Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Varför högtryckstvätt?
- GreenTurtle
- Medlem
Varför högtryckstvätt?
Vad är för/nackdelarna med att använda sig av en högtryckstvätt? På vintern kan jag förstå, men på sommaren?
Försöker bara hitta skäl till varför man INTE behöver en högtryckstvätt när man står hemma på garageinfarten och tvättar bilen på sommaren.
Försöker bara hitta skäl till varför man INTE behöver en högtryckstvätt när man står hemma på garageinfarten och tvättar bilen på sommaren.
Senast redigerad av 4 GreenTurtle, redigerad totalt 14 gång.
- TheBree
- Medlem
- Kontakt:
Re: Varför högtryckstvätt?
Jag kan inte se några nackdelar med att använda högtryckstvätt. Använder alltid den när jag tvättar bilen, sommar som vinter.
Visst, man får ju tänka lite när man är tex runt lister och sprutar att man inte går på för hårt.
Annars jämför jag det med vanlig tandborste och el tandborste. Då blir det betydligt mycket renare med El än med vanlig. Samma sak med hogtrycken tycker jag.
Visst, man får ju tänka lite när man är tex runt lister och sprutar att man inte går på för hårt.
Annars jämför jag det med vanlig tandborste och el tandborste. Då blir det betydligt mycket renare med El än med vanlig. Samma sak med hogtrycken tycker jag.
Senast redigerad av 4 TheBree, redigerad totalt 14 gång.
Saab 9-3 VIGGEN
http://www.garaget.org/?car=87733
http://www.garaget.org/?car=87733
- GreenTurtle
- Medlem
Den största "nackdelen" är väl att man måste införskaffa en maskin (runt 2000 kr för acceptabel prestanda).TheBree skrev:Jag kan inte se några nackdelar med att använda högtryckstvätt. Använder alltid den när jag tvättar bilen, sommar som vinter.
-
Executive
- Medlem
Jag brukar använda HD-grön + högtryck men sedan den vanliga slangen. Jag vet inte om det är inbillning, men det känns som att vattenavrinningen blir bättre efter tvätt när man har använt den vanliga lågtrycksslangen till att tvätta av shampot....
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Jag brukar köra extra mycket med högtrycken runt lister mm, det är ju där sandkornen gömmer sig som kan repa senare.
Att det kanske tränger in några droppar vatten är ju ingen fara, det är ju ingen mahognymöbel man äger
.
Att det kanske tränger in några droppar vatten är ju ingen fara, det är ju ingen mahognymöbel man äger
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Just för biltvätt så är väl just möjligheten att det finns en skumutrustning på högtryckstvätten som man kan lägga i medel och spruta detta över bilen. På dom billigare modellerna i form av enklare skumutrustning i form av en kopp som du byter ut mot lansen, på dom dyrare en större tank på några liter...Och det blir lite roligare att tvätta bilen...Och en fördel är väl när det finns ett antal fordon inom familjen...
Men det är väl främst om man har hus som en högtryckstvätt kommer till användning...Och som gör jobbet lite roligare, spola bort beläggningar på gångplattor...spola av trallvirke på altan...finns oändliga användningsområden och tillbehör som man kan ha användning för
Jag skulle nog sätta prisnivån på minst 3500-4000kr så får man t.ex. 10m stålarmerad flexy gummislang...och man slipper dom billigare PVC slangarna som det lätt blir veck på och som brukar vara 5-8m...Har man t.ex. en traktor med timmervagn så får man nog upp i nivån 5500-6000kr...
Högtyckstvättar för 500-1000kr...nja då klara man sig nog lika bra med den vanliga vattenslangen..
Men visst klarar man sig utan en högtryckstvätt....men det gör man utan en tv också...
Men det är väl främst om man har hus som en högtryckstvätt kommer till användning...Och som gör jobbet lite roligare, spola bort beläggningar på gångplattor...spola av trallvirke på altan...finns oändliga användningsområden och tillbehör som man kan ha användning för
Jag skulle nog sätta prisnivån på minst 3500-4000kr så får man t.ex. 10m stålarmerad flexy gummislang...och man slipper dom billigare PVC slangarna som det lätt blir veck på och som brukar vara 5-8m...Har man t.ex. en traktor med timmervagn så får man nog upp i nivån 5500-6000kr...
Högtyckstvättar för 500-1000kr...nja då klara man sig nog lika bra med den vanliga vattenslangen..
Men visst klarar man sig utan en högtryckstvätt....men det gör man utan en tv också...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
rekaren
- Medlem
Kan hålla med Nisse.
Skall man ha en Ht-tvätt så köp inte för billigt, upp på runt 4 papp minst, annars e de nästan ingen ide.
En bra ht-tvätt skall ge mycket vatten. Stirra inte er blinda på trycket.
Skall man ha en Ht-tvätt så köp inte för billigt, upp på runt 4 papp minst, annars e de nästan ingen ide.
En bra ht-tvätt skall ge mycket vatten. Stirra inte er blinda på trycket.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Biltema brukar väl ha rekord i angivet arbetstryck medan flödet är rent banan? Försökte tvätta min bil hos en kompis för längesedan med Biltemas minsta maskin, men det var som ogjort. Man viftade bara runt schampot på lacken 
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- GreenTurtle
- Medlem
Vad är ett acceptabelt värde för mängden vatten?rekaren skrev:En bra ht-tvätt skall ge mycket vatten. Stirra inte er blinda på trycket.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En konsumenttvätt för 3500-4000krGreenTurtle skrev:Vad är ett acceptabelt värde för mängden vatten?rekaren skrev:En bra ht-tvätt skall ge mycket vatten. Stirra inte er blinda på trycket.
450-500 l/h
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Högtryckstvätt är rena himmelriket vid biltvätt (om man inte är lat och låter den stå i garaget)
Gubben fick en Nilfisk runt 1000 kronor när han fyllde år för några år sen.
Finns även med behållare för shampo som man lätt knäpper på. Perfekt om man bara vill "spola" av bilen en dag...
Och som nån av er sa.... jäkligt gott att kunna trycka på lite runt lister och i hhjulhus där det samlas en jkla massa "gott"
Gubben fick en Nilfisk runt 1000 kronor när han fyllde år för några år sen.
Finns även med behållare för shampo som man lätt knäpper på. Perfekt om man bara vill "spola" av bilen en dag...
Och som nån av er sa.... jäkligt gott att kunna trycka på lite runt lister och i hhjulhus där det samlas en jkla massa "gott"
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Värt att tänka på
är att se till att högtrycks-tvätten inte får vistas i minus-grader vid förvaring eller längre uppehåll då den kan frysa sönder pga vatten som kan vara kvar i maskineriet vilket hände mej
en gång i tiden 
max.
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
rekaren
- Medlem
Om man skall ha det som en hobbytvätt, så runt 500 L/H, skulle jag vilja säga. Jag har en tvätt som ger 648 L/H, känndes okey när man stod och pysslade lite grann. Nu idag när man kör lite mer så skaffade jag en som ger 1020 L/H, sicken jäkla skillnad. En tvätt av bil eller om man tvättar något annat går så mycket fortare och ett så mycket bättre resultat man uppnår.GreenTurtle skrev:Vad är ett acceptabelt värde för mängden vatten?rekaren skrev:En bra ht-tvätt skall ge mycket vatten. Stirra inte er blinda på trycket.