Alldeles nykläckt på detta forum och har förstås lite funderingar.
Har en V70 -05 med Rubyröd metalliclack, kommer troligtvis att bytas i höst/vinter men mot yyterligare en V70N alternativt en V50 så lär ju vara samma typ av lack. Har förstått att Volvo har ganska hårda lacker. Bilen rullar 15 mil varje vardag dag till och från jobbet, tvätt sker oftast i for av handtvätt men har fuskat några gånger och tvingat in den i maskintvätt, alla gånger utom två har det varit borstlöst. Använder mig annars av Meguiars NXT Generations samt Gold Class-schampon.
Har även ett smärre handikapp vilket gör att jag är svagare i händerna så jag söker lättarbetade maskiner. Även rester av polermedel får gärna vara lätta att få bort, inte lika viktigt dock.
Min erfarenhet av polering är inte stor men är inte en fullständig nybörjare heller. En kompis drev polerfirma förut innan han konverterade till verkstadsägare, hjälpte till lite då och då med polering när det begav sig. Att han slutat är orsaken till att jag ska köpa egna prylar nu eftersom närmsta duktiga polerare befinner sig 15 mil bort.
Jag körde inte enkeltrissemaskinen iom att den var lite för tung och otymplig för mig, har för mig det var Flex 602 som han använde. Använde även en cyclo pro (tror den heter så), excentergående med blankt metallchassi iaf. Den maskinen kunde jag använda skapligt men den hade gärna fått vara lättare. Jag fick äran att göra de där roliga jobben med polering för hand i dörrhandtag och andra ställen man inte kom åt med maskin.
Så vad gäller maskiner så är jag inne på en Flex 3403, vill ha en roterande och inte en oscillerande och Flexens handtag på ovansidan verkar ju vara riktigt trevlig. Dubbeltrissemaskinen får bli antingen en Biltema eller Lahegas variant, de ser väldigt lika ut men verkar som om Lahegas är kapabel till lägre varvtal än Biltemas variant.
Så vad tror ni om maskinerna, är det lätta att jobba med eller finns det smidigare varianter ändå? Får ju samtidigt inte dra iväg alltför mycket i pris.
Sen kommer man till det här med medel som ju är en smärre djungel. På förra bilen så körde vi med Smartabs produkter, närmare bestämt Buffer2000 först, sedan mirror image och slutligen silver one. Tycker deras produkter var lättjobbade och gav ett riktigt bra resultat.
Antingen går jag på Smartabs produkter igen med samma upplägg som förut? Eller så testar jag nåt helt annat men vad? Har kikat runt men är svårt att få nåt riktigt bra grepp om alla märken typ 3M, Meguiars, Menzerna, Lahega, Concept, Autoglym och allt vad som nu finns. 3M samt Menzerna verkar vara uppskattade iofs. Riktigt synd att man inte kan få tag på PPS eller R-2000 lackskydd som privatperson, allra helst PPS har jag bara läst gott om.
Hur som helst så vill jag gärna få tips på vilka medel som rekommenderas, vill som sagt köra 3-stegspolering där jag avslutar med ett bra lackskydd. Bra rengöring samt fin lyster som har bra hållbarhet och avrinning är önskvärt. Och förstås relativt lättjobbat.
Blev ju en smärre novell det där.