Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bra lättarbetade maskiner samt medel?

Poleringssätt och produktval.
Bosa
Medlem

Bra lättarbetade maskiner samt medel?

Inlägg av Bosa » 30 jun 2010 21:19

Hola,

Alldeles nykläckt på detta forum och har förstås lite funderingar.

Har en V70 -05 med Rubyröd metalliclack, kommer troligtvis att bytas i höst/vinter men mot yyterligare en V70N alternativt en V50 så lär ju vara samma typ av lack. Har förstått att Volvo har ganska hårda lacker. Bilen rullar 15 mil varje vardag dag till och från jobbet, tvätt sker oftast i for av handtvätt men har fuskat några gånger och tvingat in den i maskintvätt, alla gånger utom två har det varit borstlöst. Använder mig annars av Meguiars NXT Generations samt Gold Class-schampon.

Har även ett smärre handikapp vilket gör att jag är svagare i händerna så jag söker lättarbetade maskiner. Även rester av polermedel får gärna vara lätta att få bort, inte lika viktigt dock.

Min erfarenhet av polering är inte stor men är inte en fullständig nybörjare heller. En kompis drev polerfirma förut innan han konverterade till verkstadsägare, hjälpte till lite då och då med polering när det begav sig. Att han slutat är orsaken till att jag ska köpa egna prylar nu eftersom närmsta duktiga polerare befinner sig 15 mil bort.
Jag körde inte enkeltrissemaskinen iom att den var lite för tung och otymplig för mig, har för mig det var Flex 602 som han använde. Använde även en cyclo pro (tror den heter så), excentergående med blankt metallchassi iaf. Den maskinen kunde jag använda skapligt men den hade gärna fått vara lättare. Jag fick äran att göra de där roliga jobben med polering för hand i dörrhandtag och andra ställen man inte kom åt med maskin. :)

Så vad gäller maskiner så är jag inne på en Flex 3403, vill ha en roterande och inte en oscillerande och Flexens handtag på ovansidan verkar ju vara riktigt trevlig. Dubbeltrissemaskinen får bli antingen en Biltema eller Lahegas variant, de ser väldigt lika ut men verkar som om Lahegas är kapabel till lägre varvtal än Biltemas variant.
Så vad tror ni om maskinerna, är det lätta att jobba med eller finns det smidigare varianter ändå? Får ju samtidigt inte dra iväg alltför mycket i pris.

Sen kommer man till det här med medel som ju är en smärre djungel. På förra bilen så körde vi med Smartabs produkter, närmare bestämt Buffer2000 först, sedan mirror image och slutligen silver one. Tycker deras produkter var lättjobbade och gav ett riktigt bra resultat.
Antingen går jag på Smartabs produkter igen med samma upplägg som förut? Eller så testar jag nåt helt annat men vad? Har kikat runt men är svårt att få nåt riktigt bra grepp om alla märken typ 3M, Meguiars, Menzerna, Lahega, Concept, Autoglym och allt vad som nu finns. 3M samt Menzerna verkar vara uppskattade iofs. Riktigt synd att man inte kan få tag på PPS eller R-2000 lackskydd som privatperson, allra helst PPS har jag bara läst gott om.

Hur som helst så vill jag gärna få tips på vilka medel som rekommenderas, vill som sagt köra 3-stegspolering där jag avslutar med ett bra lackskydd. Bra rengöring samt fin lyster som har bra hållbarhet och avrinning är önskvärt. Och förstås relativt lättjobbat. :D

Blev ju en smärre novell det där. :?
Senast redigerad av 4 Bosa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Bra lättarbetade maskiner samt medel?

Inlägg av Funk » 01 jul 2010 07:16

Hej och välkommen.

Maskinerna är nog ganska lämpliga med tanke på dina förutsättningar, och vad det gäller medel så är det oftast inte dom som ger slutresultatet utan snarare den som polerar. Jag körde mycket Smartabgrejor tidigare och uppskattar dom verkligen för att dom är förhållnadevis lätta att jobba med, men polerar idag mest med Menzerna eller Lahegas grejor till Volvolacker. Det är framförallt en smaksak, men man skall dock komma i håg att Volvos lacker kan vara mycket hårda..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 01 jul 2010 10:11

Jo är införstådd med att det inte hänger fullt ut på vilka medel man använder utan att det är jobbet i sig som styr resultatet. Men visst måste det skilja på olika medel, vad jag läst mig till så verkar t ex Fireglaze lackskyddet tappa avrinningsförmågan och är inte lika lättvättad efter relativt kort tid men att själva lackskyddet finns kvar ändå även om de förmågor jag nämnde "tappas". Är väl inget fel utan dess egenskap.

Har faktiskt sneglat mot 3M's medel men även hittat ett polerpaket innehållande Menzerna Power Finish, Super Finish samt PPS lackskydd som verkar gå att köpa som privatkund. PPS verkar många lovorda.

