Har en svartmetallic Volvo C30 som jag har lagt C-Quartz UK på nu under våren efter en rejäl polering med FG500 och Optipad samt en omgång med Powerfinish 2500 efter det på Pingens gula mediumtrissa. Lacken är verkligen kanonfin nu och bilen hade bara gått 2000 mil när jag köpte den. Aldrig maskintvättad i min ägo heller.
Dessvärre har jag aldrig riktigt kommit överens om C-Quartzen som den "amatör" man nog fortfarande är då jag vid en första applicering fick lite flammighet där jag missade att torka bort lackskyddet. Och har det väl fått torka en liten stund verkar det i princip bara vara ompolering som gäller och sedan lägga nytt, riktigt drygt. Det kluriga är att det ser helt kanon ut i visst ljus, verkar som att flammigheten endast uppträder typ när det är lite mer molnigt väder och lite sämre ljusförhållanden.
Så jag kompletterade skyddet häromveckan på sina ställen och ägnade ganska många timmar åt att försöka putsa i alla vinklar och vrår, men tro på f-n så uppstod det flammighet på sina ställen ändå. Om det är de olika lagren som bråkar med varandra eller ej vet jag inte, men känner att jag inte orkar lägga den tid och energi som behövs med keramiska lackskydd utan vill ha något motsvarande i avrinning men betydligt smidigare att lägga på.
Så planen är att polera hela bilen lite snabbt någon dag för att få bort C-Quartzen och sedan lägga på något nytt som sagt.
Har varit inne en hel del på Ultima Paint Guard Plus som verkar grymt enkelt att lägga och som man inte kan misslyckas med? Däremot verkar inte avrinningen vara lika grym som på exempelvis C-Quartz som jag förstått?
Ett medel som däremot verkar ge sanslös avrinning är ju Sonax Shine & Protect som jag fått upp ögonen för på sistone. Känns dock helt fel egentligen att skaffa Sonax då de känns mer som mackprodukter men men - huvudsaken är ju att det är en bra produkt och Sonax verkar ju vara på gång in i finrummet
Så skulle behöva ha lite råd från alla er på forumet, om det är någon som har testat både och och kan jämföra? Jag brukar ju handtvätta bilen 1-3 gånger i månaden och lägger ganska gott med kärlek ("tid") vid de tillfällena - så att bättra på skyddet lite snabbt emellanåt ser jag egentligen inte som något problem alls. Antingen genom flera ultima-lager eller kanske med Sonax Intens Shine Detailer som komplement till Sonaxen...
Men som sagt, kom gärna mer för och nackdelar! Viktigt är som sagt att det ska ge schysst glans, avrinning och att man inte ska kunna "misslyckas" med appliceringen likt C-Quartz och liknande coatings.
Tacksam för alla svar!
Med vänlig hälsning, Pierre