Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare, vågar fråga

Diskutera bilvårdsprodukter här
superninjan
Ny Medlem

Nybörjare, vågar fråga

Inlägg av superninjan » 12 aug 2015 23:34

Hejsan alla proffs och bilvårds älskare!

Jag har äntligen införskaffat mig pärlan, en Saab 9-3 2,0T. :brumm
Tidigare äger en äldre man i sina bästa år, som har tagit väl hand om bilen. Lämna in den för rekond samt
dom 3-4 första åren lämna in den för lackrengöring ( Eller vad det nu heter )

Nu vill jag ta hand om bilen så bra jag bara kan, där av vill jag först och främst ha tips på tvätt! och vanlig vaxning.
Kommer förmodligen spenderar 3/5 gånger i en tvätt själv hall, Övrig åker jag över till far och tvättar på uppfart med tillgång till det mesta.

- Vad för produkter ska man införskaffa sig?
( Jag har införskaffat mig Sonax produkter. Schampo, avfettning fälg rengöring)

- Utom Schampo och avfettning vad behöver man?

- Vaxning jag har nog aldrig ansträngt mig mer än 1 gång på min första bil att utföra detta. Tips?
Kommer INTE skaffa mig en maskin för detta.

-Gummilister på bilen är slitna och tråkiga vad rekommenderas här för att få upp lite liv i dom?

- Efter behandling på både bil och fälgar
( fälgar fört och främst vid bytte till sommar/vinterdäck)

Rekommendera gärna märken och varför jag ska välja vad?

SIDE NOTE :?:
*******************************************************************************************************************************************
I övrig när jag ändå skapar en tråd. Värt med att göra rekond på en bil som ska säljas för ca 25 tusen?
Jag har varit lat med denna bil och den har lite Stockholms parkerings skador samt insidan börjar se tråkig ut.

Rengöring av säten hur gör man? Min far rekommendera att bara blöta upp dom och låta torka i solen. (Ej läder)

********************************************************************************************************************************************
ALLA tips uppskattas! :jeps

// Mats

superninjan
Ny Medlem

Re: Nybörjare, vågar fråga

Inlägg av superninjan » 12 aug 2015 23:35

Jag ska kasta mig ner och ta lite bilder på det som jag mest funderar över för tillfället. Säten på den gamla bilen samt gummilister på den nya

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 13 aug 2015 09:23

Ett tips/varning från mig: Låt inte säten självtorka, du kommer att får ringar och fläckar. Sug upp så mycket det bara går med fiberdukar eller handdukar om du inte har tillgång till våt/grovdammsugare.

Om du vill ha liv i vanligt gummi på billigaste sätt, skaffa lite paraffinolja på apoteket och smörj in med. Torka bort överflöd efter en stund. Det kommer bara att kosta dig några tior och är faktiskt riktigt effektivt på vanligt gummi.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 13 aug 2015 10:33

Tack Funk, blir en sväng förbi Apoteket då! Då ska jag inte göra så med sätet! Då det är ringar på det och jag vill försöka få bort det innan försäljning av bilen,

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 aug 2015 10:54

När det kommer till skydd av bilen och du inte kommer att köpa någon maskin så rekommenderar jag Ultimas produkter t.ex Ultima paint prep plus följt av Ultima paint Guardian plus. Alternativt kan du titta på autoglym som är bra när man kör för hand, då super resin polish följt av extra gloss protection.

Mvh magnus

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 13 aug 2015 10:59

Tack Magnus! Vart införskaffar jag mig sånt här?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 13 aug 2015 11:14

Hos BBV köper du retina, även autoglym finns där. Autoglym säljs även på hitta mekonomenbutiker.

BBV = bollnäsbilvård.se
// Jack

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 aug 2015 14:22

Om du redan nu bestämt dig för att inte köpa en maskin så kan du nog lika gärna åka till macken eller Mekonomen. De har medel som kan användas för hand och som inte kan göra skada ens om de felanvänds/feldoseras. Ultima har dock trevliga medel, men jag misstänker att du nog tycker att kostnaden är för hög.

Inredningen ska man inte ge sig på med mindre än en våtdammsugare...helst en klädseltvätt som du kanske kan hyra om inte annat?

