Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Byta ut bilarna till lite nyare modeller
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Byta ut bilarna till lite nyare modeller
Har under rätt lång tid funderat lite på att uppdatera våra Volvo bilar....Jag har en V70 GL/SE 98 och tanten en 855 GL/SE 94 båda bilarna är extremt fint skick och ombyggda med volvo originaldelar...och jag har alltid kört rullande underhåll så dessa bilar kommer nog dom intresserade att fajtas om....
Nu till dom som jag fastnat för....båda bilarna normalmil....
Min bil....
Volvo V70 2,4T OceanRace 2002
Auto + man, beige skinnkl. intrg tel. m handsfree GPS avtagb. drag. Hellackad i höst på Bilia för 45000. Nya stötd. + fjädrar o stabstag.Skattad o besiktad ua .TOPPSKICK....ägare 60+ han fick bilen sönderrepad av någon galning...därav åtgärd omlack..så den är 100% i lack...och extremt välskött...
Tantens bil....
Volvo V70 2,4T Jubileumsmodell 2002
(kan jämföras med Ocean Race modellen) spoilerljus, el-hissar, elspeglar, antispinn, farthållare, multiratt med knappar för farthållare och stereo, färddator, takvinge...ägare 50+ och extremt välskött...
Har 17" R fälgar på våra äldre volvos och dom skall flyttas över....
Kommer att byta ut strålkastarna till 05- "facelift" på båda....
Det jag är intresserad av är just modell och motoralt....vad tycker ni om just detta, Ni som har dessa modeller....??
Nu till dom som jag fastnat för....båda bilarna normalmil....
Min bil....
Volvo V70 2,4T OceanRace 2002
Auto + man, beige skinnkl. intrg tel. m handsfree GPS avtagb. drag. Hellackad i höst på Bilia för 45000. Nya stötd. + fjädrar o stabstag.Skattad o besiktad ua .TOPPSKICK....ägare 60+ han fick bilen sönderrepad av någon galning...därav åtgärd omlack..så den är 100% i lack...och extremt välskött...
Tantens bil....
Volvo V70 2,4T Jubileumsmodell 2002
(kan jämföras med Ocean Race modellen) spoilerljus, el-hissar, elspeglar, antispinn, farthållare, multiratt med knappar för farthållare och stereo, färddator, takvinge...ägare 50+ och extremt välskött...
Har 17" R fälgar på våra äldre volvos och dom skall flyttas över....
Kommer att byta ut strålkastarna till 05- "facelift" på båda....
Det jag är intresserad av är just modell och motoralt....vad tycker ni om just detta, Ni som har dessa modeller....??
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Re: Byta ut bilarna till lite nyare modeller
Haft vänner som haft OceanRace Volvos , ett par stycken , massor med skumma problem (oftast el problem)
Dom verkar ha teknik som inte riktigt är färdigutvecklad på dessa modeller
Tror deras 2002 hade bla problem med torkaren som slog i tak vingen där bak , + div el - elektronikfel hela tiden
Dom verkar ha teknik som inte riktigt är färdigutvecklad på dessa modeller
Tror deras 2002 hade bla problem med torkaren som slog i tak vingen där bak , + div el - elektronikfel hela tiden
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.
-
nyberg
- Entusiast

kollade lite på en sån fast awd åt frugan,,, vart inget av det dock,, men snackade med grannen som har lite koll på dessa,, och han sa motorn ska vara bra, men kan behöva chip 
men i överlag är dom väl ok,, automat låda på volvo är lite klena..
men i överlag är dom väl ok,, automat låda på volvo är lite klena..
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- JesperNilsson
- Trogen Medlem

kör på en R till dig istället Nisse
Men Ocean Race är så sjuukt fin färg ! är själv sugen på en sån.. ! Tror inte att varken du eller din tant?
kommer att ångra er om ni köper dom bilarna 
Men Ocean Race är så sjuukt fin färg ! är själv sugen på en sån.. ! Tror inte att varken du eller din tant?
Senast redigerad av 1 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Jag kör själv en S60 2.4T -02 och har jobbat med dessa billar mycket, jag känner inte igen att det skulle vara några problem med elektroniken generellt.. Det som trasslar oftare är vissa grejer i framvagnarna, vilket ger oljud. Torkarmotorerna till strålkastarna ger upp, och kondensorn till AC:N sitter väldigt utsatt, vilket gör att dom ofta går sönder i förtid. Defekta handbromsbackar är även det ett vanligt fel.
2,4T har lite mindre turbo än de senare 2.5T så den ger inte så hög toppeffekt vid chippning, men den ger å' andra sidan en mycket trevlig momentkurva med rejält vrid. För chippa det skall man !
/Thomas
2,4T har lite mindre turbo än de senare 2.5T så den ger inte så hög toppeffekt vid chippning, men den ger å' andra sidan en mycket trevlig momentkurva med rejält vrid. För chippa det skall man !
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
danne5
- Entusiast

