Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Alternativ till mickrofiber-dukar

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
MAX

Alternativ till mickrofiber-dukar

Inlägg av MAX » 19 jun 2009 12:10

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns något fullvärdigt alternativ till mf-dukar.
Typ tork-duk på rulle.

Anledningen är att jag vill slippa rengörings momentet av mf-dukarna samt alltid ha tillgång till färskt avtorknings-matreal men som sagt minst lika bra som mf-duk.

mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Alternativ till mickrofiber-dukar

Inlägg av rkoo » 19 jun 2009 12:35

Rengöringsmomentet? Du menar slänga in i tvättmaskin och sen hänga på tork? Själv tycker jag det är en enkel lösning. Även trissor kör jag i maskin och det funkar att tvätta dem tillsammans i 60 grader. Hittills iaf.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 19 jun 2009 12:56

rkoo skrev:Rengöringsmomentet? Du menar slänga in i tvättmaskin och sen hänga på tork? Själv tycker jag det är en enkel lösning. Även trissor kör jag i maskin och det funkar att tvätta dem tillsammans i 60 grader. Hittills iaf.
Låter ju enkelt om man slipper boka tid i tvätt-stugan med två veckors vänte-tid :evil:
Då man helst vill rengöra dom direkt efter användandet för att poler-rester,vax inte ska torka in.
samt att man kanske bör ha många dukar. då det kan kännas onödigt att tvätta kanske fyra dukar åt gången.

Kanske blir billigaste i längden med mf-dukar men som jag efter-lyste för att slippa detta moment och som sagt alltid ha till-gång till rena dukar,om det nu finns något bra allternativ till mf-dukarna .

max.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 jun 2009 13:00

Jag vet inte om det finns lika bra engångsmaterial som motsvarar MF-duk, men visst finns det torkduk för rekond.
Den riktiga kvalitén hittar man nog inte i detaljhandeln utan får söka sig till grossister inom lackering/rekond.
Inget billigt alternativ dock o det finns nog bara i storpack typ 120-literssäck.
Men om de dukarna är riktigt lika mjuka som MF-duk tvivlar jag på.........

Jag körde alltid sådan torkduk förr, men jag går aldrig tillbaka så länge det finns bra MF-duk.
Däremot så är de bra om man ska tvätta av något med ex.vis thinner, förutsatt att man köpt kemtåliga.

Har du ett finpappersbruk i närheten så kan de tillverka det eller om du känner någon som jobbar inom tryck/repro så används det mycket bra duk där.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Inlägg av MAX » 19 jun 2009 13:17

Då kan man kanske säga att det troligtvis inte finns något bra alternativ till mf-duken.
Men ska alla fall kolla som bustorp nämde med något tryckeri då jag har ett bara ett stenkast härifrån.
annars blir det att samla på sej ett gäng med fler dukar och som rkoo beskrev köra i maskin när till-fälle ges :P

Men en följd-fråga angående om poler-resterna torkar in i mf-dukarna innan det är dags för tvätt.
att det kanske inte gör någon skada, eller ska man förvara dom exempel-vis i en hink med lite vatten och ex hd-grön.max.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 jun 2009 13:24

Det gör inget om det torkar in så länge man kör i minst 60° i maskin - o givetvis utan mjukmedel........
Jag kör gärna mina i 90° o flytande tvättmedel.........men jag ser inte så mycket till kostnader eller miljö :oops: .
Jag kör gärna en halv maskin eller mindre om jag behöver -huvudsaken att det blir rent.
Gammalt djungelordspråk

MAX

Inlägg av MAX » 19 jun 2009 13:32

Okidoki då får man nöja sig med svaren och som sagt, huvud-saken det blir rent :P

mvh max.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 19 jun 2009 14:19

MAX skrev:Låter ju enkelt om man slipper boka tid i tvätt-stugan med två veckors vänte-tid :evil:
Oops. Tänkte inte på att alla inte har tvättmaskin hemma... Vår går minst 2 ggr om dagen så man har liksom vant sig...
MF-dukar är ju som tur är inte så dyra, så köp några nya då och då så har du snart ett stort lager som räcker mellan tvättarna.
Jag har aldrig upplevt problem att få rent fast det torkat in, brukar som sagt köra 60 grader och tycker att det räcker.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 19 jun 2009 14:35

