Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mitt liv som människa och bilägare på gott och ont

MAX

Mitt liv som människa och bilägare på gott och ont

Inlägg av MAX » 08 maj 2009 23:44

Hej alla bil-vårds-medlemmar och forumläsare :P
Nu tänkte jag skriva om mitt bilägande och erfarenheter genom tiderna som startade 1978 med bilar efter att muckat från det millitära som 17åring :o låter kanske lite konstigt att mucka som 17åring men på den tiden var det tufft att sno värvning alltså något för dom hårda grabbarna 8-) och jag mönstrade in på våren -77som sextonåring innan jag slutat nian och dessutom gått om en klass(tvåan då jag hade lite hyperaktivitet)i kroppen :(

men ryckte in en vecka innan nian slutade(stolt var man)
Och dessutom lovat mej själv att alldrig äga någon bil då Fonzie(gänget och jag)var min store idol samt att jag just vid inrycknings tiden var lycklig ägare av en zundaffp ks125 -73 ett riktigt dunder åk på den tiden men saknade naturligvis kör-kort då man som tuff moped-trimmare råkat haft oturen att blivit stoppat av polisen :evil:

men det var på hösten-76 så faktigst fick jag ett sk lämplighets intyg våren -77 och hunnit gått lite på kör-skolan innan jag ryckte in i det millitära men efter en månad efter in-rycktningen var det dags att köra upp för LÄtt MC vilket hade gott åt fanders om jag hade haft ett fel till på dom teoretiska proverna med det gick vägen :best har nog alldrig varit lyckligare förutom när jag senare fick körkort för bil ;)

alla fall fick mitt lätta mc kort i ludvika ca 10,00 på förmiddagen och plikt-trogen som man är så kastade man sej på bågen och drog mot i13 falun och det kungliga liv-kompani som man till-hörde.
Nu var det ju så här att mc-åkarna fick parkera inne på området så att säga vilket var en ynnest som det heter :lol: men kan säga att man blev liten när man parkerade hojen brevid dom äldre grabbarna :twisted: Tjena shyst cyckel fick man till fråga jajamensan zunndapp ks125 svarade jag 8-) ,vad har du då honda cb750 fick man till svar :evil: och lommade i väg lite förläget :oops: från parkerings skjulet ner till logementet :lol:

Byte om till strids-mundering då vi hade en övning ute på fältet men då dom andra var på plats så gick jag marcera dit själv(fortfarande lite stolt) och anmälde mej för löjtnaten som frågade hur gick det max jo det gick bra svarade jag stolt som attan 8-)
varpå löjtnaten skrek så det hördes över hela falun AVBRYT-ÖVNINGEN och omeldebar upp-ställning mens lilla jag fort-farande stod brevid honom :P

Som sagt jag och löjtis fram-för det kungliga liv-kompaniet som vi till-hörde så skrek löjtis GIVAKT :o
OCH lyssna väldigt noga för idag har max fått körkort för125cc mc och han leve hipp hurra etc
var ju ganska kul bara det att dom andra hade körkort för bil :(
Samt att dom skrattade åt mitt stolta ny-tagna körkort men det fick dom För hundra gubbar för då löjtis beordrade 50arm hävningar på plats vilket jag tyckte var skit-kul och skrattade åt mina plågo-andar(kompisar)
vilket medförde att jag åckså fick göra 50 armhävningar men vadå ska man härdas så ska man ;)

Nog om förspelet med bilar men då ändrade jag upp -fattning att jag kanske skulle skaffa bil när jag blev stor ;)
så jag genomled hela grund-utbillningen utan bil samt att jag fick avsked trots god-känd utbilldning samt att jag spöade den tidens elit-idrottare på den millitära hinderbanan men det är väl skillnad på att vara proffs och glad amatör :mrgreen: men det var kul att spöa dom har nog alldrig sett klumpigare och sjukare människor men naturligtvis så hade man ingen chans på deras specifika områden då dom som sagt tillhörde den tidens lands-lag i sina grenar :jeps

Skulle som sagt börjat börjat skriva om min första bil en Opel reckord olympia-65 som jag köpte när jag fick sparken som yrkes-soldat(Pga ifrågasättande av vårat syfte) och tur var väl det då det är bättre att sluta som bilvrak :lol: då det fortfarande finns folk som vill ta hand om en istället för kronvrak :lol:fast dom kämpar ju för det dom tror på fred på jorden :mrgreen: men som sagt motverkar sitt eget syfte tyvärr.

Blev lite mycket i vanlig ordning då Jiiins stulit mina poler- jobb :lol: men fort-sätter en annan gång när man fått vilat huvet lite :mrgreen:
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Re: Mitt liv som människa och bilägare på gott och ont

Inlägg av Jiiins » 09 maj 2009 01:12

Sorry........Max för mina :brumm stölder :jeps

PS. Kan du komma o klippa min gräsmatta :?: ......jag hinner inte med den nu ;)

/Jiiins :P
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 09 maj 2009 12:31

Jiiins skrev:Sorry........Max för mina :brumm stölder :jeps

PS. Kan du komma o klippa min gräsmatta :?: ......jag hinner inte med den nu ;)

/Jiiins :P
Skulle gärna klippa din gräs-matta Jiiins ;) men gör som jag brukade göra när jag hade gräs-matta och ont om tid låt den växa :lol: Eller nu när du fått snurr på poleringarna så kan du gräva upp den och göra en stor parkering så du får plats med alla poler-objekten 8-) samt att du slipper klippa gräset för all framtid :lol: :lol: Ska nog själv gräva upp min parkerins-ruta och odla gräs istället då någon!!!!! lyckas sno åt sej mina poleringar :evil:
mvh max :brumm

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 09 maj 2009 12:41

:jeps Max det låter :best det :cheers vi på :nicka

//Jiiins
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 17 maj 2009 02:39

Utsparkad ur armen och fick ta tåget hem på muckar-dagen då mc.n var avställd och ingen att åka med då dom större grabbarna inkl mej själv smakat på lite starkare drycker pga muckarfest kvällen före men men kul var det 8-)

Åter på hemma plan började jag jobba på en moped och mc firma som jag tidigare jobbat hos efter att skolan slutat för dagen som extra knäck för att dryga ut vecko-pengen som det heter mycket kul och lärorikt arbete.Samt att det blev dags för mc nr2 som salufördes av firman en sprillans ny Yamaha DT 125 offroad-78 så zundappen såldes och ersattes av yamahan 8-)

Men som sagt så började man bli lite sugen på en bil att fixa till som det hette samt att bästa kompisen Johnny som för övrigt var med när polisen tog mej för moppe trimmning :evil: men slank ur deras nät :lol: skaffat sej en rally kadett som han höll på att fixa till och man var med och skrapade både färg och underreds-massa på samt att man fick skruva lite som det heter :P

Var alla fall hemma hos Johnny och låg under bilen och kollade då han höll på att svetsa rost med gassvetsen mycket intressant kan till-läggas :o då jag hörde en bil som kom in på garage infarten minns att jag såg hjulen först, riktiga Diagonal-däck på svarta plåtisar med kromade navkappslar och en marin blå färg nu kom det en bil sa jag det är bara moster svarade Johnny utan att titta upp hur vet du dä då frågade jag hörs på ljudet sa Johnny 8-)

Det här måste undersökas tänkte jag och kravlade fram under bilen reste mej upp och där stod den en Opel reckord-65 med utsökt platina hel och ren fast lite sliten gud tänkte jag vilken härlig bil en sån ska jag ha :P.Samtidigt hörde jag johnnys mamma ropa kom och fika nu grabbar moster är här, nu måste det ställas lite frågor ang bilen tänkte jag :P

Satte oss på verandan dukat med kaffe och bullar samt att jag hällsade på moster gäller att vara artig i sånna här situationer(ska man vara än då)Men alla fall :P Harklade mej och sa snygg bil javisst svarade hon vill du köpa den frågade hon, snacka om att hjärtat tog ett skutt :P vad kostar den harklade jag ur mej,, 600kr :o fick jag till svar, är det nåt fel på den frågade jag inga fel alls sa hon bara det att jag får en ny bil nästa vecka sa hon en som är lite mindre och smidigare.

Du har sålt bilen svarade jag utan att tveka en sekund bra sa hon jag kör hem den till dej nästa vecka och så skriver vi papperen sa hon blir bra det svarade jag bubblande av glädje tänk en egen bil att fixa med nu fick brudarna se upp tänkte jag för nu är det slut på 125åkaren som blivit en raaager 8-)

Nu lekte livet samt att farsan byggt ett alldelles nytt dubbel-garage åt sej själv(trodde han ja) :lol:
Klart han visste ju inget om mina planer att skaffa bil, lite drömmar måste man få ha för sig själv ;)
så jag sa inget heller förrän bilen blev levererad hem på gården i sällskap med mosterns nya bil då farsan frågade vilka är det där som kommer på besök det är johnnys moster som är här med min nya bil svarade jag 8-)

VAD säger du pojk sa farsan,, min nya bil svarade jag stolt, jaja du gör som du alltid har gjort sa han bara tutar och kör men du har ju inget körkort än sa han nä men snart sa jag och sen har jag ju lite tid att fixa lite med bilen sa jag ,vadå är den trasig frågade farsan nä jag ska bara fixa till den lite svarade jag .ok sa han men du kan väl vänta ett par dar innan du kör in den i garaget så golvfärgen hinner torka sa han och ruskade på huvet i prommis sa jag och pustade ut :lol:

Gick ett par lååånga dagar samtidigt som planerna började smidas med lackat underrede ,kasset-bandspelare,måla motorn.lacka mm dvs en mild customisering och om pengarna räckte till så var ju hijackers ett måste så här i slutet på -70talet då det var på ropet med stukade bilar som visade upp sina lackade underreden 8-)

Lördagen kom och farsan som hade mycket att göra på sin murar firma drog i väg på jobb tidigt på morgonen i sin folka pickup bra då fick man installera sej i garget i lugn och ro tänkte jag så det var att öppna garage porten på den halva som jag fått lova att hålla mej till då farsan ville ha den andra halvan till att ställa in pickupen i så han slapp plocka av verktyg och dyligt på kvällarna bara köra in bilen som det heter :brumm

Körde in bilen som redan stod utanför porten ;) på det fina nylackade golvet sen fick jag en blackout eller ett riktigt hjärn-släpp som det heter för nu skulle det mekas som alldrig förr plockade bort så mycket som jag orkade med själv och spred ut det över hela garaget samt att jag ringde LarsÅke en stark kille som hjälpte mej att lyfta ur motorn med hand kraft sen rullade vi ut bilen och skulle vicka den på sidan jag skulle komma åt att fixa till underredet vilket vi inte orkade med handkraft :lol:

Men Lasse hade varit med förr nämligen jobbat på bondgård så han hämtade en av farsans ställningsplankor som häv-stång och några cement stenar som han använde som bock och så sa han nu ska du få se på För hundra gubbar :P nu var det väl tänkt att bilen inte skulle upp så högt på sidan bara lite lagomt så att säga och fortfarande stödja på hjulen,

men när Lasse gjorde nånting så gjorde han det rejält och hur han bar sej åt nu vet nog bara gudarna men bilen började luta lite + lite till och lasse beådrade mej att palla under hjulen med andra cement stenar vilket jag gjorde och bilen kom upp mer och mer på sidan duger det frågade han nä lite till sa jag :mrgreen: ok sa han och kastade plankan och greppade bilen och sa du kan ställa dej på andra sidan för säkerhets skull :mrgreen:
så du kan hålla emot om det blir för mycket :lol: sagt och gjort ställde mej på andra sidan och lasse skrek håll emot om den tippar över ok svarade jag sen kom bilen :lol: :lol: :lol:

Men tur i oturen så ställde den sej så fint på sidan och eftersom både dörrarna och fram-skärmarna var bort-plockade så var det bara bak-skärmen som blev lite knölig så vi stöttade fast bilen och där fick den stå tills vidare :mrgreen:

Farsan kommer hem och utan att höja rösten säjer han tror du att det här är en bil-skrot nä svarade jag och förresten så är den snart klar :mrgreen: ok då ställer jag in pickupen i garaget och var försiktig så du inte får bilen över dej när du mekar samtidigt som han kollade att den stod stadigt,, kan säga att farsan är väldigt snäll och omtänksam värdens bästa farsa :best som man säger :P

Nu hade ju jag glömt bort hur det såg ut inne i garaget efter dagens prövningar :lol: men kan säga så här att jag blev påmind :mrgreen: då farsan öppnade porten sin till-tänka garage halva när han skulle ställa in sin pickup och att det dessutom låter ganska kul :lol: när en som pratar ren svenska börjar bryta på danska när han blir upp-rörd :evil:

Fick en timme på mej att städa annars skulle bilen hamna på skroten :o redan på måndagen samt fick jag order att när bilen var klar så skulle jag få knäskura golvet som såg allt annat än nymålat ut :lol: :lol: ,Men när farsan fått ställa in sin bil och såg att jag :oops: lite så sa han att det var lugnt och att det var bra om jag kunde hålla lite bättre ordning i fortsättningen .samt att han tyckte jag jobbat bra
trots allt :P

Nä nu är det nog dags att vila skallen igen men fortsättning kommer framöver.
max.

Göran

Inlägg av Göran » 17 maj 2009 06:21

En riktigt spännande följetong!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 17 maj 2009 07:52

Underhållande! :D
Senast redigerad av 1 rkoo, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Inlägg av Göran » 17 maj 2009 08:26

Hehe, tackar för historierna. De är verkligen underhållande. ;)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 17 maj 2009 08:44

Det här var spännande läsning ;)
Thx Max :D

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 20 maj 2009 15:58

Kul att ni gillar vad jag skriver ska försöka slänga in lite fortsättning i kväll nu när jag hämtat ut lite medicin(pilsner) på apoteket :P
mvh max ;)

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 20 maj 2009 20:03

MAX skrev:Kul att ni gillar vad jag skriver ska försöka slänga in lite fortsättning i kväll nu när jag hämtat ut lite medicin(pilsner) på apoteket :P
mvh max ;)
Glömmer aldrig en midsommar i Dalarna för allt för många år sedan....en kompis och jag hoppade in i en Opel Kapitän vid en festplats...Föraren som var ännu mer berusad än vad vi var körde ner i ett krondike på en åker...och där tog det STOPP !!...sedan hamnade jag hos ett gäng HD killar som faktiskt var jädrans trevliga....mina övriga kompisar drog snabbt därifrån...kommer ihåg att en av killarna hade en tysk WW2 hjälm med kohorn på sig....det var han som var språkrör kommer jag ihåg....där blev jag kvar rätt länge....sedan natta vi i kompisens bil, men vaknade till kl 04:00 och då var det full race...en raggarkaravan hade kört in på festplatsen...kommer speciellt ihåg att det var 2 killar som satt på bakluckan på en Cadillac 59a..den ena spelade fiol och den andre dragspel...lite komiskt var också att en polis i full mundering utom tjänstevapnet naturligtvis också var med...tror inte han tjänstgör inom polisväsendet idag...men kul var det i alla fall !! :cheers
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 20 maj 2009 21:01

Nisse skrev:
MAX skrev:Kul att ni gillar vad jag skriver ska försöka slänga in lite fortsättning i kväll nu när jag hämtat ut lite medicin(pilsner) på apoteket :P
mvh max ;)
Glömmer aldrig en midsommar i Dalarna för allt för många år sedan....en kompis och jag hoppade in i en Opel Kapitän vid en festplats...Föraren som var ännu mer berusad än vad vi var körde ner i ett krondike på en åker...och där tog det STOPP !!...sedan hamnade jag hos ett gäng HD killar som faktiskt var jädrans trevliga....mina övriga kompisar drog snabbt därifrån...kommer ihåg att en av killarna hade en tysk WW2 hjälm med kohorn på sig....det var han som var språkrör kommer jag ihåg....där blev jag kvar rätt länge....sedan natta vi i kompisens bil, men vaknade till kl 04:00 och då var det full race...en raggarkaravan hade kört in på festplatsen...kommer speciellt ihåg att det var 2 killar som satt på bakluckan på en Cadillac 59a..den ena spelade fiol och den andre dragspel...lite komiskt var också att en polis i full mundering utom tjänstevapnet naturligtvis också var med...tror inte han tjänstgör inom polisväsendet idag...men kul var det i alla fall !! :cheers
Nisse skrev:
mvh max ;)
Passa dej för opel Kapitäner Nisse för en sån bil har gjort mej världsberöm i hela ludvika men under stark sencur ;) men beviset finns av en 24årig pojke 8-)som liknar mej 8-) kanske att det finns en massa små nissar :lol:

MAX

Inlägg av MAX » 20 maj 2009 22:05

Glömde till-lägga att jag börjat på ett nytt jobb i samma veva som bilen hamnade i min ägo nämligen som svetsare utan utbildning :mrgreen: kallades för bereds-skap arb .alla fall så fick man ju som rookie på arbets-platsen stå ut med en hel del gliringar och elaka skämt som ex blöj-raggare efter att man berättat om bilen och sina planer och att man skulle passa sej för polisen om man exempelvis fick med sej någon fjortis(minderårig tjej) i bilen när den blev klar någon gång.

samt största fönedringen som bestod av en alldelles för stor overall hade stl46och fick en 58a :evil: som gjorde att hade man en skiftnyckel i bakfickan så slog den nästan mot hälarna när klev runt på verkstan :evil: men uppskattades :lol: :lol: :lol: :lol: mycket av mina nya plågoandar(arbets kompisar)vilket resulterade i att jag tog min egen ljusblå yamaha overall som satt perfekt på min då smärta och vältränade kropp vilket fick tyst på mina öl-magade plågoandarna :lol: :lol: fast nu har man ju fått en egen kagge som det heter ;)

Men alla fall så en dag när jag stod och la katt-skitar(dålig svetsar) på en plåt-bit så kom det en arbets kompis som liksom var lite anonym då han vistades ute i blästrings och lack verstan hela dagarna ock knackade mej på ryggen så jag vände mej om och så frågade han vill du hjälpa mej lite ute i lackhallen själv-klart svarade jag :P och följde med honom ut till lack-verstan där det låg hundra-tals med balkar till lastbils-flak som skulle rost-skydds målas och som det skulle vändas på så vi vände på balkarna och så sa han vill du testa att sprut-lackera :o kan du vara lugn för sa jag no problems i do it 8-)

Så han visade mej hur man skulle göra då jag för övrigt knappt vistte :mrgreen: hur en färg-spruta såg ut och så fick jag testa själv herre gud vilken upp-levelse i mitt då korta yrkes liv :mrgreen: men skitbra då jag som sagt behövde ha lite skinn på benen för att lacka min raaaager bil 8-)

Ja just ja bilen :lol: som sagt så låg den på sidan med intryckt bak-skärm :mrgreen: och bara väntade på behandling :P som jag nu i efterhand förstått blev en misshandel :mrgreen: pga av att den var helt frisk i plåten och dessutom hade ett perfekt skydd av under-reds massa som jag med hjälp av en lånad kommpressor och lånad 8-) blästersand från jobbet fullständigt utplånade samt att det tog säkert en vecka innan jag fick på rostskydds färg :mrgreen: åckså lånad från jobbet :lol: samt att i stället för lackat under-rede så blev det ny rost-skydds massa i stället då jag börjat gruva mej för att hålla ett lackat under-rede rent o snyggt som det heter 8-)

kallas för onödigt arb som det heter eller att jag lagade något som inte var trasigt samt att det blev sämre då det börjat rosta innan primen kom på samt att ska man få ett fullgott skydd så ska det även täcklackeras innan under-redsmassa då primen offtas inte är ett fukt-skydd utan en fäst-grund som det heter ;)fick i alla fall ner bilen på hjulen igen till slut och rullade in den i garaget :P och fortsatte med att renovera en felfri motor :lol: och fixade o trixade med allt annat som åckså inte var trasigt :mrgreen:

Under tiden som det här pågick så hade man blivit lite affärsman gällande motorcycklar så min yamaha dt 125 offroad byttes bort mot en OSSA 250cc trial-cyckel-74 + att jag fick en knippe pengar som behövdes till raaager bilen men alla fall så var den besiktad skattad och försäkrad är väldigt viktigt även om man bara hade kör-kort för 125(fortfarande bara 17år) skulle väl inte framfört i trafik men skit happens och som sagt livet lekte :P

Så en vacker dag stod man och balanserade på cyckeln vid byns(smedjebacken)enda trafikljus för att visa sina färdigheter för befolkningen :o Full kontroll och blicken rakt fram och såg en bekant som skulle passera övergångs-stället som började göra en massa obegripliga gester med armarna och mimade något :?: obegriplitt :shock: men tänkte nu ska han få se ett riktig passering av en vägkorsning så jag petade i tvåan fortfarade ballanserades på cyckeln och när det slog om till grönt så blev det en riktig bakhjuls-repa över korsningen och full gas mot en korv-kiosk som befanns sej lite längre bort samtidigt som det började tjuta sirener :lol: i nacken på mej ajajajaj tänkte jag polisen :mrgreen:

Var väl det min bekanta ville upplysa om när jag stod och vinglade med cyckeln :lol: :lol: :lol:
då polisen tydligen stod bakom min rumpa vid röd-ljusen men som sagt blicken rakt fram och full kontroll :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Alla fall jag stannade och kan säga att kändes som dom hade dragna revolvrar :twisted: vilket dom inte hade men tänk om :roll: :roll: Jaha sa den ena ingen dålig bakhjuls-repa det där och bra balans må jag säga :lol: mens den andra inspekterade cyckeln :twisted: nu kändes det faktigst som om körkortet för bil kunde glömas men tur i oturen så stod det ingen volym storlek på hojen(250)samt att den var liten och smidig så frågan blev har du kör-kort för mc jjjjjjjjjjjja stammade jag fram och tog fram kortet för lätt -mc :oops:

Polisen kollade kortet och tittade på mc.n samt att dom tog radio-kontakt med centralen som bekräftade att cyckeln var besiktad och försäkrad bla bla och jag tänker nu blir jag av med kortet på mc samt att bil-kort bay bay bay :? :? :?
Men polisen sa så här kör hem motor cyckeln och visar du dej på byn igen så vet du vad som gäller :!:
Och stå inte och vingla vid trafik-korsningar då det finns så mycket tokiga billister i farten som kan köra på dej när du minst anar.. då det verkar som du inte har noll koll koll :lol: på vad som finns i din närhet :lol: :lol: Skall ske omeldebart herr polis sa jag och pep hem med motor cyckeln snabbt som attan :brumm

Som sagt DAGS att starta kärran nu blir det spännade då man som sagt skruvat söööönder bilen :mrgreen: men man lär sej av sina misstag :lol: sätter sej bakom ratten och vrir på nyckeln tvär död :evil: ingenting naturligvis inge ström [6volt) och ett tag sen sist(ca 4mån)men pappa hade ett12volts batteri ståendes så no problems 8-) letade fram ett par startkablar satte dom på batteriet och stod under huven och funderade svart på svart och rött på rött skit-enkelt :P men det som hände :evil: blev ungefär ding ding dong då 6volts batteriets pluppar riko-serade i motorhuven :evil: :evil: pga av rätt färger på start-batteriet men varför vet jag inte :? så korsade jag armarna när jag kopplade bilens batteri trots rätt upp-fattning :mrgreen: (hjärn-släpp) :shock: :mrgreen:

Sista slantarna köpte nytt batteri och nytt försök :twisted: ush vad det började bolma rök när start motorn började sega sej, aha ingen jordfläta till motorn då endast jorden till lik-ströms generatorn fick jorda hela paketet :evil: fixade dit jord flätan och nytt försök snurrade som attan men inte startade bilen :evil: så ringde till johnny som kom farandes på moppen då inte han heller fyllt 18 år än och började kolla lite 8-)

Frågade om jag satt tändkablarna rätt vadå :mrgreen: sa jag fyra kablar och fyra stift kan bara bli rätt :mrgreen: nä nä sa johnny och plockade bort fördelar-locket och började vrida på motorn he he he myste han och började möblera om på tänd hattarna :jeps testa nu då sa han och jag vred på nyckeln och mycket riktigt så startade bilen men gick mycket dåligt då frågade johnny har du ställt ventillerna 8-) aha kan man göra det svarade jag :mrgreen: ja du max sa johnny och kavlade up armarna och en halvtimme senare så gick bilen så bra den bara kunde trots mina fantasiska ingrepp med nya nya lager och kannringar(kolvringar) som det hette på den tiden :best

som sagt the best agre :twisted: men mycket återstod bla lack, bromsar,halva avgas-systemet, och det viktigaste en band-spelarare för att locka till sej honorna ;) så bilen slipades ner med hjälp av pappas skak en ossilerande planslip +MYYYYket spackel skitbra tyckte jag :mrgreen: och dags för lack :jeps
men på något underligt sätt efter ca två veckors nötande på karossen så blev det BESÄMT PENSEL-lack :mrgreen:

Så det inhandlades 2/3 liter kobolt-blå högblank servalack för ändamålet och en 30mm.s pensel kan säga att det tog ca 8tim att lacka :lol: bilen två gånger :P för att få ett perfekt resultat 8-)
blev blankt som attan må jag säja och fint som För hundra gubbar :o När jag målat färdigt så inhägnade jag bilen med hjälp div rep och pappas cement stenar för att ingen av familje medlemarna skulle skada lacken :lo

Klart skepp nästan :P så när lacken :P torkat var det dags för en riktig bandare(stereo) en sharp med snabb-spolning men utan aoutorew, men då det var 6volt i bilen så fick jag inhandla en omvandlare 6-15-2volt från Hobbex (tror jag) men alla fall så kunde man köra bandarn vilket var det viktigaste :best för om man fick in honorna i bilen så gällde det att få dom att stanna kvar ;)

Som sagt allt klart utom avgas-system och brommsar måste firas 8-) samt att det var höst och jag för övrigt börjat skolan igen(för det är så vicktigt att ha utbildning)så jag hade börjat på svets och maskin utb i ludvika 8-) .Så tänk er själva en mörk oktober kväll och the best :twisted: tigger om att bli utbackad ur garaget :P vilket pappa önskat sen the best anlännde :P

Som sagt högtidligt värre och snabbt in in duschen och ännu snabbare ner i dom ny-tvättade jeansen och fram med en sprittans-ny vit t-shirt och på med nyputsade mygg-jagare(spettsiga skor) 8-)
ut i garaget och startar bilen(mullrar fint utan halva avgas-systemet)på tomgång :lol:
knäpper i ett band i spelaren och minns det som i går (dont let me be understod) :lol: :lol:
skralade ur högtalaren(orginal) :best

trycker ner kopplingen och skickar i backen gäller att smyga då man saknade bromsar :lol: :lol:
backar säkerrt man sakta 8-) och kan till-lägga att då man fortfarande inte gått på körskola ang bil-kort så stirrade :shock: jag ut genom förar fönstret och bakåt :jeps vilket straffade sej då jag kom i jämnhöjd med garage porten då det tog stopp :o

Var liksom ett mjukt stopp så jag reflekterade inte så mycket om det :mrgreen: så fortfarande stirrades ut genom förar fönstret och noll koll :mrgreen: så försökte jag igen och samma sak STOPP :evil: :evil: vad i helv..... :twisted: :twisted: :twisted: är det för fel och kan säga att att han där nere blev bönhörd för då Järnspikar skulle bilen ut :twisted:
Så ner med kopplingen och full gas med halva systemet lät för :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Upp med koplingen och om jag säger så här så lät det som om himelens portar ramar samt att det blev ett totalt mörker mörtkare än mörkt :evil: :evil: :evil: samtidigt som jag la armarna över huvet som skydd om det skulle falla något från himmlent .trodde som sagt att this is the end och jag var död :evil:
men samtidigt som jag skyddade mitt huvud och bad till gud att jag alldrig mer skulle svära så fick jag
jag höra den här roliga arga danska dialekten samtidigt som det ljusnade i garaget då farsan tände ljuset som min högra bil-dörr lyckas släcka samtidigt då den blev in-opererad i min högra fram-skärm :( :( :evil: :evil: fortsättning följer max ;)

MAX

Inlägg av MAX » 29 maj 2009 16:39

som sagt nyrenoverad bil :P och skrotad :evil: innan den hunnit ur garaget och en upp-riven pappa som bröt på danska :lol: men livet i behåll 8-) då jag som sagt trodde att han där nere :twisted: hämtat hem mej för mina synder och åkallande :lol:

Men det var bara det att jag trots full kontroll :mrgreen: glömt att stänga passagerar dörren som precis blev in-opererad i min högra fram-skärm samtidigt som det släckte lyset i garaget men ut kom jag :lol: :lol:

Farsan förbannade den dag jag föddes och jag lyckades urskillja att inte nog med att du okuperat garaget nu försöker du riva det åckså :lol:
Men som sagt pappa är ändock pappa så han hjälpte mej att bryta tillbaks dörren så jag fick in bilen i garaget igen och sa att jag inte skulle vara så lessen men tillade att det är lika bra att skrota bilen så skaffar vi :o något bättre åt dej när du fått kör-kort ;)

Sagt o gjort besökte skroten olovandes på min tunga mc(250cc) och skulle som sagt höra hur det gick till att skrota bilen men det första jag får se är just en record -65 med frisk höger-skärm och passagerar dörr :P så jag frågade vad ska ni ha för dom där grejorna och fick till svar om du skyndar dej så är dom gratis :P för i morgon pressar vi bilen,sagt o gjort fick låna lite verktyg och lyckades få loss dyrgriparna och ställde dom åt sidan vilket fynd tänkte jag då gratis alltid är bäst oavsett om det är dåligt :lol:

Kommer hem till Familjen och fick som vanligt gliringar av syskon :lol: och bonus syskon :lol: som myste åt mitt totala nederlag som raaaager samt att pappa som inte ;) tråkade mej frågade vad dom sa på skroten.jodå svarade jag vi kan åka dit i morrgon med din folka pickup och hämta nya grejor till bilen varpå pappa suckade :( men sa att no problems 8-) (på danska) men riv inte garaget för då skrotar jag bilen personligen :lol:

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 29 maj 2009 16:45

Härligt Max :D

Ps. är du redan på medecinen ;)

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

MAX

Inlägg av MAX » 29 maj 2009 17:28

Jiiins skrev:Härligt Max :D

Ps. är du redan på medecinen ;)

/Jiiins
japp jag erkänner 8-)
slutade kl ett i dag och en perfekt dag att bara vara människa ,räkningarna betalda och inlämnade löne-rapporter och strålande sol-sken samt lite oldies härlig musik och kan verkligen rekomendera en fin snyfftare men ska köras i hög volym (höga varv)för att leverera yttersta finisch 8-)
http://www.youtube.com/watch?v=Py8hTQnnaS8
Kan ju låta konstigt med hög volym på en snyfftare men alla fall 8-)
såg dessutom att det var kareoke versionen så det är bara att sjunga med :lol:

MAX

Inlägg av MAX » 01 jun 2009 21:51

Men alla fall åkte vi till skroten och hämtade mina nya 8-) grejor till bilen och jag fick dit prylarna utan några större svårigheter ;) samt att jag fick köpa lite ny Lack serva-lack hög-blank :o kobolt-blå(nästan lite lila) men stämde exakt med föregående pensel-lack av samma kulör :lol:

Så dags för nästa ut-backning(inte lika högtidlig som föregående men nästan och med monterat avgas-system och fungerande bromsar :P trampar ner kopplingen som gick ovanlight lätt :o och försöker lägga i backen skraaaap i växel-lådan :evil: och får varken i backen eller några andra växlar heller baaaaara en massa skrap :lol:
ingen fungerande koppling :evil: trots nyrenoverad och skrotad bil som dessutom varit in-lämnad på maxens bil-skade reparationer nä usch då tror nästan att det kom en liten tår :cry: ur före det ta Fonziss eays 8-)

och i samma veva talar pappa om för mej att vi ska flytta till Ludvika då huset varit på gång att säljas och blivit sålt :evil: men sa jag bilen är inte riktigt klar och hur ska det gå utan garage :cry: det har jag fixat sa farsan och dessutom så får vi varsitt garage så vi slipper trillskas ;) visserligen kall-garge men som jag skrivit tidigare världens bästa Pappa :best

Samt att han fick sin hämnd :twisted: ang att okuppera andras garage ca 25år senare men inte med bilar utan produkter bestående av cement(trädgårds skulpturer) och kan säga att det inte är lätt att vara människa och defenitivt inte att vara bil-ägare :brumm
max. ;)

MAX

Inlägg av MAX » 05 mar 2010 20:58

ok här kommer en fortsättning då ett slut alltid är början på något nytt :P
flytten till Ludvika gick problemfritt förutom just transporten av min fina opel -65 :best
Då vi inte hade kunskap ang trafik-bestämmelserna och tillgång till biltransport så blev det lätt :P
bara att bogsera som det heter men då jag fortfarande saknade körkort så blev det min bonus-bror som fick den stora Äran :brumm att ratta min bil med bogserlina efter Morsans Austin allegro som Pappa körde :lol: :lol: :lol: .

Hur som helst så naturligtsvis åkte jag med brorsan i opeln och farsan fick köra dragbilen så att säga(mycket komiskt :lol: )Och det var ju en upplevelse i sig själv men gick ju ganska bra tills vi hade sista korsningen kvar i stan(ludvika) tror det var en högersväng och farsan svängde och vi svängde åckså Men brossan blev lite nervis så han tvärnitade, vilket resulterade i att vi såg :shock: hela underredet på den lilla austin alegron :mrgreen: som farsan körde :brumm

Samtidigt som jag och brorsan vred oss i skratt :lol: :lol: så kunde vi höra den roliga Danska dialekten igen(arg farsa) vilket resulterade i att vi skrattade ännu mer med påföljd att även farsan började skratta samtidigt som han påpekade att nu får ni skärpa er ;)

Sagt o gjort framme vid det nya garaget och in med bilen ca nov månad eller okt(minns inte riktigt) men där fick den stå med trasig koppling :(

