Idag gjorde jag ett försök...eller rättare sagt två försök...både Forden och Subarun skulle ju tvättas

.
Jag har fortfarande ingen riktig koll på hur skummaren ska användas...och med vilket medel eller dess blandning med vatten, så det blev till att chansa lite.
Jag valde BBV:s Arti+ bilschampo som många gillar att använda till foam lance:en.

...jag körde i några deciliter blandat med 7 liter vatten.
Tipset för en foam lance är att köra det koncentrerat, och då skulle det gå åt 0,5 liter schampo till 10 liter vatten...men blandning blev alltså blaskigare än så. Jag tänkte dock att det skulle kunna bli något skumliknande av det...men så var inte fallet:

...det blev på tok för vattnigt

.
Jag testade att "ladda" skummaren med 6, 7 och 8 bar tryckluft. Det verkade inte spela någon roll för själva skummet som sådant, utan bara hur länge man kunde köra skummaren innan den behövde "laddas" med luft på nytt. En laddning luft räckte för att man kunde skumma runt om bilen ett varv, därefter behövde den laddas på nytt. Åtgången på medel var ringa...cirka 2 liter gick åt till ett varv runt Forden.
Nu fyllde jag på med ytterligare schampo till den kvarvarande mängden vätska (cirka 5 liter kvar). Nu skulle det väl kunna bli lite skum.
Skummaren laddades på nytt med tryckluft och därefter sprutades Subarun. Nu var det något skummigare, men långt ifrån det resultat som foam lance:en ger:
Det var nu som jag började experimentera med kranarna som skummaren var utrustad med.
En kran till tryckluften var av typen "på och av", och jag hade antagit att även de kvarvarande två kranarna hade samma typ av funktion. Det tror jag dock inte längre, utan jag antar nu att den ena reglerar lufttrycket och den andra vätskemängden. Jag lyckades nu få till lite bättre med skum om än inte vispgräddeliknande...men sen tog vätskan slut. Tyvärr så missade jag helt att fotodokumentera detta skum

.
Jag tror att det kommer att gå bättre vid nästa försök, men avvaktar tills jag fått lite tips från Reservdelsgurun på medel och blandning för att öka förutsättningarna att lyckas.
Forden tvättades snabbt för hand, medan Subarun bara spolades av med högtryckstvätten. Bägge bilarna torkades med Metro Vac Air Blastern (såklart

). Än så har alltså inget gnuggat mot Subaruns lack. Slutresultatet blev två blanka och fina bilar

.
Jag kan tillägga att avrinningen var helt ok på bilarna, som ju nu är behandlade med Opti-Coat 2.0. Jag undrar dock om inte Glare gav en än bättre avrinning initialt, men hållbarheten ska ju vara bättre på Opti-Coat 2.0...och det ska bli spännande att få testa hur länge det håller.