Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga om dåliga orgnal däck som sitter på nya bilar

Skriv svar
linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Fråga om dåliga orgnal däck som sitter på nya bilar

Inlägg av linblekinge » 08 okt 2010 19:27

Hej

Har en Toyota Corolla 2007 kombi , och min fråga / fundering är :
Original däcken på bilen är nästan slut , bilen har gått totalt 2400 mil sedan den var ny , och på vintern använder jag ju vinter däck , så dom har inte rullat så många mil tycker jag
(tror Toyotas original heter Bridgestone , men kan ha sett fel )
Är dom extra mjuka för att bilen ska kännas bra när den är ny och fin ;) Eller tunnare kanske ??

Är original däck så här pass dåliga ?? Vet ja hade michelin på min gamle golf III och dom höll ju i evighet ;)

Va ska man tänka på när det blir dags till våren , finns det däck som har bättre hållbarhet , däck gubben här i stan sa att så här är det nog med alla nya däck tyvärr nuförtiden ...

Någon sa att reg däck tex AGI håller länge ??

Har någon några synpunkter eller ideer ??
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Fråga om dåliga orgnal däck som sitter på nya bilar

Inlägg av Nisse » 08 okt 2010 20:24

Dagens däck som idag är profildäck 50-65 profil på alla bilar håller inte mer än så, allt går ut på väghållning...Michelin X, XZ, XZX i standard profil (80-82 profil) kunde man åka 10,000mil på....men idag kommer man inte så långt...så det blir dyrt med däck.... ;)

Vill du ha mycket mil så skall du byta ut bilen till en äldre modell.... ;)

AGI som är en svensk regummering håller inte längre än ditt originaldäck..... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 okt 2010 20:33

Jag hade bett om en gratis framvagnsinställning eller i minsta fall en ockulärbesiktning där jag var med. Har du inte kört med lågt däckstryck eller sned framvagn borde det inte slitaget gå så fort. Personligen tycker jag inte att 2400 mil är en rimlig förväntad livslängd på däcken.

Flyttar också tråden till en mer lämplig kategori.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 08 okt 2010 20:43

Där ser man , det hade ja ingen anning om ,däck som däck tänkte jag , att däck på nya bilar håller sämre pga "profil" (va det nu är ?;)
Så nisse man kan säga att det är kört att leta ett däck till min bil som höll lika länge som michelin däck på
min fd 1994 års gamla golf hade ??
Tack Nisse och Tantrum för era svar , bilen har genomgått en framvagns inställning i våras

Man kanske skulle smörjt in däcken med ett par lager ultima paint guard , för längre hållbarhet ;)
Det får Göran kolla upp genast ;)

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 08 okt 2010 21:06

Det stämmer det Nisse säger att ju lägre profil, ju sämre hållbarhet. Det sitter Dunlop på min Toyota -08 profilen är 55" Bilen har rullat 4000 mil nu och mina är dock inte helt slut ännu.
Men det är inte mycket kvar......Så på dina mil som är ännu mindre så känns det ju förarligt. Det hade jag if tyckt......Att dom borde hållt klart mer mil ;) Sen så kan det ju skilja i mjukhet på däck. Bridgestone kan ja tänka mej är åt det hållet.
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 08 okt 2010 21:07

Nästa gång du väljer däck..köp via däckonline/gummihuset t.ex. Hankook till ett bra pris...kolla om du har några kontakter så du kan få dom monterad till rätt pris...kör man 1500-2000mil varje sommar så är i regel däcken slut efter 2 säsonger...nya däck ligger idag på 8-9mm nya...och det tar inte lång tid att köra bort 7-8mm...Men det gäller att kolla lufttrycket ofta...Väldigt vanligt att många kör med för lågt tryck och då blir det mer värme och slitage....Det hänger mycket på föraren också...gasfoten.... ;)

Kan bara konstatera att det var bättre förr....175/80-13 mycket mil 185/70-14 rätt hyfsat... 195/65-14 mindre mil 215/60-14 lite mil....205/55-15 väldigt lite mil 225/50-15 bedrövligt lite mil 225/45-16 extremt lite mil...
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 okt 2010 21:11

Profil är det samma som "höjden" på däcket, eller sidväggen. Mätes från innerkant (fälgkant?) till ytterkant på däcket.

Nisse, inte kan väl däck för vanliga pendelbilister bara hålla i 2500 mil? Det är ju mindre än ett år för bilister i vissa regioner? Det är säkert så, men det låter helt klart oanständigt i mina öron :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 08 okt 2010 21:13

Ja blir nästan rörd över er hjälp och kunskaper , tackar och bockar ;)

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 08 okt 2010 21:41

Måste säga att jag blir lite fundersam när jag läser detta om slitage på däck... Jag gick från 225/45-17 på Saaben (kommer inte ihåg däckmärket eller mil) till 225/50-17 Continental som jag nu kört ca 4000 +mil med och framdäcken går fram till vinterdäcken skall på, kanske närmare 5000 mil.

