Först ut var en grundlig tvätt i följande ordning:
Kallavfettning
Högtryck (HT)
HD-grön 1:20
HT
Schamponering med mf-handske
Spolning med slang
Clay (Sonüs) med schampoblandning 1:20
HT
Spolning med slang
Våffelduk
Sedan var det dags att möta lacken.
Först ut på tur var huven. Började att gå över den med Julas Meec (roterande för 199:-) med 125 mm stödplatta från Swedol och Gul 150x25 mm skumrondell från BBV. Polermedlet var Menzerna Power Finish (PF). Det plockade endel men långt ifrån allt. Men när jag belyste huven med en led-lampa när polermedlet gnussades bort så blev det ännu mer repor...
Mf-dukarna från City Gross lämnade nämligen en väldig oreda efter sig på denna lack. Hittade en gul mf-duk ur Biltemas "bilvårdsnätsförpackning" som inte repade lacken. När en duk var hittad fick huven sig istället en omgång med en mindre stödplatta från Autobrite och en Blå 125x30 skumrondell från BBV. Det var en kombination som tog bättre. Städade efteråt med Biltema dubbelhuvud, gula rondeller från Smartab och Menzerna Super Finish (SF), det höjde även glansen ett snäpp.
Sedan hade det blivit en ny dag och tänkte ta taket, roterande bara hoppas och högg. Det var väldigt fuktigt ute (regn) och temperaturen låg omkring 15 grader. Medlet bröts aldrig ner ordentligt och det var ett helt h-e att polera av med mf-duken. Gav där upp med roterande (taket var inte speciellt repigt heller) och gick istället på med dubbelhövdingen och lila trissor från BBV. Även här korvade sig PF men det gick i alla fall bättre. Städade efter med gula och SF.
Körde en skärm och en dörr med Gul 125 mm, roterande och PF. Städade enligt tidigare. Sedan gav jag upp för dagen då vädret gjorde att mitt tålamod för medlen tog slut totalt...
Dagen efter åkte byggfläkten på i garaget och fick upp temperaturen till 23°C ungefär. Då gick det genast mycket bättre att polera och maskinen högg inget. På bagageluckan som var nära porten (kallare där) fortsatte medlen att strula något...
Gick över hela bilen med gul 125 och PF, städade med gula på dubbeltrissan och SF. Använde blå där det behövdes. Provade även sänka temperaturen till ca 20°C, men då började medlen krångla igen... Bilen spritades med en tvättvamp i microfiber som låg och skräpade (de dukar jag hade repade lacken) och Final Inspection.
Lackskyddet som skulle läggas var Diamondbrite från eBay (ca 70 kr för en flaska). De dukar jag hade repade bilen och därför lades första steget med vaxpåläggaren ur Biltemas bilvårdsnätsåse. Andra steget lades med mf-tvättsvampen ur samma kit. Sedan polerades medlet bort med en blå mf-duk som inte repade lacken. Ja man tar vad man haver eller hur det nu var... Påläggning av de båda stegen och avpoleringen gjordes i raka drag. Uppskattar att innehållet som är kvar i flaskorna räcker till 1-2 bilar till.
Slutligen behandlas däcksidorna med Chemical Guys New Look Trim Gel och framrutan med Biltemas Rain-Off
Lite bilder:
Först någon form av 50/50-bilder

Före:

Efter:

Lite bilder från när allt var klart:

Här hittade ett träd in i bilden med

Någon helhetsbild glömde jag bort att ta... Tog en några dagar senare istället, dock har bilen mött en regnskur under tiden. Men bättre än inget i alla fall.

Den observante ser att sidorutorna bak är tonade och att de har som en reva i sig längst ner. Råkade ta Strovels Glasrent istället för diskmedelslösning när allt nästan var klart och så var den filmen förstörd, som var färdigskuren och allt. Surt sa räven
Någon som kört 3M's medel vid kall och fuktig väderlek och haft några problem? Känns lite småtrist att vara beroende av vädret för att polermedlen ska fungera ordentligt.