Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Åtgång av medel och trissor etc.

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Åtgång av medel och trissor etc.

Inlägg av Rednales » 29 maj 2011 19:51

Som komplett novis (räknar inte handjagande med Sköldpaddsprodukter som en merit) så är det inte helt enkelt att veta hur mkt som går åt av diverse medel som används vid polering. Känns dumt att behöva köpa mer än vad man behöver.
Har köpt mig en mickemus maskin hos Classe och hade tänkt att i första hand polera den egna bilen (SAAB 9-5 SC -06 mörkblå metallic).
Skall nu således till att beställa clay (blir nog en karossvamp...), trissor, polermedel och ett lämpligt lackskydd. Tvätt och torkprylar är redan inhandlat.
Hur mycket skall man räkna med går åt vid en polering? Bilen är inte helt nergången i lacken men har nog åkt i Statoiltvätten någon gång (f.d tjänstebil). Hade tänkt beställa Menzerna FG, PF och FF/SF.
Sen till rondeller. Hur ofta måste man byta rondell vid en polering? Kör man en hel bil på samma uppsättning eller behöver man tvätta dem under tiden? Hade tänkt mig att köpa ett startpaket a´la IKEA från BBV eller liknande. Behöver man komplettera det med ytterligare lösa trissor av sort med hög åtgång (gula+orange?).
Lackskydd. Är som sagt helt novis och har funderat på Ultima PGP (mest för att det verkar snorenkelt), Fireglaze eller Orange sealer. Ultima har jag lyckats läsa mig till ungefärlig åtgång men hur är det med de andra två?
Gärna om någon kan berätta för och nackdelar med respektive lackskydd.

Kommer säkert på fler frågor snart.

/Rednales
Senast redigerad av 6 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Re: Åtgång av medel och trissor etc.

Inlägg av tonimakaroni » 29 maj 2011 23:00

Angående medel och om du bara har en dubbel a la 350w är Fast gloss helt onödigt. Kör på en flaska 250ml PF samt en flaska 250ml SF, kör man roterande med t.ex. PF eller FG så kommer man få rengöra dom eller byta till en ny under en bil. Brukar egentligen bara städa upp med min dubbel och då går det inte åt lika mycket medel så dom trissorna håller betydligt längre, speciellt trissorna med SF som är väldigt drygt.

Tips på trissor, Gula, orange, optipads samt svarta om du vill lägga skydd med maskin.
Som skydd hade jag kört på Powerlock som 1k skydd eller något fint vax under sommarmånaderna.
Senast redigerad av 6 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 30 maj 2011 19:58

Om jag förstår dig rätt så är maskinen för klen för att användas med FastGloss. Hur mycket medel kan man räkna med går åt för en runda på en bil? 250 ml är ju inte särskilt mycket i mina ögon, men jag har förstått att den inte är några mängder man gör av med (vilket man brukar göra med Turtle och handjagande...).
Powerlock har jag inte läst så mycket om och de enda trådarna som finns här på forumet säger inte mycket om hållbarheten. Många som verkar ha lagt på det förra året så någon borde kunna komma med ett facit på hur det klarat vintern.
Skriver upp i lilla boken tipset om trissor. Som jag förstår så behövs det inte bytas trissor 10 ggr under en polering (kanske om jag skulle gå på min gamle röda 9000 mer vit än röd...).

Kom igen pojkar och flickor, fler erfarenheter? Hur är det med Ultima PGP, Fireglaze vs. Powerlock? Åtgång på dessa medel (Ultima går att läsa sig till).

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 30 maj 2011 20:15

Ca maskin, med optipad o fastgloss funkar kanon, dock overkill i de flesta fall då PF räcker gott.

MVH/
Senast redigerad av 6 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 30 maj 2011 22:57

Kan tänka mig att du borde kunna få ut mellan 3-5 poleringar på en 250ml flaska, har fått ut över tio på en halv 1L med polermedel.

