Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad ska man tro om det här

Skriv svar
Pierre
Ny Medlem

Vad ska man tro om det här

Inlägg av Pierre » 13 aug 2011 11:08

Någon som har erfarenhet av detta?
Är det så enkelt, det var ju inte dyrt
i alla fall.

Hoppsan :oops: glömde länken.
http://www.bestchip.se/index.php?menuid=7
Senast redigerad av 2 Pierre, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Vad ska man tro om det här

Inlägg av Göran » 13 aug 2011 11:09

Av vadå?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 13 aug 2011 11:20

Om det bara är själva boxen man beställer och installerar så är det så enkelt.
Finns olika typer, antingen omprogrammering av ditt befintliga chip i bilen eller att du kopplar på en box som innehåller ett annat chip. Det förstnämnda kan du inte göra själv utan måste lämna in bilen. Alt. nummer 2 kan du göra själv och du kan också ta bort boxen om du ska sälja den exempelvis. Finns massor av firmor, främst i Tyskland som levererar boxar billigt. Har sett boxar från 129 Euro som ska funka bra enligt uppgift.

Det man ska tänka på är att mer utnyttjad effekt sliter mer på motor, koppling, och låda...bland annat.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 13 aug 2011 11:53

Fullständigt värdelöst om du frågar mig som trots allt jobbar i bilindustrin... det är inget annat än fulboxar som ställer upp trycket, med allt vad det innebär i form av trasiga pumpar och dylikt. Till skillnad från en bra omprogrammering/chippning som har momentbegränsning på låga växlar och i växlingsögonblicket så har du fullt mos hela tiden, vilket sliter enormt på kraftöverföring.

Vad det gäller deras chiptrim till bensinbilar så har dom väl bara köpt ett gäng koder och en programmerare utan att egentligen veta vad dom sysslar med på specifika bilar..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierre
Ny Medlem

Inlägg av Pierre » 13 aug 2011 12:11

:jeps Klockrena svar!
Misstänkte att det lutade åt det hållet.
Senast redigerad av 1 Pierre, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 aug 2011 15:46

Jag vet att alla boxar (Diesel) inte bara ställer på trycket på commonrailen, dom ställer även på turbotrycket dvs du får inte alls det slitage på pumpen som Funk säger i tråden. MEN givetvis så slits ju grejjerna lite mera pga ökade effekten som trimmet ger. Vissa bilmodeller är byggda för mera effekt dvs grövre material i drivlina,växellåda m.m.

Det finns flertalet boxar som har denna finess med både dieseltrycket/Commonrailen samt turbon, dom boxarna går betydligt mycke bättre och är mera skonsamma än dom som enbart ställer trycket på dieslet.

Sedan är det ju som Wax säger att man kan programmera om styrprommen i styr hjärtat för bättre vrid,tändning och bränsletryck och tider..

Denna box ställer både på commonrailen samt turbotrycket:
http://www.dieselkraft.se/Produkt/BMW/Bmw+530d/2778/

Denna ställer enbart på Commonrailen dvs trycket på dieseln:
http://www.kcr.se/render_page.asp?pageid=2

Jag vet flertalet personer som kör med box och inte någon har haft några problem alls, även jag har dieselkrafts box i min bil och den går som en klocka..

Så det är nog delade åsikter om detta med trimboxar i dieselbilar alt bensinbilar.
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 13 aug 2011 16:27

Kan ju säga att jag har haft KCR-boxar i mina tre senaste bilar under totalt minst 25000mil och har bara haft ett problem som jag TROR kan härledas till denna typ av trimning.

Det var min senaste Saab som jag spärrade på högsta vxl på automaten och lät vridmomentet jobba och då även med en stor husvagn efter. Den automaten började slira efter ett tag men det kan ha varit ett fel redan från början då jag tror att jag kände lite i början när jag köpt bilen.
Borde kanske ha räknat ut det själv då motorn varvade 1400 rpm vid 100 km/h och spärrad så den inte kunde växla... :oops: vridet blev för stort..

Första bilen körde jag ca 15000 mil med och var nöjd hela tiden (förutom att man vänjer sig otroligt fort vid mera hk/vrid 8-) )

Andra körde jag 8000 mil med och nu Mb:n har jag kört ca 2000 mil med. Alla bilarna blev snålare på dom dyra diesel dropparna. Mest har jag "tjänat" på MB:n där förbrukningen sjunkit ca 12%.

Men jag är mer medveten nu om att det sliter på överföringar, tänker extra mycket på automater...
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 13 aug 2011 17:37

Det är rätt Crille så tillvida att en del nyare boxar även ställer upp laddtrycket, men...

För det första är det väl knappast dem du hittar för ett par tusenlappar på Blocket, för det andra så är det fortfarande bara en ren manipulation av tryckgivare som inte tar hänsyn till någon feedback till ECU utan bara lurar densamma att skjuta på högre tryck. I dessa boxars fall så är det då iofs både pump och laddtryck, dom ändrar inte på insprutningens timing/faser vilket är avgörande för att behålla alla parametrar som är relevanta för hållbarhet, avgasvärden och partikelfiltrets regenerering.

