Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på vax...?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jimmy Larsson
Medlem

Tips på vax...?

Inlägg av Jimmy Larsson » 09 jan 2011 21:40

Min pappa fyller år nu i mitten på Januari och jag tänkte jag skulle ge han lite bilvårdsgrejer som han kan använda på sin Chevrolet Impala -59. Bilen är lackad för lite drygt ett år sedan och användes första gången sen omlackningen sommaren 2010, så den har inte hunnit få så mycket "defekter". Så jag tänker att det är lika bra att skydda lacken nu...
Tänkt ge han en Lammullstvättvante, bra schampoo, däckglans, torkduk så att han kan slänga sitt gammla utnötta sämskskinn och en vaxning av bilen (lättare polering om det behövs).

Men nu till min fråga...vad för vax ska man testa?
Har väldigt svårt att bestämma mig för ett vax.
Har kikat lite åt Collinite 915 alt. 476 men vill gärna ha lite tips på andra bra vaxer.

Här kommer lite bilder på bilen:
Bild Bild
Bild Bild

Bonusbild på min 2-åriga son. Såhär cool är man när man åker i "Faffas gaggabil"!
Bild
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Re: Tips på vax...?

Inlägg av WaxDog » 09 jan 2011 22:03

Du är ju inte alls fel ute med Collinite 915 eftersom det är väldigt populärt som ett "Classic Car-vax".

Vill du ha en snygg presentförpackning så ligger väl Autoglyms HD vax bra till. Kostar ju några slantar men du får med applikator och mikrofiberduk av kanonkvalitet. Snygg som present enligt min mening.

Bild
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Göran

Inlägg av Göran » 09 jan 2011 22:10

Pastavax är det enda riktiga som present, smakfullt och tidsenligt.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 09 jan 2011 22:23

Collinite vaxer är jättebra vaxer, men när du vill ha en vax som är skapat för bilar med värma färger ( röda, gula, orange färger) är Dodo Juice Orange Crush en bra vax! :jeps Och din far kan även applikera denna med händer :D

Bild
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 09 jan 2011 23:11

WaxDog: Autoglyms HD blir lite väl dyrt tycker jag.
Collinite 915 burken ser verkligen ut som något som är kvar sen 50-talet, snyggt!

Göran: Ja jag tänker så jag också.

Gunther: Ja jag har förstått det efter vad jag läst på internet. Har även sneglat lite åt Orange Crush faktiskt.
Hur är hållbarheten på Collinite 915 jämfört med Orange Crush?
Bilen används ju i princip ifrån nångång i april till september nångång...räcker det med att vaxa en gång i början på säsongen då?

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 09 jan 2011 23:19

Poorboys World Natty´s Paste Wax är det något att rekomendera?
Vad jag förstått så är det väldigt lätt att både lägga på och torka av samt att priset är väldigt bra!
Hur står sig Collinite 476 jämte dess uppföljare 915?

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 09 jan 2011 23:25

Collinte vaxer har en lång hållbarhet, 915 har en hållbarhet upp till 10 månader. :jeps Dodo Juice vaxer har hållbarhet 3 till 5 månader.
Med Collinte räcker det för att vaxa en gång i säsong, Dodo Juice tycker jag är bäst att applikera två gånger i säsong. Men när man använda en bra vax safe shampoo och vädret är bra bli hållbarheten lite längre :nicka

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 09 jan 2011 23:27

Från April till september och med vanlig mild sommartvätt så är det inga som helst problem med en vaxning på våren som håller sommaren ut. En paste-vax har i allmänhet bra hållbarhet.
476 har aningens längre hållbarhet meddans 915 ger aningens djupare glans.
Men man får anstränga sig i ärlighetens namn för att se skillnaden.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 09 jan 2011 23:44

Collinite 476 har en hållbarhet av 9 till 11 månader :best men Collinte 915 ge en bättre glans på bilen...
Natty's är en bra vax, hade använda de själv, men de ha inte en så länge hållbarhet, 2 till 3 månader ;)

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 10 jan 2011 13:45

jag gillar adams buttery vax,, ger ett skönt djup,, sen väldigt lätt lägga på och torka av,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Linden
Medlem

Inlägg av Linden » 10 jan 2011 13:49

Hör väl inte hemma här men SNYGG BIL! :nicka
Senast redigerad av 4 Linden, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 10 jan 2011 14:13

Tanken som slår mig är "Vilken motorhuv" !
Där kan man ha långtest på 30-40 vaxer bredvid varandra :mrgreen: :mrgreen:

Linden
Medlem

Inlägg av Linden » 10 jan 2011 15:12

Bakluckan funkar till 30 till...Minst :D
Senast redigerad av 4 Linden, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 jan 2011 18:41

Kollade på en röd Chevrolet Impala sport coupé 59 som var i "mint condition" för ett par år sedan....Var hos en kille i Söderhamn i ett annat ärende, och då visade han bilen som han renoverat under några år...alltid roligt att kolla på dessa bilar.... ;)

Mitt råd....
Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 sedan underhålla med Meguiars NXT Generation Spray Wax....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 10 jan 2011 18:50

Nisse skrev:Kollade på en röd Chevrolet Impala sport coupé 59 som var i "mint condition" för ett par år sedan....Var hos en kille i Söderhamn i ett annat ärende, och då visade han bilen som han renoverat under några år...alltid roligt att kolla på dessa bilar.... ;)

Mitt råd....
Meguiars NXT generation Tech wax 2,0 sedan underhålla med Meguiars NXT Generation Spray Wax....
Meguiars pastevax då eller?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 10 jan 2011 21:22

Gunther skrev:Collinite 476 har en hållbarhet av 9 till 11 månader :best men Collinte 915 ge en bättre glans på bilen...
Natty's är en bra vax, hade använda de själv, men de ha inte en så länge hållbarhet, 2 till 3 månader ;)
Ok, ja det blir det nog inte Natty´s till Impalan iallafall då...
nyberg skrev:jag gillar adams buttery vax,, ger ett skönt djup,, sen väldigt lätt lägga på och torka av,
Vart hittar jag mer info om det och vart köper jag det?
Linden skrev:Hör väl inte hemma här men SNYGG BIL! :nicka
Jag håller med. Pappas bil är verkligen en drömbil...och det säger jag inte bara för att det är pappas utan för att jag tycker att den är perfekt.
Egentligen skall ju tex grill, lister runt lysen mm vara i rostfritt, men jag tycker det är mycket snyggare lackat. Det tycker många....(förutom kärringen som skällde ut farsan på Hälla parkeringen i Västerås under Power Big Meet..."Hur För hundra gubbar kan man förstöra en bil så..bla bla bla....det ska vara orginal!", hon lär haft fullt upp den helgen om hon skulle skälla på alla som kör custom. Haha!!)
WaxDog skrev:Tanken som slår mig är "Vilken motorhuv" !
Där kan man ha långtest på 30-40 vaxer bredvid varandra :mrgreen: :mrgreen:
Linden skrev:Bakluckan funkar till 30 till...Minst :D
Haha, ja! Mycket lackad yta att vaxa!
Nisse skrev:Kollade på en röd Chevrolet Impala sport coupé 59 som var i "mint condition" för ett par år sedan....Var hos en kille i Söderhamn i ett annat ärende, och då visade han bilen som han renoverat under några år...alltid roligt att kolla på dessa bilar.... ;)

Mitt råd....
Ja det är kul med gamla bilar, bara väntar på att farsan ska inse att han inte hinner med alla sina projekt så jag får ta över något. Han har bla en Ford Customline -54, Ford Tudor -38, Chevrolet -37 mm mm mm....alla objekt.

Jag har faktiskt kikat lite på det också...Hur lång hållbarhet är det på det och hur ofta skall man underhålla med Spray Wax?

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 10 jan 2011 21:47

oj vet inte vart man kan köpa det i sverige,, tar från en lev själv,, har deras polermedel också som är destade, dom har lite finare cut men ger sjuk blänka,,

dom hade du fått köpa billigt om du vill är 98% kvar i dom, sen kan jag plocka hem en vax flaska om du vill,
kolla min lite blandade jobb tror jag har här under projekt kan du se nån bil jag lagt detta skydd på.
min tråd http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... 0&start=60

Deras hemsida
http://www.adamspolishes.com/p-28-adams ... r-wax.aspx
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 10 jan 2011 22:11

Kolla med bilpedanten om han kanske har någon flaska buttery vax kvar.
Har själv köpt en flaska därifrån :P

Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 jan 2011 20:20

Jag har faktiskt kikat lite på det också...Hur lång hållbarhet är det på det och hur ofta skall man underhålla med Spray Wax?
Du behöver inte ha någon lång hållbarhet på skyddet gällande dessa bilar....hållbarheten avgörs på hur mycket petrokemisk avfettning (kallavfettning) man använder...Däremot skall du ha ett lackskydd som är lättjobbat...och lägger igen microrepor....Och sedan kör man underhåll med sprayen efter varje tvätt för att hålla glansen högeffektiv...Sprayen använder man även inför utställningar....Meguiars är väldigt stora inom just entusiastfordon i Usa naturligtvis men även här i lilla Sverige..... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LE2NJBMZFoM
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 11 jan 2011 21:42

Nu är det beslutsångest på hög nivå, hehe!!
Men står nog mellan Collinite 915 eller 476 och Meguairs Next Tech 2.0 Paste (eller rekommenderas den som flytande?)....

Skriv svar