Har velat testa deras schampon en längre tid men inte kommit till skott
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bästa bilschampo Ni provat ?
- Tantrum
- Administratör

Re: Bästa bilschampo Ni provat ?
Är det den som är lila/rosa i 1,8 liters flaska?
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Executive
- Medlem
Japp, det stämmer! Fast den ser mer blå/lila ut i verkligheten! Kostar 219kr på Micro.Tantrum skrev:Är det den som är lila/rosa i 1,8 liters flaska?
Passade på att köpa en "murbrukshink" (17l) också. Så man kan slösa riktigt med vatten/shampo på bilen!
Nu luktar hela bilen och tvättplatsen typ blåbär!
Senast redigerad av 6 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
Idag tvättade jag bilen för andra gången med Meguiars nxt car wash. Är så grymt imponerad. BIlen är iofsig Ditecbahandlad (förra året i september) men det blir en otrolig glans! Vattnet rinner av grymt bra. På sidorna behöver man knappt toka alls. Är bara några droppar vatten kvar. På tak och huv är det givetvis vatten, men det krävs inte många tag med våffeduken för att det ska försvinna! 
Tvättade ute i strålande solsken, är väl egentligen inte det bästa. Men konstigt nog så blev det inte en enda kalkfläck! Har nog mycket att tacka shampot för det!
Tvättade ute i strålande solsken, är väl egentligen inte det bästa. Men konstigt nog så blev det inte en enda kalkfläck! Har nog mycket att tacka shampot för det!
- rkoo
- Trogen Medlem

Då verkar det ju mest bara vara priset som är en nackdel med Meguiars schampo? Eller är det något du inte gillar med det?
Själv har jag en flaska Sangeo vaxschampo som väntar på att invigas och jämföras mot Trutest vaxschampo som jag fortfarande har gott om.
Sen jag behandlade bilen med CTI i påskas så rinner allt smuts av bara jag spolar den med vatten så bilen vill liksom inte riktigt bli smutsig i detta väder. Dröjer nog tills iaf första regnet innan den behöver svampas.
Själv har jag en flaska Sangeo vaxschampo som väntar på att invigas och jämföras mot Trutest vaxschampo som jag fortfarande har gott om.
Sen jag behandlade bilen med CTI i påskas så rinner allt smuts av bara jag spolar den med vatten så bilen vill liksom inte riktigt bli smutsig i detta väder. Dröjer nog tills iaf första regnet innan den behöver svampas.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
Fast så farligt dyrt är det inte. 1,8l för 219kr. Det är grymt koncentrerat. Som 'slajm'!rkoo skrev:Då verkar det ju mest bara vara priset som är en nackdel med Meguiars schampo? Eller är det något du inte gillar med det?
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det priset tycker jag är helt okej...men man bör ju inte överdosera...men det verkar vara drygt !!Executive skrev:Fast så farligt dyrt är det inte. 1,8l för 219kr. Det är grymt koncentrerat. Som 'slajm'!rkoo skrev:Då verkar det ju mest bara vara priset som är en nackdel med Meguiars schampo? Eller är det något du inte gillar med det?
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Grovt räknat kostar det ju dubbelt mot de flesta schampon om det doseras lika? Är det dubbelt så "bra"?
-
Executive
- Medlem
Jag vet inte om det är dubbelt så bra. Men det är det bästa jag har provat och bilarna är värda det bästa!rkoo skrev:Grovt räknat kostar det ju dubbelt mot de flesta schampon om det doseras lika? Är det dubbelt så "bra"?
Jag räknar inte kronor och ören utan jag väljer det som jag gillar. Oftast är det Meguiars produkter och dom är dyrare. Fast t.ex fälgrengöring så är Essex helt överlägsen dom andra jag har provat!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ett väldigt vanligt schampo som säljes på många ställen är SONAX glansschampo 500 ml 59kr
Räknar man om detta till 1,8L så blir detta runt 200kr...

Sedan finns det ju Car Collections schampo med karnubavax...2st 1000ml flaskor för 30kr....säljes på stormarknader....

Räknar man om detta till 1,8L så blir detta runt 200kr...
Sedan finns det ju Car Collections schampo med karnubavax...2st 1000ml flaskor för 30kr....säljes på stormarknader....

Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Jag säger inte att det inte går att köpa andra schampon för lika dyra pengar men själv brukar jag hitta t ex Sonax glansschampo för 59-69kr/liter i butik. 39-49 för 0,5.
Sanego vs kostar 59/l... Strovels kostade 59/l... Osv.
Jag lägger själv de pengarna det kostar för att få rätt medel men jag tycker nog 120 kr/l är dyrt för schampo. Säger inte heller att det inte är så bra eller bättre än andra. Men att kalla det prisvärt har jag nog svårt för...
Sanego vs kostar 59/l... Strovels kostade 59/l... Osv.
Jag lägger själv de pengarna det kostar för att få rätt medel men jag tycker nog 120 kr/l är dyrt för schampo. Säger inte heller att det inte är så bra eller bättre än andra. Men att kalla det prisvärt har jag nog svårt för...
- Funk
- Moderator

Priset är en del, Sanego som en del gillar kostar ca. 59kr litern som sagt... skall doseras med 2-5% i vattnet enligt etiketten, vilket ger ett pris på ca. 18kr/tvätt (10l vatten 3%/3dl schampo)
kan det stämma ?
Cherry Foam kostar 99kr/l och blandas ca 0,3% vilket ger ett pris på 3kr/ per tvätt. Kan köpas i 3,8 litersdunk vilket ger 65kr/l eller 2kr/tvätt
Smartabs glansschampo (64kr/l) kostar under samma förutsättningar ca. 1,30/kr tvätt (10l vatten 0,2%/2cl schampo).
Tvättar man som jag varje vecka två egna bilar 1 gång i veckan så skulle det betyda en skillnad på över 1700:-/år mellan det dyraste och det billigaste av dessa tre. Det finns dom som byter försäkringsbolag för betydligt mindre än så....
Hur blandas Meguiars och Sonax ?, och vad kan kostnaden per tvätt bil med dem.
/Thomas
/Thomas
Cherry Foam kostar 99kr/l och blandas ca 0,3% vilket ger ett pris på 3kr/ per tvätt. Kan köpas i 3,8 litersdunk vilket ger 65kr/l eller 2kr/tvätt
Smartabs glansschampo (64kr/l) kostar under samma förutsättningar ca. 1,30/kr tvätt (10l vatten 0,2%/2cl schampo).
Tvättar man som jag varje vecka två egna bilar 1 gång i veckan så skulle det betyda en skillnad på över 1700:-/år mellan det dyraste och det billigaste av dessa tre. Det finns dom som byter försäkringsbolag för betydligt mindre än så....
Hur blandas Meguiars och Sonax ?, och vad kan kostnaden per tvätt bil med dem.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- rkoo
- Trogen Medlem

Kul att räkna lite ibland, eller hur?
Ang Sanego så har jag också reagerat på doseringen på etiketten men enligt de som testat det så räcker det utmärkt med "normal" dos, typ halv dl till 10 liter vatten.
Återstår att se när jag testar själv inom kort.
Vi får se vad Hasse kommer fram till i sin testtråd också, han kör ju hårt på 40 ml oavsett.
Ang Sanego så har jag också reagerat på doseringen på etiketten men enligt de som testat det så räcker det utmärkt med "normal" dos, typ halv dl till 10 liter vatten.
Återstår att se när jag testar själv inom kort.
Vi får se vad Hasse kommer fram till i sin testtråd också, han kör ju hårt på 40 ml oavsett.
- Funk
- Moderator

