Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Garagebattle och jämförelse av produkter! =)

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Bilvårdsgrossisten

Garagebattle och jämförelse av produkter! =)

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 21:58

Jag skulle tycka det vore intressant att samla ihop en massa produkter och köra tillsammans och jämföra olika produktval för att se vilket som ger bäst resultat med allt vad det nu innebär.

Vad som ger bäst finish på kortast tid med olika maskiner, trissor och medel!
Samt vad som snabbast fixar en bilhandlar rekond. För det är vi väl iaf överens om att det finns en skillnad där i att bilhandlarna oftast vill ha det "tillräckligt" bra men för så liten peng som möjligt?

Så vad som är rätt produkter att använda oavsett om det handlar om att kapa tiderna på en bilhandlarrekond eller om det gäller att få till så bra resultat som möjligt utan att ändå slösa med tiden.

Skulle inte det vara intressant att träffas och jämföra? Är det nån som är intresserad av att mötas och jämföra produkter på detta vis för att jämföra? =)

Skulle det visa sig att nån annan har hittat produkter som kan göra bättre och snabbare jobb så skulle ju det vara superintressant att få se!! =)

Vad säger ni ala bilvårdsintresserade?

Mvh Larry!
Senast redigerad av 4 Bilvårdsgrossisten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Garagebattle och jämförelse av produkter! =)

Inlägg av Tantrum » 14 mar 2009 22:07

En sån träff hade varit kul!

En "bilhandlarrekond" var en kul beskrivning, och träffande dessutom. Inget illa ment med detta, men ofta är inte handlarna ute efter perfektion utan snarare en shysst helhet :)

Kan man eliminera alla, eller de flesta av slumpen skiljande variabler, kan man ju åstadkomma ett representativt resultat. Man kan man ju ställa upp ett par egenskaper som skall bedömas.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 22:15

Tantrum skrev:En sån träff hade varit kul!

En "bilhandlarrekond" var en kul beskrivning, och träffande dessutom. Inget illa ment med detta, men ofta är inte handlarna ute efter perfektion utan snarare en shysst helhet :)

Kan man eliminera alla, eller de flesta av slumpen skiljande variabler, kan man ju åstadkomma ett representativt resultat. Man kan man ju ställa upp ett par egenskaper som skall bedömas.
Tack för din proffesionalitet Tantrum. Det är ju inget att hymla med för oss som jobar med bilvård att en bilhandlarrekond ska ta så lite tid som möjligt men att kunden ändå ska va nöjd. Medans det är motsatt då det gäller privatbilar, då ska det bli så BRA som möjligt men att rekondfirmans ägare ändå ska vara nöjd med tidsåtgången! =) Kan vi generalisera att det mer eller mindre sammanfattar rekondbranschen?

Vi som säljer Meguiars skulle verkligen vilja delta i en sådan träff för att få matcha och se om vi har nåt att komma med eller om det bara är en tillfällighet att de allra flesta uställningsbilar över hela världen är just Meguiarsbilar! ;) Och att de flesta motståndarna inte vill hålla sig till fakta och besvara argument och påståenden! Upp till bevis helt enkelt! =)

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 14 mar 2009 22:19

Det låter intressant Larry!

Proffsen möter entusiaster :lol:

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 14 mar 2009 22:20

Bilvårdsgrossisten skrev:

Tack för din proffesionalitet Tantrum. Det är ju inget att hymla med för oss som jobar med bilvård att en bilhandlarrekond ska ta så lite tid som möjligt men att kunden ändå ska va nöjd. Medans det är motsatt då det gäller privatbilar, då ska det bli så BRA som möjligt men att rekondfirmans ägare ändå ska vara nöjd med tidsåtgången! =) Kan vi generalisera att det mer eller mindre sammanfattar rekondbranschen?