Men som sagt, jag söker medel som inte kritar allt för mycket, har god rengörande effekt, ger ett fint djup samt bra lyster och att lackskyddet håller bra avrinning samt skydd under en "längre" tid. Samtidigt får de gärna vara lättarbetade samt ganska säkra att jobba med, med säkra menar jag att de passar en som inte är fullfjädrad polerare så alltför mycket polermedel kanske man ska undvika i början så att repborttagning inte blir lika vansklig. Ett aggressivt repborttagande medel torde ju vara lättare att göra misstag med än ett lite mindre aggressivt medel eller är jag ute och cyklar?

//Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 01 jul 2010 12:39

Menzerna + FireGlaze kör jag ofta, avrinningen är som du nämner inte bland de bästa, men lättvättat tycker jag allt att det blir. Annars finns ju Orange Sealer, DiamondBrite eller Zirconite att lägga som skydd.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 01 jul 2010 15:59

Har suttit och lekt lite i BBV's webshop, har inte den blekaste om jag är rätt ute. Bara det där med fästplatta och rondeller verkar ju vara en hel vetenskap. :shock:

Hur som helst så ser varukorgen ut såhär nu:

125mm Rondellfästplatta med dämpning M14 axel (Flex mm)
Strovels Alfanol® HD Grön 5 liter
125X25 Polerrondell Blå
125X25 Polerrondell Gul
125X25 Polerrondell Lila
Flex L 3403 VRG Polermaskin
Essex Fälgrent
Stor mikrofiberduk heavy grön 63X33cm 5 Pack
Menzerna Power Finish
Menzerna Power Lock Polymer Sealant
Menzerna Super Finish
3M Scotch® Automotive Masking Tape - (19mm x 50m) Roll
3M Scotch® Automotive Masking Tape - (38mm x 50m) Roll
Polermaskin Lahega Autorange
Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay 100g blue
Autoglym tvättsvamp Svart Våfflad Stor ( 2 Pack)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 01 jul 2010 20:30

Trissorna skall vara större än tallriken, så till 125mm tallrik kan du köra 150mm trissor. Du bör ha mjuka trissor att lägga på lackskydd med också..

/Thomas

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 01 jul 2010 21:54

finns en "guide" här på vilken fästplattor som passar olika rondeller :jeps
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... 429-1.aspx
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 02 jul 2010 09:44

Snodig länk yerfen. Tack och bock! :)

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 02 jul 2010 15:44

Du behöver nog inte 2 polermaskiner...jag kanske ser/uppfattar fel med du tittade på FLex VRG och Lahega Autorange maskinen...

Sen kan jag även rekommendera MF dukar till fönster från Claes Ohlsson - billiga och bra + Strovels Glasrent, mycket bra till rutorna :jeps
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 02 jul 2010 16:51

Stämmer bra det, är Flex L 3403 VRG och Lahega Autorange som står på inköpslistan.

Kör med Würths fönsterputs nu som jag tycker fungerar riktigt bra. Råkades dock på att lämna en flaska hos mor min så den kunde man ju glömma att få tillbaka. :D

Würth verkar för övrigt ha bra rengöringsmedel, har deras interiörrengöring som är riktigt lätt att använda samt att den fungerar helt ok. Använder även deras Alu-fälgrengöring som jag är riktigt nöjd med, ska dock leta något annat medel för fälgrengöring iom att Würthen kostar 280:- för en flaska på 500ml. :shock:

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 02 jul 2010 17:55

Detta är en bra kombination Flex L 3403 VRG roterande....och sedan Lahega autorange oscillerande för slutfinish och lackskyddet... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 02 jul 2010 18:17

Är precis så det är tänkt. Flexen kommer nog väl till hands när man ske ge sig på chassiet på skotern också, spegelblankt chassie är inte dumt. :)

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 04 jul 2010 12:23

Man kan göra alla steg med enbart roterande maskin men det kräver teknik och erfarenhet. Ett alternativ är att köpa Flex VRG3401 som enda maskin, en urstark oscillerande 1200w maskin. man kan med rätt teknik ta repor med den också.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 04 jul 2010 12:29

Veteran skrev:Man kan göra alla steg med enbart roterande maskin men det kräver teknik och erfarenhet. Ett alternativ är att köpa Flex VRG3401 som enda maskin, en urstark oscillerande 1200w maskin. man kan med rätt teknik ta repor med den också.
Ja utrustar men den med en Optipad 150mm och kör första steget med detta, så klipper det nästan lika bra som en roterande....det tar lite längre tid bara.... ;)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 04 jul 2010 12:57

Visst går det att plocka repor med en 3401.a med rätt medel trissa,
men nackdelen blir ju att den vibbrerar för mycket trots olika kombinationer trissa medel stödplattor,handtag osv.