De kanske har haft en del elfel, men vilken bil har inte det 
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det här kan bli det dummaste man har gjort 00- betyder mer elektronik och man är i händerna på Volvo verkstaden med mjukvara och skit.....Man kan väl inte ens tjuva styrström till reläna för extraljusen utan ny mjukvara....
Mattias på firman köpte en V70XC 00 för några dagar sedan, och den står redan på volvo för byte av hjälpaggregatrem, sträckare, rullar, servopump....remmen gick av och det var rena turen att den inte tog kamremmen med sig (skadad remhjul på servopump)...en dödskyss med kolv och ventiler hade blivit dyrt om hjälpaggremmen hade trasslat in sig i kemremmen.....
Mattias på firman köpte en V70XC 00 för några dagar sedan, och den står redan på volvo för byte av hjälpaggregatrem, sträckare, rullar, servopump....remmen gick av och det var rena turen att den inte tog kamremmen med sig (skadad remhjul på servopump)...en dödskyss med kolv och ventiler hade blivit dyrt om hjälpaggremmen hade trasslat in sig i kemremmen.....
-
MrMerkel
- Medlem
Jag skulle nog rekommendera en subaru outback , fast du vill nog ha en volvo antar jag men subaru har enligt mig mycket högre kvalite och enlig vi bilägare men så har jag subaru såklart . Ett tips bara om du inte gillar det så bara skratta åt det , ha en bra kväll. Sverige moldavien 1-1
Senast redigerad av 1 MrMerkel, redigerad totalt 14 gånger.
-
nyberg
- Entusiast

synd bara subaru låter som plåtburkar inuti och almänt kass kvalitet på paneler,,
ne volvo är nog överlag en bättre bil,,, (och jag är ingen som gillar volvo)
ne volvo är nog överlag en bättre bil,,, (och jag är ingen som gillar volvo)
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.
Multimedia-import.se
- Funkytear
- Medlem
Min uppfattning om dessa bilar är att dom är klena i framvagnen. Jag fick hålla på att byta gnällstag, styrleder, fjäderbenslagringar, spindelleder och hjullager. Hade man gjort det en gång hade det varit okej men det var ett evigt krånglande. Ac´n funkade heller aldrig på min -01á t5.
Nej, det enda som är bra dom där volvosarna är motorn.
Så jag säger: Köp Opel så slipper du bekymmer
Kört i över tre år nu och bara gjort service.
Nej, det enda som är bra dom där volvosarna är motorn.
Så jag säger: Köp Opel så slipper du bekymmer
Senast redigerad av 1 Funkytear, redigerad totalt 14 gånger.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear
http://www.garaget.org/funkytear
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Att köpa något annat än en Volvo vore värre än att inte klippa gräsmattan i tid, när man bor i ett villaområde.....Man måste behålla sin image...Nisse i en japansk bil...
Jag skulle bli hånad resten av livet....Det har ståt VOLVO i pannan på mig sedan födseln...
Opel....Dom skulle lyncha mig...så mycket ont som jag sagt om detta märke.....
Såg f.ö. en fin Amazon från 70 till salu för 70,000kr i mint condition...4st Marshall extraljus, backlampa, lite höjning fram (rallystuk) 5½ plåtfälgar....och en framspoiler från Comfort Racing....2 teddytärningar i backspegeln så är man på G igen....
Nääää jag måste köpa en Volvo....

Jag skulle bli hånad resten av livet....Det har ståt VOLVO i pannan på mig sedan födseln...
Opel....Dom skulle lyncha mig...så mycket ont som jag sagt om detta märke.....
Såg f.ö. en fin Amazon från 70 till salu för 70,000kr i mint condition...4st Marshall extraljus, backlampa, lite höjning fram (rallystuk) 5½ plåtfälgar....och en framspoiler från Comfort Racing....2 teddytärningar i backspegeln så är man på G igen....
Nääää jag måste köpa en Volvo....
Senast redigerad av 2 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Robin-t
- Moderator

- Kontakt:
Funkytear skrev: Så jag säger: Köp Opel så slipper du bekymmerKört i över tre år nu och bara gjort service.
Det kallar jag bil
Senast redigerad av 1 Robin-t, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Tyvärr...jag är en Volvonist..... 
- Funk
- Moderator

