Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Polera CD-skivor
- xion92
- Moderator

Polera CD-skivor
Hejsan. Jag har en dvd som jag inte kan se slutet på (och i en dator inte läsa alls). Det finns endel repor på den och jag tänkte att man kanske kan polera den med mild polish och trasa, alternativt maskin om man får fast skiva på nåt sätt.
Är det någon som har provat? Hur blev resultatet?
Är det någon som har provat? Hur blev resultatet?
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Re: Polera CD-skivor
Har inte provat, men när jag har problem med cd/dvd-skivor som inte läser.
Så använder jag yesdiskmedel och ganska varmt vatten och gör rent skivan under kranen.
Med endast händerna, blöt upp skivan sen tar du yesdiskmedel ganska mycket smek in det i skivan sen spolar du bort skummet, sen torkar du skivan med en diskhandduk.
Har hitills funkat för mej if
För att inte skapa mer repor så dra torkduken ifrån mitten och rakt ut på skivan.
Så använder jag yesdiskmedel och ganska varmt vatten och gör rent skivan under kranen.
Med endast händerna, blöt upp skivan sen tar du yesdiskmedel ganska mycket smek in det i skivan sen spolar du bort skummet, sen torkar du skivan med en diskhandduk.
Har hitills funkat för mej if
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- xion92
- Moderator

Tackar, ska prova detta senare!:)Jiiins skrev:Har inte provat, men när jag har problem med cd/dvd-skivor som inte läser.
Har hitills funkat för mej ifFör att inte skapa mer repor så dra torkduken ifrån mitten och rakt ut på skivan.
Har någon provat att få ordning på någon riktigt repig skiva nångång. Har för mig att jag provat att köra "tandkrämstricket" för många år sedan, det repade mer, men det verkar som skivan började funka och funkar fortfarande:S
Annars kanske man ska ta och prova på någon gång och lägga upp i projekt:)
- Tantrum
- Administratör

Man kan polera med banan. Eller Bañan som vi säger här 
http://www.geeksaresexy.net/2007/08/11/ ... cd-or-dvd/
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- bustorp
- Trogen Medlem

Makalöst!!Tantrum skrev:Man kan polera med banan. Eller Bañan som vi säger här
Hur kommer man på tanken?
"Ehhh......måste fixa denna skivan *går till kylen* ehh, ska jag prova med vaniljyoggi först...funkade inte.....eller majonnäs.....funkade inte,......kanske inlagd senapssill......funkade inte heller.....hmmm......men bananen som ligger där kanske funkar....................TADAA!
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Tandkräm....på med en klick...polera med handflatan....skölj noga....torka med microfiber.... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Jag tänkte mer eftersom att det är ett bilvårdsforum så kanske man kan använda sådana saker. Jag tänker göra ett test nångång iaf:)
- Tantrum
- Administratör

Hörde om banangrejen på sweclockers för hundra år sen och kom att tänka på det när du frågade 
Jag hade testat en plastpolish eller ett fint polermedel, men undvikit vaxpolishar och liknande.
Jag hade testat en plastpolish eller ett fint polermedel, men undvikit vaxpolishar och liknande.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Okej...då tar vi...PlastX Clear Plastic Cleaner and Polishxion92 skrev:Jag tänkte mer eftersom att det är ett bilvårdsforum så kanske man kan använda sådana saker. Jag tänker göra ett test nångång iaf:)
Den här lättanvända produkten är till för fasta och rörliga klara och genomskinliga plastdetaljer som plastlyktor, cabrioletrutor, båtrutor. Som får tillbaka sin ytfinish med Meguiar´s förfinade skärteknologi (MDAT) Microscopic Diminishing Abrasive Technology.Som avlägsnar lätt oxidering, kemiska skador, beläggningar och fläckar. PlastX ger också ett mycket bra skydd