Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ultima eller Sonax?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Pson_99
Ny Medlem

Ultima eller Sonax?

Inlägg av Pson_99 » 23 jun 2014 21:06

Hej allesammans!

Har en svartmetallic Volvo C30 som jag har lagt C-Quartz UK på nu under våren efter en rejäl polering med FG500 och Optipad samt en omgång med Powerfinish 2500 efter det på Pingens gula mediumtrissa. Lacken är verkligen kanonfin nu och bilen hade bara gått 2000 mil när jag köpte den. Aldrig maskintvättad i min ägo heller. :)

Dessvärre har jag aldrig riktigt kommit överens om C-Quartzen som den "amatör" man nog fortfarande är då jag vid en första applicering fick lite flammighet där jag missade att torka bort lackskyddet. Och har det väl fått torka en liten stund verkar det i princip bara vara ompolering som gäller och sedan lägga nytt, riktigt drygt. Det kluriga är att det ser helt kanon ut i visst ljus, verkar som att flammigheten endast uppträder typ när det är lite mer molnigt väder och lite sämre ljusförhållanden.

Så jag kompletterade skyddet häromveckan på sina ställen och ägnade ganska många timmar åt att försöka putsa i alla vinklar och vrår, men tro på f-n så uppstod det flammighet på sina ställen ändå. Om det är de olika lagren som bråkar med varandra eller ej vet jag inte, men känner att jag inte orkar lägga den tid och energi som behövs med keramiska lackskydd utan vill ha något motsvarande i avrinning men betydligt smidigare att lägga på.

Så planen är att polera hela bilen lite snabbt någon dag för att få bort C-Quartzen och sedan lägga på något nytt som sagt.

Har varit inne en hel del på Ultima Paint Guard Plus som verkar grymt enkelt att lägga och som man inte kan misslyckas med? Däremot verkar inte avrinningen vara lika grym som på exempelvis C-Quartz som jag förstått?

Ett medel som däremot verkar ge sanslös avrinning är ju Sonax Shine & Protect som jag fått upp ögonen för på sistone. Känns dock helt fel egentligen att skaffa Sonax då de känns mer som mackprodukter men men - huvudsaken är ju att det är en bra produkt och Sonax verkar ju vara på gång in i finrummet :)

Så skulle behöva ha lite råd från alla er på forumet, om det är någon som har testat både och och kan jämföra? Jag brukar ju handtvätta bilen 1-3 gånger i månaden och lägger ganska gott med kärlek ("tid") vid de tillfällena - så att bättra på skyddet lite snabbt emellanåt ser jag egentligen inte som något problem alls. Antingen genom flera ultima-lager eller kanske med Sonax Intens Shine Detailer som komplement till Sonaxen...

Men som sagt, kom gärna mer för och nackdelar! Viktigt är som sagt att det ska ge schysst glans, avrinning och att man inte ska kunna "misslyckas" med appliceringen likt C-Quartz och liknande coatings. ;)

Tacksam för alla svar!

Med vänlig hälsning, Pierre
Senast redigerad av 4 Pson_99, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
ultimasverige
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Ultima eller Sonax?

Inlägg av ultimasverige » 23 jun 2014 21:13

Ultima Paint Guard Plus känns halare, Sonax Extreme och Protect är snarlik. Båda kan läggas lager på lager. Den största skillnaden mellan dessa är att Sonax flarra räcker till 2-3 bilar. Ultima är mer drygt. :jeps

Vad du väljer är upp till dig, :jeps
Senast redigerad av 4 ultimasverige, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 23 jun 2014 21:30

Har inte testat sonax ännu. men slänger Ib två alternativ till här. kolla på opti seal samt även Gtechniq C2v3. opti seal använder jag en del själv, fungerar mycket bra. Gtechniq C2v3 har jag inte testat men föregångaren, C2v1, och den gav en mycket bra avrinning och djup i lacken.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 23 jun 2014 21:44

Ja hade valt Ultima för att det är så enkelt att lägga. Sen kanske bytt skydd nästa år efter en polering.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 jun 2014 21:44

Testa att låta CQuarts ligga kvar och att toppa det med exempelvis Perfection...vill det sig väl så ger denna glanshöjare ett tillräckligt lager för att dölja flammigheten. Om så inte skulle vara fallet så har du ändå glädje av Perfection :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 23 jun 2014 21:55

Vill du ha medel lätta att jobba med som samtidigt ger ett bra skydd så titta åt Polishangel hållet. Instegslackskyddet Master Sealant håller i c:a 12 månader och ger en riktigt sjysst glans och wetlook. 50 ml för 199:- och det räcker åt minst 4 lager. Inte dyrt i jämförelse med annat.

På svartmetallic s40.

Bild

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 23 jun 2014 23:15

Sonax Intense Shine Detailer räcker väldigt, väldigt länge och är för 179 kr ett fynd. Ett spray i duken per panel är metoden.

Sonax Protect and Shine ska räcka till allt mellan 5 till 12 bilar och hålla upp till ett år. Har ungefär dubbla antalet månader i hållbarhet kontra Ultima.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 24 jun 2014 08:31

Sonax hade jag valt då du får längre hållbarhet och med en sinnessjuk avrinning.När avrinningen börjar mattas av så köper du en flaska brilliant shine detailer. 500 kr räcker till att hålla igång en vattenhatande lack i minst två år.

Sonax har varit synonym för mackmedel men nu har de verkligen ryckt upp sig och har produkter i världsklass. Sonax har pengarna och storleken till att göra det.

