Först nästan dränkte jag bilen i kallavfettning och sen alkalisk avfettning samt spruta av med riktigt kraftfull högtryck som var i den enrums gds-hall jag befann mig i. Gjorde bedömningen att clay inte behövdes.
Sen fyllde jag hinken 3/4 med vatten, slog i lite mer än hälften av schampot i tuben och fyllde upp resten.
Synpunkter, positiva:
- Mycket skum.
- Doftade angenämt.
- Tycker nog att schampot rengjorde aningen bättre än Trutest Vaxschampo som är det jag använt på sistone. Ganska svårbedömt dock eftersom jag använde friskt med avfettningar inför denna tvätt.
- Extremt lubricerande. Nästan så man tappade svampen hela tiden för den blev så hal av skummet.
Synpunkter, negativa:
- Tvättade sen hela bilen utan att spola något förrän jag tvättat hela bilen, som jag brukar göra. Spolade av med först högtryck och sen med öppen slang. Och då märkte jag att avrinningen var totalt obefintlig. Vattnet blev kvar över hela lacken i en heltäckande yta som inte rann av nästan alls. Har hittills aldrig sett sådan frånvaro av avrinning på min bil oavsett omständigheter.
Önskade för första gången att jag haft en skrapa vilket jag inte brukar behöva... Fick plocka fram mitt sämskskinn för nödfall och torka bort det värsta innan jag tog fram våfflan.
- När våfflan får jobba med resten av det myckna vattnet så märker jag dessutom att lacken känns en aning nästan klibbig. Som om jag inte hade spolat av ordentligt vilket jag ju gjorde. "Klibbet" försvann relativt lätt när jag torkade men det var ändå oväntat och kändes inte helt bra.
Kanske man bör spola av bilen efter varje panel man tvättat för att undvika detta?
Är det någon annan som upplevt samma effekt eller har en idé om vad det kan ha berott på?
Ska pröva nästa tvätt också med resterande schampo och se vad som händer när bilen är lite bättre lackskyddad än vid denna tvätt.
Tvätten inkl tork tog ganska exakt en timme.
Sen när jag ändå var igång och hade över en timme kvar på hallhyran så plockade jag fram dubbeltrissan och körde ett varv med CTI polish & sealant som polerades ganska ordentligt med mjuka trissor innan det torkades av. Så schampots effekt på glansen kommer jag tyvärr inte kunna bedöma i dagsljus och avrinningen borde funka igen ett tag framöver.
Kan för övrigt tillägga att jag just nu är en smula deprimerad då jag fann ca 173 (eller åtminstone minst 30-talet) nya rejäla stenskott efter de senaste veckornas grusiga motorvägar, en ny rejäl buckla pga bältet ikläm när dörren stängs av passagerare och ett antal skrap- och tryckmärken efter andras dörrar igen...
Bara att inse att en bruksbil med 4 år och 9700 mil på nacken inte ser ny ut oavsett polerande...
Total tid i hallen var 2,5 timmar.