Jag kör med chippad diesel och en del i statstrafik, så jag får nog säga att det inte är dåligt? Det som är dåligt är komforten... men det visste jag när jag köpte nya däck ;)
Bakdäcken håller säkert minst 2000 mil till :brumm
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 09 okt 2010 13:06

Tantrum skrev:Profil är det samma som "höjden" på däcket, eller sidväggen. Mätes från innerkant (fälgkant?) till ytterkant på däcket.

Nisse, inte kan väl däck för vanliga pendelbilister bara hålla i 2500 mil? Det är ju mindre än ett år för bilister i vissa regioner? Det är säkert så, men det låter helt klart oanständigt i mina öron :)
Det är många faktorer som inverkar hur mycket mil man får på sina däck, en av dom är montering av eftermarknadsfälgar där man ökar tumtalet och ändrar profil. Men kör med samma tryck som tidigare t.ex. 2,7 när det skall vara 3,2....

Den som kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck minskar däckens livslängd med upp till 20 procent. Än värre, är däcktrycket bara 70 procent av det rekommenderade är risken stor att däckets livslängd halveras...

Om det nu stämmer med dom 2500mil som angivits så tycker man naturligtvis att det blivit få mil...Men vi känner inte till trådskaparens körstil, om lufttrycket varit rätt, gummiblandningen gällande dessa däck (hastighetskod) är väldigt viktigt t.ex.

Det kan variera väldigt mycket mellan olika fabrikat och modeller.... ;)

Finns massor av "däcktips" på nätet för man får ut så många mil som möjligt på sina däck.... ;)
http://www.dackinfo.nu/
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 09 okt 2010 14:22

Jag vet inte om det är så unikt egentligen... jag är inne på min fjärde uppsättning sommardäck och andra uppsättning vinterdäck på ca. 8500 mil. Det blir väl ungefär 2000 mil sommarväg mellan bytena, vilket iofs sker en bra stund innan däcken är tvärslut.
Övervägande stadskörning med relativt tung bil och 260 glada hästar gör att det inte blir mer... :D

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 09 okt 2010 16:32

Ja kör nog mest i stads trafik , kanske 70% gissar jag på

195/60 R15 88V står det på dom , man kan inte byta till en annan storlek som håller längre , säker en dum fråga ;)

Det ska finnas en betäckningen som heter Treadwear , ska visst tala om hur bra däckens slitstyrka är
Ingen aning om det finns denna märkningen på däck man köper idag
http://www.etyres.co.uk/tyres-ratings-n ... atings.htm

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 09 okt 2010 18:55

Trots 15år som däckare med Michelin, Nokian, Gislaved, Pirelli , Goodyear mm så skulle jag utan tvekan köpt Hankook idag.....själv köpte jag senast Goodyear till min bil och Hankook till tantens....men nästa gång blir det Hankook på båda... ;) Tanten kör betydligt mer än mig...men hon har mer mönster ikvar på sina....Så gäller det att få ut mycket mil som möjligt... så är valet lätt.... ;)
MVH Nisse

Bild

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 09 okt 2010 19:25

Nisse... jag vet inte om det du skriver säger mer om din körstil jämfört med din fru... :lol:

Jag vet att i dom stora gruvorna och dagbrotten så är kvinnor snällare mot materialet än vi killar... på dom stora dumprarna så är det mycket pengar att spara.

Var på besök i en dagbrott i våras och där körde man med kedjor året om, man menade på att en kedja förlängde livet på däcken betydligt, en kedja kostade kanske "bara" 10-20.000kr medan däcken .... betydligt mer.
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 09 okt 2010 19:50

Mina förra sommardäck som ingick när jag köpte bilen ny, Bridgestone Turanza E300 tror jag de hette, höll ca 7000 mil med då 1-2 mm kvar ca när jag förra våren bytte till nya Nokian Hakka H. De var 205/55 R16.
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 09 okt 2010 21:38

Jag tycker att det låter helt ok.

Kör en Volvo C70 T5 (MY09) bland annat och orginaldäcken fram var slut efter 600 mil. 235/40 18", Pirelli P-zero Rosso. Är väl kanske en kombination av tung gasfot och högprestanda-däck som är rätt mjuka. ;)
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 10 okt 2010 08:51

sen hankook däcken jag kört så verkar dom hårda, och väldigt mycket buller från dom,,

ne köp en jeep/pickup så kan ni köpa däck med mycket mönster då håller det länge :lol:

ska visa bild på mina nya däck till fordens 22" fälgar,, däcken mäter 36" :)
tror dom var 325/55/22,, och grovt mönster hoppas dom håller ett tag,
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 okt 2010 16:18

Abyss skrev:Nisse... jag vet inte om det du skriver säger mer om din körstil jämfört med din fru... :lol:

Jag vet att i dom stora gruvorna och dagbrotten så är kvinnor snällare mot materialet än vi killar... på dom stora dumprarna så är det mycket pengar att spara.

Var på besök i en dagbrott i våras och där körde man med kedjor året om, man menade på att en kedja förlängde livet på däcken betydligt, en kedja kostade kanske "bara" 10-20.000kr medan däcken .... betydligt mer.
Hon har en tuffare körstil...händer ibland att vi åker i 2 bilar genom att vi är 6 pers i familjen....och man får ligga på rätt bra för att hänga på..... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar