danne5 skrev:Hej och välkommen!

Jag har aldrig testat 3M:s polermedel av den enkla orsaken att jag har hört någon här på forumet säga att de är cancerframkallande...
Jag såg med det där men visade det sig inte bara vara ett falskt rykte?
Hittade tråden:
viewtopic.php?f=10&t=4335&start=20
Citat från tråden
Bemötande från 3M nedan. Deras miljöchef har själv läst vad som skrivits i denna tråd och skriver...
" Jag har varit i kontakt med den inspektör från Arbetsmiljöverket i Umeå
som inspekterade Prorecond. Inspektören har gått tillbaka till sitt
protokoll från den inspektionen och hon har sedan ringt Prorecond och
påpekat att det som Prorecond skrivit i sitt forum om att AV har
synpunkter på hälsan att använda produkter från 3M är fel. Prorecond
meddelade inspektören att de kommer att ta bort den felaktiga
informationen från sitt forum.
Jag skickar dig säkerhetsdatabladet för produkten 3M 50417 Fast Cut Plus, vilket är "produkten med grön kork". I säkerhetsdatabladets avsnitt 2 framgår det hur produkten klassificeras och märks. Den varningsymbol som gäller för denna produkt är miljöfarligt-symbolen och de riskfraser som ska användas är R66-67-51/53. I enlighet med Kemikalieinspektionens regler krävs inte kännbar varningsmärkning i samband med denna märkning.
Som svar på din fråga: De riskfraser som diskuterats i web-forum (R34: Frätande, respektive R45: Kan ge cancer) gäller inte för denna produkt.
Kontakta gärna mig eller min kollega här på miljöavdelningen om du har fler frågor som gäller våra produkters klassificering och märkning."
//Andreas
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....