Ja, tänk vad kul man kan ha med kalkylatorn...
Det var en liten poäng som du nämner, och jag missat, är att testerna genomförs med samma mängd schampo trots att tillverkarna rekommenderar olika, det blir ju lite fel IMO..
Det kan ju iofs vara kul, men det slår lite fel. T.ex Cherry Foam eller PoorBoys schampon ger så mycket lödder och "halka" om man kör en halv deciliter i en spann att det blir som ett såpbubbelparty på Ibiza...
/Thomas
Det var en liten poäng som du nämner, och jag missat, är att testerna genomförs med samma mängd schampo trots att tillverkarna rekommenderar olika, det blir ju lite fel IMO..
Det kan ju iofs vara kul, men det slår lite fel. T.ex Cherry Foam eller PoorBoys schampon ger så mycket lödder och "halka" om man kör en halv deciliter i en spann att det blir som ett såpbubbelparty på Ibiza...
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Executive
- Medlem
Jag mäter inte så noga, utan bara häller i en "skvätt"
. Hellre lite för mycket än för lite...
Har för mig att det står 3 centiliter shampo på 10 liter vatten i instruktionerna.
Kan förresten säga att bilen var totalt nersketen när jag kom ut i morse!
Dessa jäkla fåglar som alltid skiter ner bilarna när dom är rentvättade!
Körde till en "polettvätt" och spolade av bilen med steg 1 som är varmt vatten o shampo och sedan steg 5 som är kalkfritt vatten. Efter typ 2 min körning där ifrån var det inte en enda vattendroppe kvar på bilen! 
Har för mig att det står 3 centiliter shampo på 10 liter vatten i instruktionerna.
Kan förresten säga att bilen var totalt nersketen när jag kom ut i morse!
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Extreme.....
För att minska/slippa denna jäkla måsskiten på bilarna kan jag tipsa om att sätta en påse på taket som fladdrar.... en gubbe länge ner på gatan gör det och han har inte en måsskit på sin bil, medans bilarna brevid är totalt "sönderpepprade"
Ska tesata detta med..efter nästa tvätt..
Kan vara värt att prova.... hans påse är gul, men tror inte färgen är avgörande
Sen om du har massa katter i området kan det ha en bidragande effekt med....tyvärr..... måsarna "skjuter" efter katterna.....
För att minska/slippa denna jäkla måsskiten på bilarna kan jag tipsa om att sätta en påse på taket som fladdrar.... en gubbe länge ner på gatan gör det och han har inte en måsskit på sin bil, medans bilarna brevid är totalt "sönderpepprade"
Ska tesata detta med..efter nästa tvätt..
Kan vara värt att prova.... hans påse är gul, men tror inte färgen är avgörande
Sen om du har massa katter i området kan det ha en bidragande effekt med....tyvärr..... måsarna "skjuter" efter katterna.....
Senast redigerad av 6 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
ToBBiLoBBi
- Ny Medlem
har provat sanegos vaxschampo nu ett tag och är mycket nöjd med resultatet!
har ett litet tips till er som vill få det att skumma lite mera.
använd en liten skvätt av ett annat schampo som ni vet löddrar. Så gör då jag iaf och det fungerar klockrent
men tyvärr så funkade det inte då man blandade i cherry foamen.
har ett litet tips till er som vill få det att skumma lite mera.
använd en liten skvätt av ett annat schampo som ni vet löddrar. Så gör då jag iaf och det fungerar klockrent
men tyvärr så funkade det inte då man blandade i cherry foamen.
Senast redigerad av 6 ToBBiLoBBi, redigerad totalt 14 gång.
-
cdresor
- Ny Medlem
Varsnagerst köper man Cherry Foam?
Ursäkta en novis, som dessutom postar sitt första inlägg:
Har precis köpt en ny bil, och påbörjar mina stapplande steg mot bra bilvård (tidigare har i stort sett endast automattvättar använts). Använde precis ett Turtle Vax schampoo som var ok men inte någon hallelujaupplevelse precis. Tänkte därför prova Cherry Foam och undrar helt enkelt:
Var köper jag det
Jag har sökt på Allbrite och "cherry foam" men hittar inte någon återförsäljare. Bor i Stockholmsområdet och somrarna i Sundsvall / Härnösand.
Tack på förhand!
Har precis köpt en ny bil, och påbörjar mina stapplande steg mot bra bilvård (tidigare har i stort sett endast automattvättar använts). Använde precis ett Turtle Vax schampoo som var ok men inte någon hallelujaupplevelse precis. Tänkte därför prova Cherry Foam och undrar helt enkelt:
Var köper jag det
Jag har sökt på Allbrite och "cherry foam" men hittar inte någon återförsäljare. Bor i Stockholmsområdet och somrarna i Sundsvall / Härnösand.
Tack på förhand!
Senast redigerad av 6 cdresor, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Varför inte handla i en webshop.
Tex. http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... t&catId=19
Eller http://shop.bollnasbilvard.se/
Vet inte ifall BBV har Cherry foam
/Jiiins
PS. Välkommen till forumet
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
cdresor
- Ny Medlem
Tack för perfekt svar! Nu har jag beställt både Cherry Foam och Platinumvax på prorecond
Trevlig sommar!
Trevlig sommar!
Jiiins skrev:Varför inte handla i en webshop.
/Jiiins
Senast redigerad av 6 cdresor, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

[quote="cdresor"]Tack för perfekt svar! Nu har jag beställt både Cherry Foam och Platinumvax på prorecond
Trevlig sommar!
[quote="Jiiins"]Varför inte handla i en webshop.
/Jiiins
Det blir
Trevlig sommar på dej själv och lycka till med grejerna
/Jiiins
Trevlig sommar!
[quote="Jiiins"]Varför inte handla i en webshop.
/Jiiins
Det blir
Trevlig sommar på dej själv och lycka till med grejerna
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "