Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur undehålla/smörja Mocka-stolsklädsel?
-
henrikeriksson
Hur undehålla/smörja Mocka-stolsklädsel?
Hej, i min bil så är sätena en blandnng av Mocka & skinn. Skinnet har jag tvättat och smort in med lädertvål&läderbalsam.
Men hur ska jag sköta om Mocka? Det ser liksom ut som om det börjat "noppa" sig en del på sitsen av stolarna, och man känner att den är väldigt torr och sträv. Och jag vill gärna smörja in dessa med något, innan det blir hål eller reva.
Så om någon har tips och förslag på vad jag ska göra åt min Mocka-klädsel i bilen så vore jag mycket tacksam.
Tack på förhand.
/Henke
Men hur ska jag sköta om Mocka? Det ser liksom ut som om det börjat "noppa" sig en del på sitsen av stolarna, och man känner att den är väldigt torr och sträv. Och jag vill gärna smörja in dessa med något, innan det blir hål eller reva.
Så om någon har tips och förslag på vad jag ska göra åt min Mocka-klädsel i bilen så vore jag mycket tacksam.
Tack på förhand.
/Henke
Senast redigerad av 1 henrikeriksson, redigerad totalt 14 gånger.
-
Göran
Re: Hur undehålla/smörja Mocka-stolsklädsel?
Välkommen Henke, du kommer säkerligen att få många svar på frågan. 
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Är det verkligen mocka....det är kanske alcantara... mocka brukar inte noppra sig utan bli blankslitet.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
nyberg
- Entusiast

blir det noppror så kan du ta en rakhyvel och "raka" bort det så ser den väldigt fin ut igen,
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
henrikeriksson
Okej, är inte helt säker på om det är mocka, kan ju möjligen vara alcantara (men ser ut som mocka). Om det nu är alcantara, kan man underhålla/smörja det på något sätt? Vill ju inte att det ska nötas hål eller bli spricka i materialet/stolen...
Så om någon har förslag på åtgärd så vore jag tacksam. (att det är lite "noppigt" gör mig inget, är bara rädd för hål/reva).
/Henke
Så om någon har förslag på åtgärd så vore jag tacksam. (att det är lite "noppigt" gör mig inget, är bara rädd för hål/reva).
/Henke
- Funk
- Moderator

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alcantara
Alcantara är ett tyg så det skall inte alls smörjas in, vad för bil har du ?
/Thomas
Alcantara är ett tyg så det skall inte alls smörjas in, vad för bil har du ?
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
henrikeriksson
Hej Funk,
Bilen är en Peugeot 206 GTI av 2003 år modell. Stolarna är en blandning av skinn, mocka (eller troligtvis alcantara). Jag vill ju försöka underhålla stolarna så gått det går, och skinnet är ju inga problem, men däremot det andra materialet...
/Henke
Bilen är en Peugeot 206 GTI av 2003 år modell. Stolarna är en blandning av skinn, mocka (eller troligtvis alcantara). Jag vill ju försöka underhålla stolarna så gått det går, och skinnet är ju inga problem, men däremot det andra materialet...
/Henke
- _norrland_
- Medlem
- Kontakt:
Går ju säkert att impregnera alcantaran med klädselimpregnering? Iallfall ett förebyggande syfte. Har själv Alcantara i bilen men aldrig riktigt tänkt på någon typ av skydd för det.
Senast redigerad av 1 _norrland_, redigerad totalt 14 gånger.
-
unclebans
- Medlem
Om jag inte minns fel så är det alcantara du har, det är i alla fall vad dessa bilar brukar ha standard för GTI-modellen.