Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sotaren ska sota och göra brandskyddskontroll?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Sotaren ska sota och göra brandskyddskontroll?

Inlägg av jojje » 20 jun 2010 12:06

Har precis haft sotaren ute i fritidshuset för sotning/brandskyddskontroll, han hade inget att anmärka på där.
I fritidshuset har vi inget mellantak där kaminen står utan skorstenen går direkt upp igenom yttertaket (öppet upp i nock).

Men här hemma har vi ju skorstenen som går igenom taket till övervåningen sedan igenom taket till kallvinden och sedan igenom yttertaket.

Har läst lite om detta och i brandskyddskontrollen ska skorstenens väg igenom huset kollas (om jag fattat detta rätt).

Hur ska då sotaren kunna kolla skorstenen uppe på kallvinden, finns ingen lucka el dyl för att komma dit idag.

Är det så att jag måste fixa en ingång till kallvinden bara för att sotaren ska kolla in hur det ser ut?

Kaminerna i båda husen är ju besiktade/bygganmälda och godkända utan anmärkning.

Någon här på forumet som kan ge mig lite info om detta, vore jag så tacksam :jeps .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Kontakt:

Re: Sotaren ska sota och göra brandskyddskontroll?

Inlägg av tumba25 » 26 jun 2010 15:53

Jag vet inte om det ändrats nu, men när vi bodde i kåk så var aldrig sotaren på kallvinden och kollade. Det enklaste är ju annars att ringa sotaren och fråga.
Senast redigerad av 4 tumba25, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 26 jun 2010 21:49

drew skrev:Jag vet inte om det ändrats nu, men när vi bodde i kåk så var aldrig sotaren på kallvinden och kollade. Det enklaste är ju annars att ringa sotaren och fråga.
Har ju haft sotaren på besök i båda husen tidigare år, men då har det bara sotats, alltså ingen brandskyddskoll.

Sotaren själv är ju inte lätt att få tag i, ska försöka fråga någon i industribrandkåren på jobbet om dom vet något om detta :) .

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 27 jun 2010 13:01

Brandskyddskillen har kamera som han firar ner för att se invändigt i stocken. Däremot så brukar dom vilja se genomföringen, kollar så du har rätt avstånd till brännbart material. Det bästa är att låta han kolla och sen åtgärda anmärkningarna.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 27 jun 2010 21:45

Funkytear skrev:Brandskyddskillen har kamera som han firar ner för att se invändigt i stocken. Däremot så brukar dom vilja se genomföringen, kollar så du har rätt avstånd till brännbart material. Det bästa är att låta han kolla och sen åtgärda anmärkningarna.
Okay, men avstånd till brännbart material kollades ju vid besiktningen innan kaminerna togs ibruk.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 27 jun 2010 23:10

Dom får väl provtrycka skorstenen. Sen så finns det folk som bygger om och då förändrar avstånden.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 28 jun 2010 07:38

Okay, jag får se hur det går med detta.

Skriv svar