Tja man kan ju tycka vilket märke som helst är bäst, men en 10 år gammal bil av vilket märke som helst är just en 10 år gammal bil. Efter den tiden och +10000 mil kan vad som helst hända... Några pluspunkter på Volvo från dessa åren är i alla fall att rostrisken är absolut minimal och det finns delar och kompetens överallt.
De enda riktiga felen på min bil sedan garantin gått ut är ett par bussningar/fjädersäten och kondensorn (vilket kunde svidit rejält i plånboken utan kontakter) , det tycker jag är OK på 10 år och 140000 mil i mestadels stadstrafik. Kollegans V70 från -03 har kostat ett par länkarmsbussningar, thats it...
/Thomas
De enda riktiga felen på min bil sedan garantin gått ut är ett par bussningar/fjädersäten och kondensorn (vilket kunde svidit rejält i plånboken utan kontakter) , det tycker jag är OK på 10 år och 140000 mil i mestadels stadstrafik. Kollegans V70 från -03 har kostat ett par länkarmsbussningar, thats it...
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Abyss
- Moderator

Nej jag tycker allt att du skall vara lite "wild and crazy" och gå lite utanför ditt trygghets zon... våga göra nått nytt... köp en Saab!!
Och jag vet att carina gåller helt med mig på denna punkten...
... men jag skall erkänna att den färgen på Ocean Race bilarna är riktigt snygg!
Och jag vet att carina gåller helt med mig på denna punkten...
... men jag skall erkänna att den färgen på Ocean Race bilarna är riktigt snygg!
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you
- carina
- Moderator

- Kontakt:
men jag skall erkänna att den färgen på Ocean Race bilarna är riktigt snygg!![]()
Och jag vet att carina gåller helt med mig på denna punkten...![]()
Japp.... läcker färg.... på en Volvo...
Abyss...vi kan träta detta i evigheter.... du gillar Sabb..jag gillar Volvo.... som Nisse
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

Abyss skrev:Nej jag tycker allt att du skall vara lite "wild and crazy" och gå lite utanför ditt trygghets zon... våga göra nått nytt... köp en Saab!!![]()
Och jag vet att carina gåller helt med mig på denna punkten...![]()
Det jag vet om Volvo och motorer är att köper man "minsta" motorn så gör man bort sej totalt, 140 hästarna måste ju vara dom slöaste motorerna på marknaden känns det som, hade en hyrbil en gång en 2006 V70 140hk och det var nog det värsta jag varit med om
Hoppas Volvo lär sej att det slöare alternativet måste ju också ha lite "knuff" i sej för annars blir det ju snudd på trafikfarligt hahahah
Men som sagt Ocean race bilarna har ju riktigt snygg färg och dom med silverfärgade rails och lister är ju ännu snyggare
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
linblekinge
- Trogen Medlem

En intressant tråd hos Vi Bilägares forum , som handlar om ..
Bästa ,nya eller nästan nya bilen utan fel!
http://www.vibilagare.se/node/basta-nya ... -fel-31137
Bilmekanikern Hanzzons inlägg är intressanta ,han talar om va han tycker om nya bilar och om deras kvalitet..
Bästa ,nya eller nästan nya bilen utan fel!
http://www.vibilagare.se/node/basta-nya ... -fel-31137
Bilmekanikern Hanzzons inlägg är intressanta ,han talar om va han tycker om nya bilar och om deras kvalitet..
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det hänger mycket på just skötsel....och även tur....900 serien 1998 " den sista riktiga Volvon" som många säger....där finns en gräns....men jag tycker även det finns en gräns 00- man började mer och mer på att slimma kostnader....Man man stoppa i andra grejer än Bosch...jodå det finns....faktum är att både vår 855a och V70 var MYCKET dyrare att tillverka än en sprillans ny V70 idag.....Funk skrev:Tja man kan ju tycka vilket märke som helst är bäst, men en 10 år gammal bil av vilket märke som helst är just en 10 år gammal bil. Efter den tiden och +10000 mil kan vad som helst hända... Några pluspunkter på Volvo från dessa åren är i alla fall att rostrisken är absolut minimal och det finns delar och kompetens överallt.
/Thomas
Men hur jag än vänder på detta så känns våra äldre Volvos mer som minnesmärken från en svunnen tid....Man vill ha lite nyare stuk helt enkelt.....Och dom här bygger jag snabbt om så dom ser ut som 2007.....
-
jaxpo
- Medlem
Tjena Nisse,
Tycker inte det är så mycket att fundera över, beroende på vad vill lägga dig i pris så kanske gå upp några årsmodeller.. Uppgradera tanten med "din" v70-98, sälj av 855:an och köp en nyare v70 till dig själv.. efter ett tag kommer du inse att du gjorde helt rätt och uppgradera tanten ytterliggare med en V70
//Johan
Tycker inte det är så mycket att fundera över, beroende på vad vill lägga dig i pris så kanske gå upp några årsmodeller.. Uppgradera tanten med "din" v70-98, sälj av 855:an och köp en nyare v70 till dig själv.. efter ett tag kommer du inse att du gjorde helt rätt och uppgradera tanten ytterliggare med en V70
//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.