Stärkt av en god lunch skall jag nu försöka att rekonstruera mitt inlägg som jag lyckades fippla bort
En bra maskin som jag verkligen kan rekommendera är Makitan. Den är stark på alla register och svarar omedelbart på hastighetsreglaget. Den är onekligen en aning otymplig, det måste sägas. Detta var med en Makita, som jag lärde mig grunderna om hur man polerar.
Köpte en AEG pe 150 som jag senare sålde och införskaffade en Flex 3403 vrg. Sålde därefter Flexen efter ett par år och köpte återigen en AEG. Sammanfattningsvis kan väl sägas om dessa två maskiner är att de är lätta, smidiga att hantera och fungerar ypperligt. Nackdelarna med dessa mindre maskiner är att de är mycket klenare än sina kraftigare kollegor, vilket medför att de går mycket varmare (ibland kan säkringen lösa ut) vid användandet av större pads(över 15cm), hård körning samt vid polering på låga varv. Detta är dock inget problem för mig då jag använder mig av mindre pads. Som glad amatör ser jag dock inte detta som något större problem, men om jag skulle polerar skabbiga bilar 8h per dag så skulle jag välja en starkare maskin t.ex. Makita eller en större Flex, men även använda mig av en mindre maskin för att spara axlarna m.m.
Om jag skall försöka ge mig kast med att jämföra Flexen och AEG:n så kan jag säga att det båda är två bra maskiner. AEG:n känns kanske lite billigare än Flexen, men har AEG:n ett bredare register och blir inte lika varm som Flexen. Priset ligger också till AEG:ns fördel. Jag upplever även att de mindre maskinerna är en aning mer högljudda, detta kan dock vara ngt som jag har fått för mig, det är dock bestyckade med klenare motorer som måste jobba hårdare för att uppnå effekt. Det är inget som vi kan komma ifrån.
Det finns även en annan maskin som är av det lättare slaget och det är Milwaukee AP12Q(?), den är i stort sett identisk med AEG:n, enda skillnaden är designen, priset samt att Milwaukeen är utrustad med en sk. quick lock.
Försök att testa ett par olika maskiner, läs och fråga alla som vet ngt, fundera vad det är du skall ha maskinen till, sedan gör du slag i saken. Du kommer inte att bli missnöjd med ngn av maskinerna eftersom alla har bra kvalité. För när allt kommer omkring
så handlar det till slut om tycke och smak.