Fireglazen har jag för mig om jag minns rätt att den skall räcka till 6-8 bilar om man doserar den rätt, den är på 355 ml.

Powerlock borde då vara typ 10-15 bilar då den är på 500ml.

Lackskydd lägger man ju super tunt så det går inte åt mycket medel där.
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 31 maj 2011 07:25

Nu blir det svårt att välja... Ingen som kan ge mig en hint om vilket lackskydd jag skall välja. Tony, du förespråkar Powerlock. Vad gör det bättre än dom andra?
Hur är det med hållbarhet på medel i flaska?

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 31 maj 2011 07:59

Generellt ska man nog inte förvänta sig särskilt lång hållbarhet på de flesta lackskydd/vaxer. Några månader kan räknas som bra i verkligheten.
Vill man ha längre ska man nog titta på 2-komponents lackskydd som Zirconite, PPS och R-2000 m fl.

Jag brukar välja lackskydd snarare efter egenskaperna, dvs avrinning, halka och hur lätt att tvätta ytan blir. Och sen som sagt utgå från att på en bil som används dagligen håller det mesta någon månad upp till 6-8 månader i bästa fall.
För även om det håller ett år eller så på tak och huv så tycker jag det är hur det håller på de mer utsatta delarna som dörrarnas nederkant och bakluckan och fronten som avgör. Har skyddet tappat sin effekt där så måste det ju ändå läggas om och då lika gärna på hela bilen när man ändå är i farten.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 31 maj 2011 09:20

Och vad skulle du då rekommendera rkoo...?

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 31 maj 2011 09:30

Som du skrev om trissor kommer det inte gå åt om man inte kör någon riktigt solblekt/oxiderad röd färg t.ex. fast då är ändå det att föredra att köra roterande först för få bort oxiden.

Angående Powerlock så är den grymt lättavtorkat för ett lackskydd, men hållbarheten är som rkoo säger. Powerlocken har även bra avrinning och halka har jag nog inte stött på ett bättre skydd?

La annars Zirconite 2k på en bil för några veckor sedan som kommer följas upp. Om inget annat förmodligen tills nästa år då den ska in igen. Invändigt innanför dörrar och dylikt brukar jag köra Ultimas lackskydd då man slipper eftertorka.

Sen som rkoo säger också så borde du få ut ca 10 bilar på en flaska PF 250ml +- några beroende på hur slitna bilarna är samt stora. SF borde du lätt få ut över 20 bilar.
Senast redigerad av 6 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 31 maj 2011 09:41

La precis en beställning, blev som när man handlar på ICA.... Slog givetvis till på en hel liter av både PF och SF då literpriset blev mkt lägre. Lurad som vanligt. Har polermedel för all framtid, får kanske blodad tand och kör av hela släktens bilar.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 31 maj 2011 10:09

Det blir lätt så!
Vad slog du till på för lackskydd?
Själv gillar jag Ultima för sin enkelhet och att det faktiskt håller i flera månader.
Powerlock har jag inte testat men tror nog det stämmer som tonimakaroni skriver då jag läst samma från många. Dvs lägger man två gånger per år är det nog bra.
Sen brukar jag inte kunna hålla mig från att testa diverse lackskydd, vaxpolishar och snabbvaxer så jag har alltid en blandning av jox på min bil.
Just nu toppat med en rejäl mängd tvättrepor sen nyår så på torsdag ska den snabbpoleras igen...

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 31 maj 2011 18:37

Det blev Powerlock, börjar redan ångra mig lite... Men då får man prova något annat nästa gång.
Fick en mindre trevlig present av sambon idag, en rejält skrapad fälg, en bit däck som hänger samt en spoiler fram som saknar en del plast. Mer att fixa.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 31 maj 2011 22:17

Ouch... :shock:

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 31 maj 2011 22:45

Det var bara en tidsfråga, hon har ingen koll på bilen.
Nya små skavanker hela tiden...

Skriv svar