Vi som säljer Meguiars skulle verkligen vilja delta i en sådan träff för att få matcha och se om vi har nåt att komma med eller om det bara är en tillfällighet att de allra flesta uställningsbilar över hela världen är just Meguiarsbilar! ;) Och att de flesta motståndarna inte vill hålla sig till fakta och besvara argument och påståenden! Upp till bevis helt enkelt! =)
:)
Bilvårdsgrossisten sägs vara rikstäckande. Kommer du till småland bistår jag, och säkert flera med mig, gärna med mina maskiner och min tid för ett test av det slag du beskriver ;)
...like a boss.

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 22:36

Tantrum skrev:
Bilvårdsgrossisten skrev:

:)
Bilvårdsgrossisten sägs vara rikstäckande. Kommer du till småland bistår jag, och säkert flera med mig, gärna med mina maskiner och min tid för ett test av det slag du beskriver ;)
Ja det är absolut inga problem. Vart i småland håller du till? Har släkt i Åseda som jag skulle ha åkt ner på en kaffe med på samma gång. =) Sen nu i påsk så ska vi ju på mässan å showa lite! På bilar som man INTE får använda optipads på! *skratt*

Göran

Inlägg av Göran » 14 mar 2009 22:37

Men vem dömer, hållbarhet osv.
Men visst vore det spännande.

I maj håller jag en 1-dags-skola i bilvård i Helsingborg.
Och det är gratis att medverka d
å. :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 14 mar 2009 22:40

Bilvårdsgrossisten skrev: :)

Ja det är absolut inga problem. Vart i småland håller du till? Har släkt i Åseda som jag skulle ha åkt ner på en kaffe med på samma gång. =) Sen nu i påsk så ska vi ju på mässan å showa lite! På bilar som man INTE får använda optipads på! *skratt*

kom förbi mej under mässan då ;) dock ska jag byta garage under samma dagar . men vi kanske kan träffas snacka om inte på kvällarna så kanske under mässan :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 mar 2009 22:59

Enkelt !!

Mitt i Sverige bör vi mötas "BOLLNÄS BILVÅRD....Jag kommer välja Flex och Menzerna som vapen... 8-)

Det där är faktisk något att spinna vidare på...duka långbord i rekonden... :lol:

Armbrytning på kvällskvisten...rekondare brukar ha starka armar.... :D

Jag skall fixa fram en extremt oxidangripen röd tvåförtio... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Göran Skrek

Men vem dömer, hållbarhet osv.

Det gör ju jag naturligtvis !! :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Bilvårdsgrossisten

Inlägg av Bilvårdsgrossisten » 14 mar 2009 23:06

Göran skrev:Men vem dömer, hållbarhet osv.
Men visst vore det spännande.
Hållbarhet är nästintill en omöjlighet att bedöma, då det är otroligt beroende på hur en bil används och tvättas osv. Men repbortganing. yta osv kan vi väl tillsammans bedöma? Eller för MIG så handlar det ju om vad var unik person tycker! Skulle du Göran tex tycka att ett annat medel och tillvägagångssätt än de vi använder skulle vara mer effektivt och ge ett bättre resultat så ÄR ju det vad du tycker å då är det vad som gäller för DIG! Det enda jag vill är att du och alla andra ska få chansen att jämföra produkterna in action INNAN ni beslutar vad som är "rätt" för er! Tyvärr är det ju så att många beslutar sig utan att ha prövat de påtalat otroliga alternativen. JAG vet vad jag gillar så det behöver jag inte ta reda på men jag vill gärna utmana det föär jag vill inte TRO att det jag använder är bäst.. =)

Och då detta hittills visat sig vara det bästa bilvårdsforumet och då jag sätter stor tillit till din proffesionalitet som person Göran så vore det kul att göra ett test tillsammans.

Sedan hållbarhet är ju nåt som kanske bör delas upp i två delar? Dels finns det ju som sagt de produkterna som döljer och dom avslöjar man ju snabbt med lite avfettning och fönsterputs så där ser vi ju direkt att det inte ger nån hållbarhets. Dessa produkter håller ju bara ett par tvättar.. Sen de som klarar det testet tror jag ärligt talat är spå pass liak i hållbarhet så skillnaden blir oväsentlig. Där kommer andra faktorer in istället. Faktorer som hur bilen sköts och används alltså!

