En bild på flaskan med den tillhörande applikatorn:

Testobjektet är sonens Ford Ka som preparerades inför testen genom att "skrubba" plastskärmarna med det alkaliska avfettningsmedlet HD-Grön (ganska stark blandning). Vid vårens genomgång så fick jag rinningar på skärmarna av just det alkaliska avfettningsmedlet som inte riktigt blivit bra.
Här är en bild på en framskärm efter den inledande "skrubbningen":

Dessa skärmar kan vara betydligt gråare och mer solblekta än denna, så det finns nog fortfarande kvar medel som inte gått bort.
Så här ser samma skärm ut efter ett lager med Ultima Tire & Trim Guard Plus+:

Här kommer två 50/50 bilder på en bakskärm samt ett bakhjul:

Ovanstående fotografier är tagna precis efter påläggningen av Ultima Tire & Trim. Medlet är drygt och lite geggigt, men torkar tämligen omgående. Ytan är här fortfarande inte riktigt torr, utan ytan mattas något inom bara några minuter.
Här kommer några efterbilder när det gått några minuter och ytan blivit mörk och matt, precis det utseende jag varit ute efter. Medlet kan utan problem läggas i flera lager om man önskar ett djupare/mörkare resultat.

Resultatet blir riktigt riktigt bra både på skärmar och däck. Man kan dock fortfarande skönja lite av rinningen på framskärmen, men betydligt bättre nu åtminstone. Hållbarheten är god. Jag har lagt på ett lager någon gång då och då på Subarun...inte för att det har behövts utan för att jag gillar att "pilla"
Finns det då något negativt att säga om detta medel?
Vid ett tillfälle så upplevde jag att den behandlade platsytan på Subarun drog åt sig damm, precis som om den blev laddad med statiskelektricitet på något sätt. Detta har jag dock bara noterat vid ett tillfälle, och ingen mer gång. På Forden har jag inte noterat detta fenomen alls, vilket är konstigt då plastytorna är betydligt större till omfånget.
På det hela taget så kan detta medel starkt rekommenderas, och gör ett snarlikt jobb som Concept Vista utan att lukta starkt och illa. Vidare så kan det även användas på gummi såsom exempelvis däck, och ger där en kladdfri matt och mörk yta som håller länge. Medlet är väldigt drygt och det behövs inte många droppar för att behandla ett helt däck.