Men väl installerade i nya boendet och mycket kallt ute(vinter) alltså inget mekväder i kallgarage så var det bara att satsa på körkort då man blivit man så att säga(18år 8-) blev ganska lätt med teorin då jag praktiserat den tidigare genom (mc kortet) men lite svårare med bilkörningen då jag bara fått övningsköra en gång med farsan i hans folka pickup då jag höll på att krocka :? (enligt farsan)shit happens som det heter ;)

Alla fall dags för uppkörning och teorin gick den här gången exelent till skillnad mot när jag tog mc kort bara ett fel till skillnad mot mc-kortet där ett fel till gjort att jag kuggat :(men körningen var en riktig rysare :? då jag trots full kontroll :P råkade hamna med höger bakhjul uppe på trottoarkanten vid en skarp högersväng och nervös som attan :? :? fick jag höra Herr körkorts besiktings kontrollant säga :?:

Ok nog för att man ska köra nära kanten vid högersväng men det där var lite väl nära och nu kan du parkera här(alltså var det färdigt kört då det var sista korsningen före där vi skulle ha kört)
men alla fall så var spänningens timme slagen för mig :mrgreen: och en till körkortsaspirant :mrgreen:
Och då säger herr körkorts godkännare Att tyvärr är ni godkända båda två(då vi var två som körde upp samtidigt :jeps

Nu jäklar i stan fick brudarna se upp för här var en raaeger(raggare) född :brumm
men bara ett problem :?: hade som sagt ingen körbar bil :(
Men vad är en son utan sin far :jeps
som vid det här laget hade skaffat sig en P1800-66 8-)

så efter lite psyckologi och övertalning så fick jag bilnycklarna i min hand till den fina racern :jeps
och begav mig ut på min första solofärd som nybliven körkorts-innehavera till just bil :nicka
Och det började ju Jättebra för precis runt kvarteret låg en korvkiosk och där måste man ju stanna (jan mån)bilen på tomgång(tomgångsförbud) och man måste vissa upp sig 8-) kliver ur bilen och handlar en korv med bröd samtidigt som herr polis parkerar bakom p1800.an som står och pluttrar på tomgång.
kan säga att jag fick bråttom :mrgreen: till bilen som faktigst hade gått i baklås :?

Och kan säga att jag var nervös(pga tomgångs förbudet )och då kliver herr konstapel ur bilen och frågar är det något problem :evil: Jaa svarar jag får inte upp låset :mrgreen: samtidigt som bilen står och går på tomgång.

Men då säger herr Polis, det här fixar vi och går till kiosken och hämtar en gaffel(vill jag minnas)
böjer till den och lyckas lirka upp låset samtidigt som han säger till mig att Stäng av bilen i fortsättningen så du alltid har nyckeln på dig och för det andra så är det tomgångs-förbud här samt att ta det lugnt i trafiken :brumm

Mars månad(exackt 30 år sen :P )dags att fixa opeln och måste ur med motorn för att fixa kopplingen(trodde jag :mrgreen: )hade ju gått ändå men alla fall så skulle motorn ur hade jag bestämt :P

Så jag fick tag i nåt gammalt spel(bond talja) som jag band fast runt en takbjälke i kallgaraget men utväxlingen var väl lite felkopplat :mrgreen: så det blev 1:1ungefär dvs ganska tungt och jag började hiva ur den fantastiska motorn (gick tungt)var på gränsen att jag orkade då jag var ganska lätt(fortfarande) :lol:

Fick för mig att skulle vila en stund så jag knöt fast repet i min fina arbetsbänk som jag gjort på skolan(vikt ca 50kg)som då stod framför bilen och när jag knyttit fast och drog en välbehövlig puts så(tur att jag stod på sidan)så hade jag en arbetsbänk in-opererad i min fina lätt-mettall- :evil: grill

Men men var lär sig :P och ur kom motorn och det visade sig vara ett enkelt fel då det var en konisk bricka som satt på ingående axeln från växellådan som skulle trycka mot röret som urtrammpning-slagret
som var felvänt vilket medförde att just röret för urtrampnings lagret blev att sitta löst som då medförde att kopplingen ej fungerade :evil: alla fall vad jag minns :P .

fick alla fall ihop skrotet och skaffade nya :shock: sommardäck till åket sen var det som sagt dags för att mista oskulden ;) dvs min första besiktning :evil:
men det tar vi en annan gång :mrgreen:

mvh max.

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 05 mar 2010 21:22

Tur man inte bodde i Ludvika när du växte upp :lol: Kan tänka mig att du hittade på mkt jävelskap Max :cheers
Senast redigerad av 1 TommyJ, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Inlägg av MAX » 05 mar 2010 21:33

Hasse skrev:Ser fram emot fortsättningen Max, dina historier är alltid lika underhållande. :best
Kul att gillas och som sagt så är det inte lätt att var nybliven bilägare men kul är det 30år senare när man ser tillbaks i sitt liv :P
TommyJ skrev:Tur man inte bodde i Ludvika när du växte upp :lol: Kan tänka mig att du hittade på mkt jävelskap Max :cheers
Nää inte hittade jag på något jävulskap precis det var jävulskapet som hittade mig :lol:
men kan tilllägga att det var snällt ;)
max.

Skriv svar