Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Poleringssätt och produktval.
-
popp
- Entusiast

Hej.
Jag ska polera en husvagn så min fråga är kan man krypa på taket utan att det går sönder.
Han ville jättegärna få det polerat också.
Eller hur brukar ni göra.?
Mvh peter.
-
Manor
- Moderator

Min fd husvagn (Hobby) hade en bakre stege och tak som höll att vara på.
Trots detta så blev det ändå (typ) bucklor på det, men höll gjorde det.
Det var också en enda chansen att få det riktigt snyggt då det är omöjligt att nå annars.
mvh Manor
popp
- Entusiast

Tackar så mycket för svaret.
Det är det jag är rädd för också att få bucklor på taket.,känns inte så kul när den inte är min tänkte jag
Men jag får krypa försiktigt helt enkelt

-
Manor
- Moderator

Bucklorna blev av knäna om något...
mvh Manor
Fredde75
- Medlem
Använd någon planka eller skiva så du fördelar ut trycket över större yta. Har inte själv någon erfarenhet av att polera husvagnar men det funkar i andra sammanhang.
/Fredrik
-
petzzon
- Ny Medlem
Använd en frigolitskiva på taket. Sen måste du vara försiktig när det gäller husvagn, färglagret är tunt. Lätt att polera bort all färg [emoji23]
-
popp
- Entusiast

Jag tackar för alla svar.
Jag tog med en frigolitskiva så jag får hoppas på det bästa imorgon

-
Manor
- Moderator

Största problemet med husvagn är den kulhamrade plåten på sidorna. Det oxiderar en hel del i dalarna och det är väldigt svårt att komma åt, poleringen blir ju fokuserad på topparna så att säga...även om man använder en aldrig så mjuk polertrissa.
Som lackskydd på den kulhamrade delen rekommenderar jag något liknande Ultima PGP som inte behöver eftertorkas. Samma problem där att det lackskydd man använder "fastnar" i dalarna. På taket och andra plana ytor kan man använda vad man vill. Även rutorna kan poleras upp så att de blir repfria och snygga, men inget tryck, milt medel och mjuk trissa...testa på en liten yta till att börja med.
mvh Manor
popp
- Entusiast

Manor skrev:Största problemet med husvagn är den kulhamrade plåten på sidorna. Det oxiderar en hel del i dalarna och det är väldigt svårt att komma åt, poleringen blir ju fokuserad på topparna så att säga...även om man använder en aldrig så mjuk polertrissa.
Som lackskydd på den kulhamrade delen rekommenderar jag något liknande Ultima PGP som inte behöver eftertorkas. Samma problem där att det lackskydd man använder "fastnar" i dalarna. På taket och andra plana ytor kan man använda vad man vill. Även rutorna kan poleras upp så att de blir repfria och snygga, men inget tryck, milt medel och mjuk trissa...testa på en liten yta till att börja med.
Jo det jobbigt med det kulhamrade plåtpartiet men dom husvagnarna jag har polerat denna vår har varit i relativt bra skick så det har gått bra
Och jag lagt Polishangel Cosmic v2 som lackskydd på dessa vagnar.