Ultima är en aning halare som nämnts ovan, men vad gäller glans och avrinning så är Sonax vassare.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Pson_99
Ny Medlem

Inlägg av Pson_99 » 24 jun 2014 20:17

Tack för alla svar! :D

Det jag är ute efter är som sagt bra glans, precis som C Quartz där lacken nästan ser "kristalliserad" ut emellanåt p.g.a. glansen - samt att jag älskar den sköna avrinningen. Dock känns inte C-Quartz halt för fem öre.

Tja, det kanske är Sonax som gäller ändå. Frågan är hur det klarar avfettning fram mot höstkanten? Åker 10 mil om dagen med bilen så det blir en och annan kallavfettning framåt vinterhalvåret.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 24 jun 2014 20:45

Jag skulle valt sonax före ultima.
Sen hade jag nog börjat med att testa att köra sonax
intense detailern uppe på c quartz. Kanske räcker den att maskera dina problem. Den står sig väl upp mot ultima på alla punkter förutom halhet.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Pierriewargen » 24 jun 2014 21:14

Eller så kan du prova Polishangel Cosmic kanske? Verkar väldigt enkelt att applicera och med bra hållbarhet. Har dock inte provat själv.
Annars finns ju t.ex. Opticoat som är lite bökigare men enligt min mening lite lättare än cquartz samt med lite bättre hållbarhet. Gäller att göra en panel åt gången och se till att täcka alla ytor samt eftertorka väldigt lätt med mf-duk.
Senast redigerad av 4 Pierriewargen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 24 jun 2014 22:42

Polishangel Cosmic är i det här fallet överlägset på alla sett utom ett. Det ingår som komponent två. Om man använder Invincible 9H först ger den ett överlägset skydd. I det här fallet ville han ha en enkel och hållbar lösning efter polering. Då är Master Sealant framstående och unik i sin sammansättning.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Pson_99
Ny Medlem

Inlägg av Pson_99 » 24 jun 2014 22:50

Verkar ju vara skön avrinning på master sealanten också! Man lägger på det som ett vax och torkar av i princip? ;)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Sv: Re: Ultima eller Sonax?

Inlägg av e_king » 24 jun 2014 23:22

Det är inte många här inne som har provat Polishangel. De ser till mängden man får och vad det kostar. Inte hur många lager det räcker till eller egenskaper och livslängd. Jag är som du märker Pro PA och du har säkert märkt att Marcus är Pro sonax. Det handlar enbart om egna upplevelser och miljöer. Allt annat får de andra flika in om.

/Fredrik
Pson_99 skrev:Verkar ju vara skön avrinning på master sealanten också! Man lägger på det som ett vax och torkar av i princip? ;)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Re: Ultima eller Sonax?

Inlägg av Perra83 » 24 jun 2014 23:36

e_king skrev:Det är inte många här inne som har provat Polishangel.
Vilken Polishangel tänker du på?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Sv: Re: Sv: Re: Ultima eller Sonax?

Inlägg av e_king » 25 jun 2014 10:18

I det här fallet Master Sealant.
Perra83 skrev:

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Re: Sv: Re: Ultima eller Sonax?

Inlägg av Perra83 » 25 jun 2014 14:58

e_king skrev:I det här fallet Master Sealant.
Perra83 skrev:

Det är mer ett rent lackskydd va som man lägger på med maskin? Inte lika enkelt som Sonax och Ultima.
Ja kanske tänker fel men både Sonax och Ultima är ju aningen bättre än en QD medans Master Sealent håller upp till ett år.
Såg att PA har spray varianter och om någon av dessa kan vara likvärdig med Ultima och Sonax.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2014 06:44

Jag antog att det var det som efterfrågades i trådstarten. Bara det at cquk inte var lätt att lägga.

KenH
Ny Medlem

Inlägg av KenH » 08 jul 2014 12:51

Är du säker på att flammigheten verkligen ligger i förseglingen?
Jag har varit med om att det varit väldigt svaga hologram kvar eller en fet hinna som man kan lyckas få in i förseglingen, som kommer av smörjmedlen i polermedlen man kört med innan. Jag brukar tvätta bilen med avfettning, schampo och sen torka av den med t.ex. isopropanol, innan försegling. Har inte lacken sett felfri ut efter detta, kör jag med 3M Ultrafina SE och blå 3M rondell på maskinen, på de ställen som kräver det.

Även med Ultima kan man få flammighet, men det krävs att man gör "fel" för att få det. Jag håller dock inte med om att den försvinner helt när skyddet torkat klart. Undvik att lägga mer än 1-2 pump på applikatorsvampen per panel och vill du lägga fler lager (rekommenderas på svart bil), så måste du låta det torka minst 6 timmar (helst 12 timmar) mellan varje lager.
Generellt är svarta lacker svårast. Avvikelser syns extremt tydligt.
Angående din fråga om produktval, så tycker jag att det är viktigt att ta reda på om någon av produkterna efterlämnar färgade (ljusa) rester i t.ex. stenskott/stenskottslagningar, eftersom din bil är svart. Jag har tjatat om det i andra trådar, men jag blev själv grymt irriterad när jag hade lagat mina stenskott, våtslipat ner dem (P2000 och P3000 trizact) och sen polerat hela bilen i fyra steg, ända ner till 2 varv med 3M Ultrafina SE, så lacken var som en spegel och sen förstörde lackskyddet helheten genom att lämna ljusa rester i nästan varenda stenskottslagning, så fronten såg prickig ut. På svarta bilar kommer jag därför aldrig mer lägga någon produkt som efterlämnar färgade rester. Hoppas det är svar på din fråga.

Skriv svar