Men att få till ett så BRA och ÄRLIGT och snabbt resultat som möjligt måste väkl vara det som intresserar oss alla eller? =)

Du Göran sitter med ett proffsigt forum, med ett helt perfekt namn och med en seriös inställning vad jag kunnat komma fram till och dessutom hittills oberoende (förutom sponsorerna).

Jag tror att du är helt rätt person och forum för att bli det forum som många säkert saknar. Och det forumet borde då innehålla lika mkt fakta som åsikter. Så att bilvårdare inte står där med den flaska dom började med utan att dom kan använda ditt forum för att söka efter bra produkter och tillvägagångssätt. Istället som det är nu då man inte kan få annat än en aning om vilka produkter som är bra. Nackdelen då kan vara att dessa produkter kan vara mer omtalade pga flitiga forumanvändare, än bra. Bara för att en handfull personer som kanske inte prövat så många produkter skriver mkt om en produkt så innebär det INTE att produkten är bra. Eller att vi som säljer produkterna säger att dom är bra säger inte heller nånting egentligen. Min uppmaning till dig Göran är att du förvaltar det du byggt upp och hjälper användarna att få mer kött på benen om vilka produkter som ÄR bra. Istället för att låta forumet bli en djungel som de övriga forumena där den produkt som har flest "forumaktiva" framstår som bäst!

DET är ett bra forum som både är intressant och lärorikt och har jag uppfattat dig rätt så är det nåt som du skulle vilja att ditt forum var!

Med förhoppningsfulla uppmaningar!// Larry och Bilvårdsgrossisten!

Göran

Inlägg av Göran » 15 mar 2009 09:20

Bilvårdsforumet kommer att ha en testpatrull med 7 olika medlemmar,
de kommer att få ett kit med olika medel att testa hemma + frågeformulär.

Efter 14 dagar sammanställer jag formulären enligt olika parametrar såsom pärling, miljömedvetenhet, förpackning, slutresultat..

Efter det så kommer vi att ha en tråd där "bilvardsforums medlemmar har testat".
Oavsett om du bor i Ystad eller Harads kan ni testa produkterna.
Det är en del av det opartiska.

Vem vill vara med att testa?

Hälsningar Göran

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 15 mar 2009 09:50

Intresserad. Även om 14 dagar såklart är för kort tid för några slutsatser om hållbarhet.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 15 mar 2009 10:59

Även jag som "amatör" är definitivt intresserad, under förutsättning att inget måste göras de närmaste veckorna då jag är på semester.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 mar 2009 11:09

Göran skrev:Bilvårdsforumet kommer att ha en testpatrull med 7 olika medlemmar,
de kommer att få ett kit med olika medel att testa hemma + frågeformulär.

Efter 14 dagar sammanställer jag formulären enligt olika parametrar såsom pärling, miljömedvetenhet, förpackning, slutresultat..

Efter det så kommer vi att ha en tråd där "bilvardsforums medlemmar har testat".
Oavsett om du bor i Ystad eller Harads kan ni testa produkterna.
Det är en del av det opartiska.

Vem vill vara med att testa?

Hälsningar Göran
Vad gäller det för produkter ?
Och hur mycket tid måste man lägga i anspråk?
Min sambo och jag brukar vara ner med våra bilar för tvätt/städ till firman stort sett varje helg...då kan det finnas tid att testa....
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 15 mar 2009 11:12

Vi kan börja med schampon, 5 olika med likadan förpackning.
Och så märker jag proverna 1-5.

Kan ta någon timma att testa.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 15 mar 2009 11:22

Är tanken i så fall att alla 5 schampon skall testas under samma period?
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 mar 2009 11:23

Göran skrev:Vi kan börja med schampon, 5 olika med likadan förpackning.
Och så märker jag proverna 1-5.

Kan ta någon timma att testa.
Perfekt med blindtest !!

Jag ställer upp om det nu inte tar allt för mycket tid i anspråk !
Någon timma låter rimligt !!

Just olika schampon är väldigt intressant... ;)
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 15 mar 2009 23:15

Mycket bra ide :D

Skriv svar