Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BMW E60 - Lackat läder eller inte + andra frågor

Invändig rekond, lädervård
smillan
Ny Medlem

BMW E60 - Lackat läder eller inte + andra frågor

Inlägg av smillan » 02 okt 2013 09:30

Hej,

Jag har nu suttit och smygläst på forumet här i några månader och är jättetacksam för all bra information som finns tillgänglig. Fantastiskt bra! Men nu blir

Jag köpte mig en BMW E60 -09 med svart dakota-läder och sportstolar i maj från BMW i Tyskland (det var då bilvårdsintresset uppkom). Den har gått 20.000 mil så den är insutten så att säga, men i bra skick. Jag har läst här att vissa bilar har lackat läder och därför ska man inte använda "balm/fett". Men hur vet jag att jag har det? Sedan är det många som tipsar om Ultima-produkterna, vilket låter bra. Men vad är det för lukt på dem? Pga. lukten lutar det åt autoglyms produkter (som luktar läder, väl?). Men ska jag då använda deras "balm" eller inte? Kan produkterna användas på samma sätt på läderratten?

De som vet vilken typ av läder det är vet också att det är ganska "grovt", bör jag i sådana fall använda en mjuk borste eller liknande för att komma ner i porerna? Är det då endast med första rengöringsmedlet?

Sedan har det blivit ett "veck"/"rynka" på ca 5-6cm på ett ställe på sittytan, det är inte någon spricka men om det blir någon spricka på sätet kommer det vara där. När man känner på det är det är det lite torrare/frasigare än resten av sätet. Hur behandlar jag den bäst så att det inte blir värre/spricker upp?

Sedan såg jag en annan tråd om en BMW E91 längre ner med riktigt slitet läder. Finns det något man kan göra i förebyggande syfte för att inte få det så slitet?

Utvändig fråga: Jag får ofta positiva kommentarer om min lack att den ser väldigt fin ut av "vanligt" folk, och funderar på om handlaren jag köpte den av hade gjort någon lackförsegling eller om de bara vaxat den. Kan jag på något sätt se hur den blivit behandlad, och med vad, utan att fråga handlaren? Anledningen till att jag frågar är eftersom jag funderar på att rekonda/rubba/lackförsegla den (för första gången själv) i förebyggande syfte inför vintern. Men funderar på om det verkligen "behövs"? Kanske bara behöver göras till våren?

Många olika frågor men tacksam för alla svar :jeps
Senast redigerad av 1 smillan, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast

Re: BMW E60 - Lackat läder eller inte + andra frågor

Inlägg av jonkegtx » 02 okt 2013 10:21

Välkommen hit!

Interiörfrågan passar jag på :-)

Men du bör kunna se att du har ngn form av skydd på avrinning/pärlning på bilen.

Om vattnet pärlar sig ordentligt eller rinner av lätt så bör du ha någon form av skydd på bilen som fortfarande fungerar. :brumm
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

wallnermike
Medlem

Sv: BMW E60 - Lackat läder eller inte + andra frågor

Inlägg av wallnermike » 06 okt 2013 14:06

Det bästa sättet för att förhindra att en skinnklädsel blir ful är att ta hand om den. Hålla den ren och fräsch inte använda för starka produkter som riskerar att torka ut lädret eller skada den färgade ytan. om du är osäkert på att du kan används en fet leather balm testa att applicera på en liten yta och se om lädret suger åt sig. Annars finns det många produkter som skyddar lädret mot uv-ljus och nersmuttsning som inte är feta. Jag brukar använda valet pro argus leather cream tror jag den heter la ut ett test på den för ca ett år sen.
Hoppas jag kunde räta ut några av dina frågetecken.
/Mike

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.

wallnermike
Medlem

Sv: BMW E60 - Lackat läder eller inte + andra frågor

Inlägg av wallnermike » 06 okt 2013 14:15

Här kommer en länk till mitt test.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?t=5765
/Mike

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Black isn't a color it's a part time job.

Skriv svar