om det är ett fel som Nilfisk ska bekosta eller om det är ett handa havande fel. ex: glömt tvätten ute på hösten och frysit sönder i handtaget "vanligt fel" går ej på garanti.
Flex vill att vi kontaktar dom och nästan alla gånger får kunden en retursedel att skicka in maskinen till serviceverkstad för kontroll. men då måste en beskrivning följa med vad problemet är och kvitto,
Sen repar dom och skickar tillbaka direkt till kunden,
Hoppas jag har rätat ut lite frågetäcken nu
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
- raffe
- Medlem
Limban,
Absolut, Jag gillar verkligen Flex 3401 skruvade lite idag på maskinen, jag ringer imorgon. Tycker ni gör ett fantastiskt bra jobb .
mvh - Ralph
mvh - Ralph
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

Limban
Förstår helt, Men när man säljer mot privatkunder så gäller konsumentköpslagen hur mycket ni än skulle förklara tillverkarnas villkor så har privatkunden handlat av er och ej tillverkaren och man har då rätt att kräva att ni löser det
Ni tar sedan in maskinen i fråga och gör enligt tillverkarnas villkor för att i er tur få ersättning/varan reparerad av dom
När det gäller försäljning mot företag är det köplagen som gäller och här förstår jag om man gör som du säger och går direkt på tillverkarens garanti
Man blir lite skadad av att ha jobbat i "Handel" mesta delen av sitt unga liv så man bara sveps med i en sån här diskussion ;D
Förstår helt, Men när man säljer mot privatkunder så gäller konsumentköpslagen hur mycket ni än skulle förklara tillverkarnas villkor så har privatkunden handlat av er och ej tillverkaren och man har då rätt att kräva att ni löser det
Ni tar sedan in maskinen i fråga och gör enligt tillverkarnas villkor för att i er tur få ersättning/varan reparerad av dom
När det gäller försäljning mot företag är det köplagen som gäller och här förstår jag om man gör som du säger och går direkt på tillverkarens garanti
Man blir lite skadad av att ha jobbat i "Handel" mesta delen av sitt unga liv så man bara sveps med i en sån här diskussion ;D
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

Ett tips förresten, 3401:an är känslig mot om skruven för fästplattan vibrerar lös,fästplattan glappar då och den äter då upp drevet och spottar ur sig plastbitar=Låter illa =fungerar snart ej alls
Kolla alltid före/efter polering att denna sitter hårt så slipper ni problem med den
Kolla alltid före/efter polering att denna sitter hårt så slipper ni problem med den
- raffe
- Medlem
Hej Ante,
Tackar ödmjukt för ditt/dina tips.
från Torslanda.
Tackar ödmjukt för ditt/dina tips.
- raffe
- Medlem
Jag blåste ut med tryckluft och gjorde som Ante sa, så nu låter den fin fint.
Med vänliga hälsningar - Ralph
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Kanon att det löste sig på ett enkelt settraffe skrev:, Limban Jag fick ordning på min maskin, behövde inte ringa.
Jag blåste ut med tryckluft och gjorde som Ante sa, så nu låter den fin fint.
Med vänliga hälsningar - Ralph
Bara att höra av dig annars om det blir problem
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.