Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ultima,

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Göran

Ultima,

Inlägg av Göran » 05 aug 2009 17:55

Skickade ett provrör Paint Guard Plus till Extreme, han mejlade mig om att han fått rinningar och det är mycket beklagligt. Han använde ett mycket tunnt lager, men det bästa är att använda en applikatorsvamp när man stryker på det. Och använda ytterst lite medel.

Blir det rinningar ska man försöka att först torka med en mikrofiberduk och därefter applicera ett lager till. ;)

Jag håller tummarna om Extreme håller andan när han lägger ett lager till.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Ultima,

Inlägg av Nisse » 05 aug 2009 19:06

Har lagt på en massa bilar...applicerat med både microfiber frotté och applikatorsvampen...toppat en massa olika lackskydd...inga problem...har lånat ut en flaska vi har i rekonden...en kille har varit till oss med sin Ferrari 355 och smörj på ett par gånger...den blir blankare för varje gång... 8-)

Men man skall nog dosera genom att spraya i microfibern.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 05 aug 2009 19:35

Håller med. Det gick alldeles för mycket medel när man doserade direkt från tuben i en duk. Jag lyckades göra av med en hel tub på min bil idag... :shock:
Hade räknat med att den skulle räcka till minst 2-3 omgångar iaf. Tror det underlättar med spray.
Iofs gick hälften av tuben pga problem med att dukarna blev blöta av vatten trots att jag torkade och höll på i 2h innan jag började med PGP just för att undvika det... Fick byta duk 4 gånger.
Har dock än så länge inte sett några tecken på rinningar eller liknande. Och blank är bilen! Svårt att säga om den faktiskt är blankare än innan eller inte dock. Jag tror den är det. :D
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 05 aug 2009 19:40

Precis, en tub ska räcka till 10 bilar, men det är kanske knepigt att dosera.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 05 aug 2009 20:13

Fördel om man har eget garage, då kan man ju låta bilen stå och torka över natten efter tvätt så slipper man problemet jag hade med vatten från lister, speglar och div gömställen.
Jag måste ju lägga medel direkt efter tvätt eftersom bilen blir skitig om jag kör iväg från GDS-hallarna.
Om bilen varit helt torr så hade det ju funkat med första duken till hela bilen och medlet hade räckt mycket bättre.

Göran

Inlägg av Göran » 05 aug 2009 20:14

Ska bli kul att höra vad du tycker Rkoo!

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 05 aug 2009 20:46

Än så länge mycket positivt!
Otroligt lättapplicerat!
Och nog upplever jag bilen lite blankare än innan trots att den var bra blank redan som det var.

Och bara de två sakerna motiverar ju medlets existens så att säga. :jeps

Kan tillägga att däcken och stänkskydden blev väldigt fina av Sonus bumper & tire shine också.
På de här bilderna har dock inte PGP härdat färdigt, det ska ju ta upp till 12 timmar eller så innan man har max glans och detta är bara en timme efter att jag var färdig:
Bild
Bild
Ska ta några nya bilder imorgon också och se om jag kan fånga glansen bättre på bild.

Hållbarheten vet jag ju inget om än såklart men med tanke på hur drygt det är när det appliceras korrekt (till skillnad mot min omgång idag), och hur lätt och snabbt det går så är ju någon månads hållbarhet klart godkänt i mina ögon. Blir ju svårt att mäta det på min som fick ett lager CTI lackskydd för mindre än två veckor sen. Man vet ju då inte om det är CTI eller PGP som står för hållbarheten så att säga.

En sak som vore kul att veta dock är ju vad som egentligen händer med det befintliga lackskydd man har om man använder PGP som topping bara, löses det upp eller lägger de sig i varsina lager?
Det är ju gjort för att vara ett eget lackskydd i sig. Att det blir blankt är vi flera som märkt men jag misstänker starkt att det är onödigt arbete att lägga ett annat lackskydd först och sen toppa med PGP, det är nog vettigare att bara använda PGP i såna fall och då kanske med förnyat lager då och då.

Edit: Flyttade om lite och la in en bild till, tagna samtidigt dock.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 05 aug 2009 22:49

ska höra med extreme om han inte kan ta med ett prov till träffen (om han har kvar) så ska jag utsätta skyddet för hårda tester. (min celica)

sen vad gäller att det blir blankare och blankare tror jag mer är en illusion för ögat. jag vet inte.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 aug 2009 23:09

Senast redigerad av 5 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Göran

Inlägg av Göran » 05 aug 2009 23:13

Bra jiins! ;)

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 05 aug 2009 23:47

Har gjort 4 bilar hittills. Inga rinningar alls! Bara galet blankt! :jeps

Tänkte lägga 10-15 lager på C70in (-09 T5) och testa hur mycket finare det blir. Problemet är ju bara att det måste gå 12 timmar mellan dom olika lagren! ;) En fråga, om jag kör ett varv med PGP och sedan ställer in den i garaget. Är det ok då att bara torka av dammet med en MF och köra ett lager till (efter 12-15 timmar)?
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 06 aug 2009 08:26

Executive skrev:Har gjort 4 bilar hittills. Inga rinningar alls! Bara galet blankt! :jeps

Tänkte lägga 10-15 lager på C70in (-09 T5) och testa hur mycket finare det blir. Problemet är ju bara att det måste gå 12 timmar mellan dom olika lagren! ;) En fråga, om jag kör ett varv med PGP och sedan ställer in den i garaget. Är det ok då att bara torka av dammet med en MF och köra ett lager till (efter 12-15 timmar)?
Jepp! ;)

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 06 aug 2009 08:32

Jag skulle säga att det mer eller mindre krävs en spraypump för att fördela medlet tillräckligt mycket och i lagom mängd för att inte få ränder. Huven på en Audi A6 kräver liksom bara 2 pump. Min flaska ser fortfarande orörd ut efter 7 bilar :shock:
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 06 aug 2009 14:17

Executive skrev:En fråga, om jag kör ett varv med PGP och sedan ställer in den i garaget. Är det ok då att bara torka av dammet med en MF och köra ett lager till (efter 12-15 timmar)?
Det är exakt vad jag gör och det funkar finfint, brukar öppna garaget ytters lite så att luft kommer in...blev lite varm i sommras..och sen torka med MF duk innan jag behandlar panelerna på nytt 8-)
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 07 aug 2009 21:47

mortil skrev:ska höra med extreme om han inte kan ta med ett prov till träffen (om han har kvar) så ska jag utsätta skyddet för hårda tester. (min celica)

sen vad gäller att det blir blankare och blankare tror jag mer är en illusion för ögat. jag vet inte.
Kollade lite till på bilen idag, och tog ett par bilder som tyvärr inte säger något när man tittar på dem, och jag måste nog säga att jo, den är lite blankare efter PGP än den var innan med nylagt CTI. Det är lite så att säga glasaktigare glans på den. Svårt att sätta fingret på det riktigt och svårt att bedöma hur mycket blankare det är men det ser bra ut och inte flottigt som med en del vaxer utan mer krispigt blankt.
På en skala 1-10 om den var en 8,5'a tidigare så är den en 9'a nu. Typ.

Skriv svar