Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Concept vista / Concept outline

Diskutera bilvårdsprodukter här
Liv
Medlem

Concept vista / Concept outline

Inlägg av Liv » 30 jul 2010 16:16

Hej!
Jag fortsätter med mina funderingar över rätt produkt för rätt användning,
eller hur man ska säga...

Jag har köpt concept vista till utvändig plast, men fungerar den inte bra till vinyl invändigt?
Eller ska man använda ett medel som är speciellt avsett för just interiör vinyl? Då menar jag inte rengörning utan mer som uppfräschning och skydd.

Nu kör jag samma interiör rengörning till allting invändigt (när jag gör lite "mer" än bara torkar med fuktig trasa). Är det bra att använda interiör rengöring även till gummilisterna eller är det kanske bättre med bara vatten och trasa?

Och hur är det med dörrlisterna och concept outline? Är det ett bra medel för att hindra gummilisterna från att torka? Jag tänker att outline borde fungera till allt gummi.
Vad brukar ni använda till gummilisterna?

Har ni några tips? Frågvis va´? ;) :nicka
Senast redigerad av 6 Liv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Concept vista / Concept outline

Inlägg av Funk » 30 jul 2010 18:12

Vista är bara till hårda plaster på bilens utsida. Inne brukar jag köra med en mild lösning av Allbrites Rug & Upholstery (förkortas Ruggan ) eller Brisk, både till mjuka och hårda ytor.

I de allra flesta fall så räcker det med en lätt sprayning och omedelbar torkning på de flesta ytor inne, men om det inte gör det så blir det knivigare..
Målet är ju att få plasterna att se nya ut utan att det blir vare sig för halt, eller blankt. Speciellt viktig är ju detta på mattor, och kanske i viss mån rattar. Det har varit lite av mitt specialintresse ett tag att hitta rätt i den djungeln..

Till hjulen skulle jag säga att Concept Outline är kalas. Vill man ha ett medel som är lite mer universal så kan man gå på SmartGel som kan användas på lite fler ställen såsom vissa lister och plastdetaljer runt rutor, luftintag och liknande. Det kan även användas till plast och gummimattor, men blir lite halt så kanske det passar bäst till mattor som är ganska dåliga.

På dörrsidor och paneler så är det som funkar bäst enligt mig Chemical Guys Silk Shine Dressing eller Trutest White som är lite blankare. Trutesten är även underbar till att använda efter motortvätten...ingen av dem luktar speciellt mycket heller. Men det är som sagt definitivt inget jag lägger på alla bilars interiörer.

Gummilister, finns två grejor man kan köra med där, en är EinsZett Gummipflege, vlken ger nytt liv åt lister utan att kladda samt ren paraffinolja vilket man även det förhindrar uttorkning och förhindrar frysning. Paraffinolja ger bäst resultat på rikigt torra lister, men är en aning kladdigt. Paraffinolja kan köpas på vanliga apotek och är väldigt billigt.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 jul 2010 18:51

Jag glömde den inte... för mig är den helt OK, men bara till den som skall ha till den egna bilen, som volymprodukt blir den för dyr.

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Liv
Medlem

Inlägg av Liv » 30 jul 2010 19:51

Det var många bra tips! Kul med tips från den som provat sig fram, det är en riktig djungel!
:jeps
Tack Funk och Stigge, jag ska absolut prova dessa medel.
:)

Skriv svar