Nu är det här mina erfarenheter av maskinen i fråga då jag verkligen provat allt för att bli kompis med den och ibland tycker man att det funkat fint korta stunder och även till hela bilar,

Personligen så tycker jag att en roterande maskin ska man ha och defenitivt inget att vara rädd för utan att avstå en roterande maskin för att istället då välja en 3401.a är ett dåligt beslut just pga dessa vibbrationer som den dras med ,

då bättre att skaffa en cycklokopia(mycket billigare)om man just vill ha en maskin för lite lättare polering(städning) och lägga pengarna på en roterande maskin som varken har dessa vibbrationer eller begränsningar vare sig det gäller att plocka repor eller få upp glansen.

Att avstå en roterande maskin är ju lika dumt som att efter några år få reda på att skolans snyggaste (trevligaste )tjej,kille beroende på smak ;) var lika förtjust i dig som du var i henne ,honom utan att någon vågade ta första steget :(

Som sagt en roterande maskin ska man ha men det gäller att använda den på rätt sätt och det lär man sig med tiden som allt annat här i livet :P

Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 10 jul 2010 12:32

Jag har fått lära mej den roterande men det är en fröjd det också för idag går det att få den att göra det mesta utan att sätta på kaffe....Flex har nya produkter på gång när det gäller polermaskiner till hösten så håll utkik efter dem.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 10 jul 2010 13:18

Flex är klart det bästa på marknaden sedan länge, vågar jag påstå.
I a f vad det gäller driftsäkerhet.
Min gamle best är från 1989 o har endast fått den ström som runnit igenom, inget annat.
Inte ens ett kolbyte.
Nu är den förpassad till veteranhyllan p g a sin tyngd o avsaknad av varvtalsstabilisator, men den funkar lika bra som då.

3401 har jag dock lite svårt för, men jag har kanske kört den för lite.
Känns inte som att den behövs riktigt o tycker heller inte om vibrationerna.

Precis som Veteran säger så gjorde man allt med samma maskin då, från oljerubbing till vax.
Cyclon var inte speciellt utspridd i Sverige då o några kopior på den fanns nog inte förrän Smartabs kom.
Man var ju tvungen att lära sig om man inte ville handjaga alla bilar o båtar.
Det var tungt med de gamla crémevaxerna, både att lägga o att torka av.
De skulle inte gå att sälja idag. Men de gav ett gott resultat.

Jaja, det var bättre för........ju mer förr, desto bättre :? :? :? :? :?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 jul 2010 18:03

Flex 3403....Perfekt roterande maskin....klarar lammull gallant om man trycker på det som behövs....många ligger på för mycket "trycker på" på tok för mycket....då löser motorelektroniken ut...bara knäppa av och återstarta...högsta varvtal så fläkten får kyla...sedan är det bara att köra igen...denna maskin vinner mycket på smidighet...

Flex 3401....Kan kännas lite besvärlig i början...har motsolsrotation...vilket gör att dom som kört mycket roterande har lite besvär med den...lika med trycket här....har märk att en del trycker på på tok för mycket....maskinens tyngd räcker väl....dom som kört maskinen och lärt sig den, gillar den enormt....perfekt solomaskin om man vill slippa hologram och polerrosor...Det gäller att lära sig denna maskin....ja visst...den går inte lika fint som en 3403...men man bör tänka på att denna maskin har ett sidokast på hela 8mm...just därför den klarar att ta bort hologram och polerrosor efter en roterande....eller om man kör den solo i polerstegen att den inte avger polerrosor/hologram...men kör man Optipad...så skall man köra slutfinish med skummrondell...

Flex 602....Roterande...Denna maskin kan du sitta på och polera....den har hur mycket kraft som helst...nackdel är väl i så fall att den är lite tung...men på huv, tak, bagage är det inga problem....har man polerat några år så har man bra bett i armarna....

95% är handhavandefel när det inte funkar.....Det vanligaste är just att man trycker på för mycket....Detta skadar båda rondell, stödplatta och maskin... ;)

Detta kan man skriva en hel novell om....men vi ger oss där.... ;)
MVH Nisse

Bild

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 12 jul 2010 19:12

Bustorp, din Flex lär inte ha en massa elektronik i sig och har den ett bra varvtal inställt så är den troligen bättre än de maskiner som säljs idag. Jag har ett samarbete med utvecklingsavdelningen på Flex i Tyskland så jag försöker påverka en del funktioner och prestanda.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 12 jul 2010 20:22

Det är mest vikten som stör mig idag. Den blir tung på vertikala ytor.
Har en del förslitningar i nacke/axlar, o då söker man den smärtfriaste lösningen.
Jag har en liten Flex också, den är betydligt lättare samtidigt som den har stabilisering, så då blir valet lättare.
Jag har kört flera hundra bilar genom åren med den gamle Flexen o det gick alldeles utmärkt utan stabilisering, men man blir vis o bekväm med åldern.

Jag är av den uppfattningen att man inte behöver det nyaste, vassaste o dyraste på marknaden för att göra ett bra jobb. Det sitter inte i maskinerna........det sitter i rutinen.
Senast redigerad av 5 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar