Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

De som alltid kör automattvätt

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
bigguns
Entusiast
Entusiast

De som alltid kör automattvätt

Inlägg av bigguns » 18 jul 2010 20:42

Hej!

1.Har en fundering...... el två
De som ALLTID tvättar sina bilar på automattvätt, hmmm , undrar hur stor procent av dessa som lämnar in sina bilar på proffspolering/lackförsegling? I relation med de som handtvättar, på då ett bra eller dåligt sätt, men nästan aldrig kör automattvätt.

2.Nisse och ni andra proffsrecondare!?
Hur är det med era privatkunder t.ex? Tvättar de huvudsakligen själva eller kör de automattvätt?
Hur klarar diverse proffskydd (PPS, Lahega TG) sådan behandling som automattvätt säg, 15ggr /år.

Egentligen, så här tänkte jag:
Jag känner några som alltid kör automattvätt och tänkte erbjuda dem en utvändig recond med Zirconite som skydd. Hur som helst så börjar jag fundera på om de överhuvud taget är intresserade när de ändå kör "sönder" lacken i div automattvättar.
ELLER är automattvättar rent utav skonsamma?? :?

P.S de är väldigt bilintresserade men föga av att "sköta om bilarna", så de tillhör inte vanliga svennen som knappt vet vad de kör runt i. tvärt om
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: De som alltid kör automattvätt

Inlägg av carina » 18 jul 2010 23:56

Bra fråga Big!!!

Jag tror ju inte att en bilägare som ständigt kör sin bil i automattvätt är speciellt intresserad av utsidan av sin bil. Dom är nog bara intresserade av att få sin bil "ren"
Att dom skulle vara skonsamma tror jag inte ett j*kla sk*t på (ursäkta)
Det jag grundar det på är Dodgen jag gjorde hemma i våras som under 1 år är automattvättad.
Jag hittade stenar i springor mellan kaross och lampa, lacken såg på sina ställen oxiderad ut och den var grymt repig!! Denna bilen är en 09.
Din fråga om det håller bättre med ett lackskydd.... lackskydd är ju inte nåt "pansarskydd"
Men det håller nog emot liiite längre.

Nu säger jag inte att det ska införas spöstraff på folk som kör sina bilar i automattvätt,men jag tycker inte att dom ska säga att dom har en ren bil..för det har dom inte...den är bara lite mindre skitig :)

Big... kan du inte använda lite pedagogik hos dessa människor som vet mer om vad dom har under huven än vad dom har för färg på sin bil... erbjud dom att vara med och se skillnaden växa fram när man behandlar sin bil för "hand"
Min dotter fick vara med på sin Clio och hon blev jäkligt imponerad då hon tidigare bara sett sin bil som "en bil"
Senast idag sa hon att det var dags att gå över " den lille Fransosen" igen :lol:

Jag förstår din tankegång Big... varför lägga ner en jäkla massa jobb på en bil som man inte bryr sig om... därav min tanke att dom får vara med...

Långt det här..... :D
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 19 jul 2010 08:37

Tack Carina för svar :)

""Du skrev:
Big... kan du inte använda lite pedagogik hos dessa människor som vet mer om vad dom har under huven än vad dom har för färg på sin bil... erbjud dom att vara med och se skillnaden växa fram när man behandlar sin bil för "hand""

Det är just därför jag frågar mig om det är nån ide att lägga ner en massa tid på 2 bilar som ändå kommer att till 100% köras i automattvätt sedan.
Tror så här: De tycker visserligen att de bilar jag gör blir väldigt blanka o fina MEN jag tror samtidigt att de är nöjda med det blänk de får från automaten trots ett väldigt slitage på köpet.
Ska tilläggas att konstnaden för automattvättandet i det här fallet inte är något problem men däremot att handtvätta är ett mycket större problem, tidsmässigt.

Gärna fler synvinklar på saken tack

Mvh
Z

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 19 jul 2010 08:58

ta över och gör handvätt åt dom också då :) problemet löst :)
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 19 jul 2010 09:32

Hej nyberg!
Anade jag en ironisk underton där?

Hur som helst så bor vi en bit ifrån varandra, så att jag tar över tvättandet är inte möjligt.
Skillad om vi bodde på samma gata typ.

mvh Z

P.S Det jag vill lyfta fram är alltså hur de som kör automattvätt resonerar/tänker på bilvård.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 jul 2010 09:55

PPS som vi lägger skall ju klara dessa tvättar utan problem...

Naturligvis avråder vi våra kunder att automattvätta sin bil.... ;)
Vi polerar väldigt många bilar årligen som tvättats i automattvätt....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 19 jul 2010 11:23

Problemet ligger på tiden säger du..
Som bilägare vet man väl med sig att det faktiskt tar tid att ha bil.... det är inte bara att tanka olja och kolla bensinen som gäller inte ens på nyare bilar.
I detta fallet innefattar det ju den yttre vården med.
Jag som bilägare skulle inte ens tänka tanken att köra in i en automattvätt av fler anledningar än en.
Jag vill vara säker på att min bil blir REN. Inte bara blank.
Sen tror att i längden gör dessa borstar mer skada än nytta för inte sjutton är dom rena...inte så rena som dina egna grejer är hemma i garaget. (kanske dum jämnförelse)

Men som Nisse säger...en del lackskydd ska klara automattvätt men kunderna avråds att köra in i automater...väldigt klokt tycker jag.

Men automattvättarna gör att rekondfirmorna har jobb med ;)
Hur lång tid tar det att tvätta av sin bil om man gör det 1 gång i veckan? 1 timme..kanske lite till.
Den tiden tycker jag att alla bilägare borde ta sig... men det är vad jag tycker :)

Vart vil jag komma med det här igentligen?
Jo.... man väljer att putsa Mäklare Larsas BMW så den blir blank och hyffsat repfri men vet att om 1 vecka går den i ortens automattvätt, vilket känns ganska onödigt, men man får tillfredsställelsen att den åtminstone har ett bra skydd som gör att den ser blank ut några veckor till.
Dodgen jag gjorde går i automattvätt med och börjar få ett "sunkigt" utseende så det är väl bara en tidsfråga innan den står här igen ;)

Tycker iallafall att vi är jäkligt duktiga och ambitiösa som lägger ner massa timmar åt andra för att få fina bilar..... det är ju trots allt ett intresse vi har :)
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 19 jul 2010 11:40

Sen finns det ju automattvättar som enbart jobbar med högtryck, alltså inga borstar. Har kört in min bil i en sån tvätt ett par gånger vintertid, blir dock inte fullgott rent imo. Dränkte iofs inte in den med avfettning som rekommenderas om bilen är redigt skitig.
Senast redigerad av 4 Bosa, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 19 jul 2010 16:38

bigguns skrev:Hej nyberg!
Anade jag en ironisk underton där?

Hur som helst så bor vi en bit ifrån varandra, så att jag tar över tvättandet är inte möjligt.
Skillad om vi bodde på samma gata typ.

mvh Z

P.S Det jag vill lyfta fram är alltså hur de som kör automattvätt resonerar/tänker på bilvård.
ne inte ironisk men täntke du kunde slå 2 flugor i en smäll, dom får deras bil alltid i bra skick och du får lite fick pengar,,,,

vill du veta vad folk som kör automat tvätt tänker så tror jag du ställde frågan på fel forum..

Skriv svar