Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Använding av avfettning..

Diskutera bilvårdsprodukter här
ante89
Medlem
Kontakt:

Använding av avfettning..

Inlägg av ante89 » 04 jul 2012 16:01

Halloj!

Har beställt lite avfettning m.m. Trutest Extra Avfettning Plus, HD grön och Ultima Paint Guard plus..

Om jag fattat rätt så, Truetest inte över listerna till fönsterna? Hur är det att använda det på tex motorhuven? eller det räcker oftast med HD grön?
Sen HD grön över hela bilen? (köpte även en loam lancer) Hur bör jag blanda HD grön eftersom det är första avfettningen? eller ska ja köra den koncentrerad?

Har aldrig använt mig av avfettning innan så är väl på tiden.. :shock: Har en volvo xc70 så där är ju en del plast, hur försiktig bör jag vara med Truetest där? och med HD grön sen? Hur länge bör jag låta medlena sitta kvar innan jag sköljer av?

Här är en bild på bilen..
Bild

Tacksam för alla tips och råd! :D
Senast redigerad av 4 ante89, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Använding av avfettning..

Inlägg av Manor » 04 jul 2012 16:24

Avfettning fungerar bra på motorhuven, och brukar behövas på vintern åtminstone.
Att man inte ska köra över fönsterlisterna är att man riskerar att få in avfettning i dörrarna och som då i värsta fall kan lösa upp dess rostskydd.

Var även lite försiktig med HD-grön på dina plastdetaljer. Jag gick på med en lite stark blandning och fick fula rinningar på plastskärmarna:
Bild
...detta har jag aldrig tidigare noterat, men har gjort mig lite skeptisk att gå på med alkalisk avfettning i onödan och speciellt på plastdetaljer.

Du ska inte låta något medel torka in på lacken (inte ens schampo)...några minuter (typ 5) fungerar nog om du står inomhus. Inget medel ska användas i solljus, utom de lackskydd/vaxer som anger att det fungerar.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

ante89
Medlem
Kontakt:

Inlägg av ante89 » 04 jul 2012 16:54

Okej! tack så mycket!

Tänkte ju köra hd grön i foam lancern och då skumma över hela bilen.. Bör ja späda den då tycker du?

Tvättar du bort rinningarna eller? Skulle listerna bli allt för tråkiga får ja dra över med ett nytt lager Conept vista..

Okej, får se om man kan låna ett garage eller så, eller hoppas på en fin men molnig dag! :D
Volvo XC70 2,5T AWD -05

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 04 jul 2012 18:40

ante89 skrev:Okej! tack så mycket!

Tänkte ju köra hd grön i foam lancern och då skumma över hela bilen.. Bör ja späda den då tycker du?
Då späds den väl automatiskt i foam lancern antar jag. Du får prova dig fram lite :).
ante89 skrev: Tvättar du bort rinningarna eller? Skulle listerna bli allt för tråkiga får ja dra över med ett nytt lager Conept vista..
Jag misstänker att det var just Concept Vista och/eller Ultima Tire & Trim som rann bort från skärmarna, då dessa hade behandlats relativt nyligen. Det blev till att dra på et nytt lager på skärmarna så var de så gott som ok igen...ingen större skada skedd men en tankeväckare att alkaliska medel inte är helt "ofarliga".
ante89 skrev: Okej, får se om man kan låna ett garage eller så, eller hoppas på en fin men molnig dag! :D
Du behöver absolut inte stå i ett garage, men medlen torkar definitivt snabbare på lacken om bilen står ute i "friska luften". En skuggad plats rekommenderas absolut då sol och bilvård inte är en bra mix...

Efter din rejäla tvätt så är rekommendationen att gå över bilen med lera/clay. Om du aldrig har gjort detta förr så kommer du att bli förvånad vad mycket skit som finns kvar i lacken. Målet är att lacken är så ren som det bara går innan du börjar med poleringen.

Lycka till.
mvh Manor

ante89
Medlem
Kontakt:

Inlägg av ante89 » 05 jul 2012 12:07

Tack för dina svar Manor! =)

Nej har aldrig använt lera/clay, vet faktiskt inte äns vad det är, men kan ju gissa! Hur funkar det?

Blir ingen polering än.. iaf inte med maskin. Kommer nog med tiden när man vågar sig på det.. blir "bara" att dra över den med ultima paint guard plus.
Volvo XC70 2,5T AWD -05

wallnermike
Medlem

Sv: Använding av avfettning..

Inlägg av wallnermike » 05 jul 2012 14:29

Om du inte ska polera så ska du inte använda lera, då dom flesta leror lämnar små repor efter sig.
/mike

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Sv: Använding av avfettning..

Inlägg av Manor » 05 jul 2012 14:43

wallnermike skrev:Om du inte ska polera så ska du inte använda lera, då dom flesta leror lämnar små repor efter sig.
/mike

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Helt korrekt :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 05 jul 2012 14:45

ante89 skrev:Tack för dina svar Manor! =)

Nej har aldrig använt lera/clay, vet faktiskt inte äns vad det är, men kan ju gissa! Hur funkar det?

Blir ingen polering än.. iaf inte med maskin. Kommer nog med tiden när man vågar sig på det.. blir "bara" att dra över den med ultima paint guard plus.
Det kan vara bra att köra med Ultima Paint Prep+ innan...även om du bara kör för hand.
mvh Manor

Skriv svar