Om det är värt att fixa i ordning en bil i 25000:- klassen? Jag tycker det, men då gillar jag å andra sidan att hålla på. Hur tänker du själv när du åker och tittar på en begagnad bil...ska den vara blank, ren och fin...eller duger det lika gott med en skitig och repig bil? Den förstnämnda är nog mer lättsåld om det står mellan två i övrigt likvärdiga bilar.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 13 aug 2015 17:49

Man kan ofta räkna hem lite eget arbete, lägger man några timmar så kanske man får ut någon tusing eller två mer, eller säljer snabbare..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 13 aug 2015 20:15

Tack Manor! Nä jag lägger helst pengarna på bra produkter än en maskin. Då jag behöver åka till en tvätta självhall 3/5 gånger. P.g.a bor i lägenhet och far bor ändå 30 minuter bort.

Ja jag var i kontakt med en seriöst firma i närheten som erbjöd sig att tvätta fram och baksättet för 800:- vilket jag tyckte lät rimligt.

Nä jag menade mer om det är värt att lämna in den för en rekond! Jag har ägnat 4 timmar åt att putsa på bilen idag. Blir väl 10 timmar till ner lagt med putsning, men tyckte jag fick ganska dåligt resultat av produkter från Mekronomen (Sonax). Så gav mig som sagt iväg till bilvårdsfirma där jag köpte lite bättre av fettning och schampo men det hade inte så mycket. Det lutar åt att beställa lite BBV!

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 13 aug 2015 20:27

Vad är det som du behöver? Vart bor du?

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 14 aug 2015 07:32

Bor i Stockholm, Hägersten. Något för att göra rent bilsätena det har blivit ringar på dom.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 14 aug 2015 08:07

Okej. Tipsar dig om att titta på bbv:s egna produkter. Vi forummedlemar har 25% rabatt på dem. Kolla in denna tråden.

http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=59&t=5461

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 14 aug 2015 10:40

Haha Tack Cogo. Gjorde en beställnings igår faktist! Samt använde mig av koden!

moopith
Ny Medlem

Inlägg av moopith » 15 aug 2015 11:34

Rent instinktivt tänker ja på Orchard när ja läste (har inte läst alla kommentarer) Orchard har 3 produkter som ihop kallas holy trinity använder du dessa 3 så får du en fin blänka och skyddande vax o grym avrinning. Dem kräver ej mycket jobb praktiskt taget inget alls. Lät som ja försökte göra reklam för Orchard men tänkte efterson den redan verkar i bra skick o du inte vill köpa maskin skrev du :)

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 18 aug 2015 07:43

Min tanke är att jag vill hålla bilen snygg! Men bor i lägenhet där av får jag åka till min far för att tvätta bilen. Då känner jag inte för att införskaffa massor av maskin. Utan lägger häller pengar på bra tvätt saker.

moopith
Ny Medlem

Inlägg av moopith » 20 aug 2015 10:19

superninjan skrev:Min tanke är att jag vill hålla bilen snygg! Men bor i lägenhet där av får jag åka till min far för att tvätta bilen. Då känner jag inte för att införskaffa massor av maskin. Utan lägger häller pengar på bra tvätt saker.
Då skulle ja om ja vore dig köpa holy trinity från orchard då är de speed seal , speed wax , perfection och alla dem ihop gör bilen riktigt fin om den redan ärhyggligt fin vill säga. Dessa medel kan du bara dra på med microfiber dukar väldigt enkelt och behövs inte göras jätteofta heller. Orchard går o köpa på bollnäs bilvård hemsida och waxdog

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 22 aug 2015 14:32

Tack Moopith för tipset. Ska kika vidare på det!

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 23 aug 2015 12:26

Det bästa är att jag har varit på en mini semester som innebar ca 80 mil med bilen. Så den är sugen på att tvättas nu!

superninjan
Ny Medlem

Inlägg av superninjan » 24 aug 2015 00:27

WP_20150813_024 3.jpg
Vad jag har att jobba med till att börja med
WP_20150818_004 2.jpg
Förstod att jag behövde lite mer! BBV
WP_20150818_010 2.jpg
Före
WP_20150818_022 2.jpg
Efter