rkoo skrev:
MAX skrev:Låter ju enkelt om man slipper boka tid i tvätt-stugan med två veckors vänte-tid :evil:
Oops. Tänkte inte på att alla inte har tvättmaskin hemma... Vår går minst 2 ggr om dagen så man har liksom vant sig...
MF-dukar är ju som tur är inte så dyra, så köp några nya då och då så har du snart ett stort lager som räcker mellan tvättarna.
Jag har aldrig upplevt problem att få rent fast det torkat in, brukar som sagt köra 60 grader och tycker att det räcker.
Blir ju gärna så ang tvätt-maskin då en del bor i hyres-hus(fast man kan ju ha maskin ändå) men som sagt inte alla :P
Men då det verkar lugnt med intorkade poler-rester,samt att man skaffar sej lite mer dukar så blir det nog både billigast och bäst med mf-dukar,samt att tvätt-stugan är gratis(ingår i hyran) ;)
mvh max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 jun 2009 15:28

Om man köper microfiber billigt så är detta bästa alt. engångs art blir dyrare....så köp billigt microfiber och tvätta i maskin...men det kan vara svårt med kombinationen billigt och bra... ;)

Man måste ju ha material som är så skonsam mot lacken som möjligt!!

Skål MAX !! :cheers Nu är det midsommar !! :lol:
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 jun 2009 16:18

Nisse, kan du få fatt i polerdukarna i säck eller mindre förp.?
De var bra till thinner o andra lösningsmedel o mina är slut så nu kör jag med den där packade balen med tygtrasor, du vet......
Det funkar ju bra, men de är svårare att dela än vad duken var.....
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 19 jun 2009 17:53

Det vi har i större pack är bomullstrasor för fönsterputs...kommer från Norge..liknade vårt landsting...beg bäddlakan... :)

Billigt microfiber köper man hos Galne Gunnar/Billige Nisses (lågprisaffärer)
Frotté handdukar från jysk eller Ikea kanske kan vara idé...men inte på lacken... :D

Jag brukar köra tantens kasserade frottéhandukar när jag mekar i garaget.... :jeps
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 19 jun 2009 17:55

Jag använder alltid vaxpapper, sånt där mjukt papper i servettformat som finns att köpa i säckar.
Såg dessa i KombiKemis produktkatalog o ska beställa en säck nu.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 19 jun 2009 18:20

En i bekantskapskretsen fixar supersofta pappershanddukar för hotell och liknande åt mig, dom är väldigt mjuka och absorberande. Funkar till allt som man inte vill offra MF på.. Skall kolla om jag kan få fram något detljnummer eller liknande...Mölnlycke är det iaf som tillverkar...

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Inlägg av Göran » 19 jun 2009 19:28

http://kombikemi.se/sites/kombikemi.se/ ... ENTORK.pdf

o kolla in ITEX-SONTARA HDH COMBO 4 BOXAR/FRP
EN HÖGKLASSIG TORKDUK FÖR PUTSNING OCH POLERING AV KÄNSLIGA YTOR
Används med fördel av tryckerier, städbolag, verkstäder, bilrekond samt läkemedelsbolag.
1-lagers ljusblå non-wovenduk. Präglat ytskikt. ComSafe, vägghållare för 6-31531, Artnr 009-2720
NYHET!

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 jun 2009 20:03

Hur handlar man av dem?
Jag hittar ingen registreraknapp som det står att det ska finnas till vänster.........
Gammalt djungelordspråk

joakimn

Inlägg av joakimn » 27 jun 2009 14:37

Man skickar ett mail till mig så är det klart :)
Senast redigerad av 6 joakimn, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 27 jun 2009 14:49

Jag har beställt dessa dukar, kommer på måndag och tog även några boxar ikatex trasor i box. :D

MAX

Inlägg av MAX » 27 jun 2009 15:52

Göran skrev:Jag har beställt dessa dukar, kommer på måndag och tog även några boxar ikatex trasor i box. :D
Lämna gärna en rapportering när du testat poler-dukarna ang
funktion samt ungefärlig prisbild.
mvh max. :P

Skriv svar