Vidare är det sant att det finns bilar som har breda marginaler på kraftöverföringssidan, men det är minst lika vanligt med vridmomentspärrar på originalgrejorna på låga växlar och vid automatens växlingspunkter på grund av det höga vridet redan på originaldieslarna. Bilindustrin idag bygger in allt mindre marginaler precis som alla andra branscher, fast en del gyllene undantag finns ju fortfarande...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 13 aug 2011 20:41

en riktigt mappning ska man göra,, visst det kostar lite mer men ska man ha bilen längre och att det så hålla så är det värt det..

på gamla dieslar ställde man upp soppan och trycket därefter men nya med data till allt skulle itne jag gjort det i alla fall
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 13 aug 2011 21:18

Ja låt höra nu....Vad skall jag göra med min Volvo V70 2,4T 2002....ca: 200hk idag....vad är lämpligast att köpa :
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 13 aug 2011 22:38

Tycker du redan att den är seg Nisse?
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 13 aug 2011 22:54

Nisse skrev:Ja låt höra nu....Vad skall jag göra med min Volvo V70 2,4T 2002....ca: 200hk idag....vad är lämpligast att köpa :?:
Hmmm... en skrotpress?? Och sedan köpa en Saab?? :lol:

Skämt och sido, står det inte nått på Volvoforumet? SAM, BSR, PPC?
Senast redigerad av 1 Abyss, redigerad totalt 14 gånger.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 aug 2011 22:59

Nisse skrev:Ja låt höra nu....Vad skall jag göra med min Volvo V70 2,4T 2002....ca: 200hk idag....vad är lämpligast att köpa :?:

Nisse..

Är det en bensinare skulle jag köpa ricas box som sparar orginal mappen och så får du en trim mapp till samma handdosa.. Jag körde en Volvo S80 2.4l Turbo och hade ricas trim jag kan säga dig den gick av bara *.,*,*./ herre vad den gick med deras mapp....
http://www.ricaab.se/ klart värt pengarna...

Har även haft en S60 2.5T som hade annat trim (Om flashad med trim mapp) och det var abslut inget jämfört med ricas mapp...

Så RICA varje dag utan tvekan... Ett av Världens största trim företag!...
http://www.rica.nl/
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 14 aug 2011 10:29

nisse grannen köpte från TME v70 t5 awd men den går inte alls med mappningen överladdar,, han har försökt få tag på dom hela sommaren men inte kunnat nå dom,, får se om det går lösa för han.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
JesperNilsson
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av JesperNilsson » 16 aug 2011 11:13

Turbocenter i Stockholm har jag hört mycket gott om ! :)

Jag skulle nog åka till trimfirman och lämna in bilen så dom får gå igenom och testa , istället för att beställa hem en box :)
Senast redigerad av 1 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 aug 2011 14:19

Nisse skrev:Ja låt höra nu....Vad skall jag göra med min Volvo V70 2,4T 2002....ca: 200hk idag....vad är lämpligast att köpa :

Du kan nog välja att trycka i mjukvara från de flesta i den, det har inte kommit några större uppdateringar till 2.4T motorn på länge så i stort sett alla trimfirmor har passande mjukvara. Turbon sätter gränsen vid ca. 240-250hk på den motorn så det som skiljer mellan leverantörerna är mest hur/var dom lagt momentkurvan. Mjukvara, filter och ett hyggligt avgassystem så har du 250 stabila hästar med helt annan karaktär än original. Skall du ha mer så är det större ingrepp som gäller.. och som sagt på den motorn är det turbon som sätter gränser så egentligen gör inte avgas/kat så mycket för effekten, utan det är mer för att få lägre avgas/turbotemp.
Kopplingen på manuella bilar är på gränsen till att klara vridet så räkna med att du inte får fullt ladd/vrid på 1:an och 2:an, och ungefär samma sak om du har automat.

Jag brukar alltid rekomendera TME - Autotech - BSR - Rica, men till en så gammal utprovad standardbil så kan man nästan köpa mjukvara för 995:- på blocket...

/Thomas

EDIT: Fixat ett av mig felaktigt gjort inlägg

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 aug 2011 20:39

JesperNilsson skrev:Turbocenter i Stockholm har jag hört mycket gott om ! :)

Jag skulle nog åka till trimfirman och lämna in bilen så dom får gå igenom och testa , istället för att beställa hem en box :)
...och jag har hört tvärtom, men så är det kanske med de flesta trimfirmorna!!?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
JesperNilsson
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av JesperNilsson » 17 aug 2011 00:06

Jasså , ja dom flesta är nog bra.. Har hört massor av olika åsikter om TM Racing också så :)

Skriv svar